• FruSen

Vilken cykelstol har ni och är ni nöjda?

Ja, som rubriken lyder, vilken cykelstol har ni till er/era barn och är ni nöjda?
    Vi har redan en cykelvagn som vi älskar men den förvaras i cykelförråd (bor i hyreshus och kan ej förvara den utomhus eller på annan lättillgänglig plats) och för att få ut den ur den extremt smala dörren måste man motera bort hjul och allt. Så när jag i sommar ska cykla med dottern (2 år) till dagis och sen cykla till jobbet är det inte optimalt att behöva stuva fram cykelkärran och montera bort och dit hjulen. Det ska gå fort på morgonen liksom.
    Så jag är nu på jakt efter en stol att fästa på min cykel så hon kan åka i den till och från dagis och jag kan cykla till jobbet.
    Vilken stol har ni och skulle ni rekommendera den?
    Hon är rätt stor, väger redan 14-15 kg så en som klarar lite tyngd är ju att föredra.
    Har kikat lite på Biltemas, såg att även COOP hade några. Barnens Hus har ju flera olika modeller, är dessa bättre?

• Svar på tråden Vilken cykelstol har ni och är ni nöjda?
  • lövet

Vi har en Hamax Kiss och en Hamax sleepy. Tycker inte att det är någon direkt skillnad och vi använder inte "lutnings-funktionen" speciellt mycket. Ramfästena är jättebra och det är lätt att klicka i och av stolen vilket ju är smidigt. Båda stolarna är ok men jag gillar faktiskt inte att cykla med barnen bak speciellt mycket av 2 själ - cykeln får konstig tyngdpunkt särskilt när dom kränger (och det gör dom för att kunna se bättre) + mina barn sitterdessutom jämt och pillar och drar i mina byxor, tröja osv - irriterande. Dessutom är det svårt att ha väska/ryggsäck eftersom då får barnet den i ansiktet. 
    Vi har däremot en trail-a-bike som jag älskar. Då blir tyngdpunkten mycket bättre. Till små barn måste man dock troligen ha "baby sätet" och det har inte vi. http://www.trail-a-bike.com/products/accessories/
    Om jag köpte en helt ny cykelstol så skulle jag fundera på en Wee-ride Kangaroo - där man har barnet framför sig http://www.turochkul.se/ eller http://www.weeride.com/ Hade den funnits i Sverige får något år sedan hade det nog blivit en sådan för det verkar mycket smidigare att ha barnet fram (förutom att det verkar lite knöligt att komma på och av cykeln). 

• FruSen
    lövet skrev 2011-04-14 16:51:09 följande:
    Vi har en Hamax Kiss och en Hamax sleepy. Tycker inte att det är någon direkt skillnad och vi använder inte "lutnings-funktionen" speciellt mycket. Ramfästena är jättebra och det är lätt att klicka i och av stolen vilket ju är smidigt. Båda stolarna är ok men jag gillar faktiskt inte att cykla med barnen bak speciellt mycket av 2 själ - cykeln får konstig tyngdpunkt särskilt när dom kränger (och det gör dom för att kunna se bättre) + mina barn sitterdessutom jämt och pillar och drar i mina byxor, tröja osv - irriterande. Dessutom är det svårt att ha väska/ryggsäck eftersom då får barnet den i ansiktet. 
    Vi har däremot en trail-a-bike som jag älskar. Då blir tyngdpunkten mycket bättre. Till små barn måste man dock troligen ha "baby sätet" och det har inte vi. www.trail-a-bike.com/products/accessories/
    Om jag köpte en helt ny cykelstol så skulle jag fundera på en Wee-ride Kangaroo - där man har barnet framför sig www.turochkul.se/ eller www.weeride.com/ Hade den funnits i Sverige får något år sedan hade det nog blivit en sådan för det verkar mycket smidigare att ha barnet fram (förutom att det verkar lite knöligt att komma på och av cykeln). 

Som jag skrev i min TS har vi en cykelkärra vi är nöjda med och vid längre cykelturer (dagis ligger 5 minuter bort) används den. Cykelstolen kommer bar användas mellan dagis och hem. Första länken du postat fungerar inte, vad är det för något?
    Förhoppningsvis komemr vi inte behöva använda stolen så länge, hon fyller ju 3 nästa år så då kan hon (förhoppningsvis) cykla till dagis på egen cykel Med stödhjul.
  • alvide

Vi har Hamax Kiss och är väldigt nöjda.
    Annars så vann ju Body Guard från OK Baby ett test genom råd och rön.
    Kolla även så att sitsen klarar 22 kg. Vissa klara bara 15 kg belastning.

• lövet

Vi har en Påhängscykel eller trail-a bike  http://www.trail-a-bike.com/ till dom finns ryggstöd och babysäte. Påhängscykeln gör att man kan cykla säkert med barn som är för små för att hantera trafiken på ett bra sätt på egen cykel. Själv tror jag inte att man ska räkna med att en 3-åting kan hantera trafik även om dom kan cykla. Vår älsta nu 5-år cyklar bra men hon får bara cykla på cykel och gångvägar än så länge. I trafiken är det påhängscykeln som gäller. 
    Påhängscyklar finns det flera olika märken av bl.a. den på länken ovan som finns vi vikbara modeller - vilket är smidigt när mans ka förvara den.  
    Hur långt har ni till dagis & vad är det för trafik?  NTF rekommenderar inte att barn cyklar i trafik förräns dom är ca 12 år eller ca 7 år ihop med vuxen. Men det är ju en annan sak om man har cykelvägar & inte korsar gator.

• FruSen
    lövet skrev 2011-04-15 14:43:21 följande:
    Vi har en Påhängscykel eller trail-a bike  www.trail-a-bike.com/ till dom finns ryggstöd och babysäte. Påhängscykeln gör att man kan cykla säkert med barn som är för små för att hantera trafiken på ett bra sätt på egen cykel. Själv tror jag inte att man ska räkna med att en 3-åting kan hantera trafik även om dom kan cykla. Vår älsta nu 5-år cyklar bra men hon får bara cykla på cykel och gångvägar än så länge. I trafiken är det påhängscykeln som gäller. 
    Påhängscyklar finns det flera olika märken av bl.a. den på länken ovan som finns vi vikbara modeller - vilket är smidigt när mans ka förvara den.  
    Hur långt har ni till dagis & vad är det för trafik?  NTF rekommenderar inte att barn cyklar i trafik förräns dom är ca 12 år eller ca 7 år ihop med vuxen. Men det är ju en annan sak om man har cykelvägar & inte korsar gator.
    Vi har ca 250 m till dagis och det är "villakvartervägar" vi passerar så det är ju inte speciellt mycket trafik. Men hon har precis fyllt 2 år så en påhängscykel är nog inte aktuellt ännu. dessutom känns det på tok för kostsamt då vi bara ska använda detta till och från dagis eftersom vi tar cykelvagnen till andra utflykter. Tösen ska få en trehjuling i födelsedagspresent av mormor och morfar till helgen men den kommer hon ju inte få cykla på annat än hemma hos oss.
    Jag vill som sagt ha en "vanlig" cykelsadel, helst inte för dyr då den ska användas så korta sträckor.
  • älskarlivet81

Vi har en Body Guard från ok baby. Har dock inte testat den än, men den fick bäst i test i råd och rön

• FruSen
    lövet skrev 2011-04-15 14:43:21 följande:
    Själv tror jag inte att man ska räkna med att en 3-åting kan hantera trafik även om dom kan cykla. 
    Jag menar såklart inte att hon ska cykla ensam utan att jag går bredvid. Men att hon cyklar på egen cykel.
  • lövet

Då är det väl bara att köpa vilken som helst.  Ramfäste är smidigt för då kan man ta bort den på några sekunder för att t.ex. flytta mellan cyklar (kräver dubbla fästen) . Det finns mycket på Blocket så ni behöver ju inte ens köpa nytt om man vill spara pengar.  Vill ni har en ny så säljs Hamax Kiss till bra pris på http://www.familjetorget.se/default.asp?Link=sida.asp&Meny_Id=627 - (595 kr inklusive cykelhjälm)
    Finns en billigare på biltema men den är lite ostadigare och man rekommenderas ha pakethållare under vilket men inte behöver ha på Hamax Kiss. Hamaxen kan man ju lätt sälja vidare på Blocket när barnet blivit för stort. 
    Vill du jämför modeller så kan du ju läsa råd&rön numret som handlade om cykelsitser 2010 - där fick Body guard från Ok baby som sagt högst betyg. 

• FruSen

Pakethållare finns på både min och makens cykel så det är nog inget bekymmer. Den bör som sagt klara lite vikt, hon väger nu ca 14-15 kg.
    Har kollat blocket men det finns just ingenting inom avstånd
    Har funderat på Biltemas, finns det någon som har erfarenhet av den tro?

• alvide

Fördelen med att ha sitsen fäst i cykelramen utan stöd av pakethållare är att det blir ett skönare gung för barnet om man cyklar t ex ner för en trottoarkant. Mina döttrar tyckte det inte var skönt på min sambos cykel där sitsen sitter på pakethållaren.
    Jag hade tidigare en billigare modell av cykel där skruvarna lossnade en efter en på min pakethållare. Till slut så var det bara en skruv kvar och pakethållaren ramlade nästan av helt. Vågar inte tänka på om jag hade haft en cykelsits fäst i pakethållaren...

• Kronärtskocka

Tips: Ta med er cyklarna när ni tittar på cykelsits!
    Vi köpte en cykelsits med ramfäste och två fästen, till våra respektive cyklar. Sen visade dig att det inte var möjligt att fästa ett ramfäste på min ram pga. att ramen inte är smal och rund utan tjock och oval... Så jag var tvungen att köpa en sits som skruvas fast på pakethållaren tyvärr. (Dock billigare än att köpa ny cykel till mig.)
    Har man dämpade cyklar kan det vara svårt att fästa på ramen med.

Fick jag drömma skulle jag vilja ha en cykelsits som går att luta, vårt barn somnar väldigt lätt och det ser för hemskt ut när huvudet hänger ned...

• FruSen
    alvide skrev 2011-04-15 20:27:31 följande:
    Fördelen med att ha sitsen fäst i cykelramen utan stöd av pakethållare är att det blir ett skönare gung för barnet om man cyklar t ex ner för en trottoarkant. Mina döttrar tyckte det inte var skönt på min sambos cykel där sitsen sitter på pakethållaren.
    Jag hade tidigare en billigare modell av cykel där skruvarna lossnade en efter en på min pakethållare. Till slut så var det bara en skruv kvar och pakethållaren ramlade nästan av helt. Vågar inte tänka på om jag hade haft en cykelsits fäst i pakethållaren...
    Fast visst inte fäster man väl sitsen PÅ pakethållaren? Jag har för mig att man fäster den vid ramen ändå men att det rekommenderas att ha pakethållare under?
    Biltemas ser ju tex ut att vara en sån som man fäster på ramen men det står ju på deras sida att man skaha pakethållare under (? varför vet jag ej?). Har sett Biltemas stolar på cyklar utan pakethållare tex.
    Trodde inte det fanns sitsar som fästes på pakethållaren längre... Typ som de som fanns när jag var liten, de röda
  • stor grön drake
    Kronärtskocka skrev 2011-04-15 20:54:55 följande:
    Fick jag drömma skulle jag vilja ha en cykelsits som går att luta, vårt barn somnar väldigt lätt och det ser för hemskt ut när huvudet hänger ned...
    Sätt ett resår/gummiband runt barnets hjälm och ryggdelen på cykeln så hålls det uppe, funkar dock bara på stolar med hög rygg.

Vi har Hamax Siesta, köpte förra året och sonen har åkt cykel sen han var 7 månader. Väldigt korta stunder i början, men nu åker han dagligen till dagis (1,5 år) och älskar det.
    Den är inte speciellt snygg, men den är så behändig med det dubbelknäppta bältet som man slipper trä över huvud och hjälm. Älskar den jag med
  • sarsparis

Vi har en hamax som går att luta, detta då sonen när han var mindre nästan jämt somnade där bak. vi är nöjda med den iallfall. Många sistsar fäster man idag på ramen och inte på pakethållaren. mycket praktiskt. vi har köpt till ett extra fäste som sitter på mannens cykel så det är enkelt att flytta stolen. dessutom passar hamax även till cyklar utan pakethållare

• Leiben

NU är det vår igen och jag snor tråden och puffar upp den ett år hehe

Vet inte om jag ska välja en lätt stol eller en man kan luta. Hur lätt somnar de och måste man cykla omkring i hundra år då? I bilen somnar inte skruttisen direkt om det inte är nära hans sovtid.

Barnet är 16 månader. 

• FruSen

Jag kan ju uppdatera med hur det blev för vår del.
    Jag snubblade över en Hamax sleepy på blocket som jag köpte och jag är helnöjd!
    Hon har åkt i den hela förra sommaren och det var jättesmidigt!

Svar på tråden Vilken cykelstol har ni och är ni nöjda?