Snälla berätta allt ni vet om lungemfysem!!!
Jag har googlat och läst allt jag hittar men det var inte så jättebra information. Hur långe kan man leva med det? Vad krävs för en lungtransplantation?
Vad vet ni? Har nån släkting haft det?
Jag har googlat och läst allt jag hittar men det var inte så jättebra information. Hur långe kan man leva med det? Vad krävs för en lungtransplantation?
Vad vet ni? Har nån släkting haft det?
Varför vill du veta? Är det du som är sjuk? Hur gammal är du? Är du frisk bortsett från det här? Har du rökt? Vad är orsaken bakom emfysemet, rökning eller alfa1-antitrypsinbrist?
Tror det ska till mycket för att få en transplantion, särskilt om man rökt sig till det så att säga.
Min farmor har lungemfysem, hon var riktigt dålig. Det konstaterades på 70-talet, och läkaren spådde ett ganska kort liv för henne.
Hon bodde då i Gällivare, där luften är väldigt torr, speciellt på vintern. Hon upptäckte själv att hon mådde bättre när hon hälsade på söder ut, och 1980 flyttade dom ner till Gävle.
Idag är hon 90 år, och det är inte lungemfysemet som kommer ta död på henne.
(hon har aldrig rökt)
Min styvfarfar hade lungemfysem och dog i våras efter mååånga års sjukdom. Han låg på vårdhem med syrgas i många många år. Jag är rädd att min mamma kommer hamna där. Jag har så lite information också. Dom har inte kommit så långt i processen så jag har inte så många fakta. Hade mest hoppats på lite "solskenshistorier" om folk som levt länge.
Är det någon som vet om det är bra att köpa en luftfuktare?