• Anonym (XXXXXX)

Snälla berätta allt ni vet om lungemfysem!!!

Jag har googlat och läst allt jag hittar men det var inte så jättebra information. Hur långe kan man leva med det? Vad krävs för en lungtransplantation?
    Vad vet ni? Har nån släkting haft det?

• Svar på tråden Snälla berätta allt ni vet om lungemfysem!!!
  • Amazina
    Anonym (XXXXXX) skrev 2011-04-14 17:52:09 följande:
    Jag tänkte att hon skulle få en lunga av mig om det var möjligt.
    Jag är 100% säker på att det inte är möjligt... Lungor doneras bara från döda donatorer.
  • Anonym (XXXXXX)
    Amazina skrev 2011-04-14 18:26:32 följande:
    Jag är 100% säker på att det inte är möjligt... Lungor doneras bara från döda donatorer.
    Är det sant!! Varför?
  • Amazina

Lungtransplantationer är komplicerade grejer och man kan inte leva ett normalt liv med bara en lunga. Man kan som levande donator donera t ex njurar eller en liten bit av sin lever men de är de enda organ som kommer i fråga. Men är hon så dålig att hon behöver lungtransplantation då? Med syrgas kan man komma långt. Det kan man även ha i hemmet och i en ryggsäck när man går ut.

• Amazina
    Amazina skrev 2011-04-14 18:32:17 följande:
    Lungtransplantationer är komplicerade grejer och man kan inte leva ett normalt liv med bara en lunga. Man kan som levande donator donera t ex njurar eller en liten bit av sin lever men de är de enda organ som kommer i fråga. Men är hon så dålig att hon behöver lungtransplantation då? Med syrgas kan man komma långt. Det kan man även ha i hemmet och i en ryggsäck när man går ut.
    Bara ett förtydligande... Det handlar alltså om att donera 1 njure naturligtvis. Inte njurar i plural...
  • Anonym (XXXXXX)
    Amazina skrev 2011-04-14 18:32:17 följande:
    Hon tog nåt test som man skulle ha 5-600 på (vet inte vad) normalt, under 400 är inte bra. Hon hade 250.
  • Anonym (XXXXXX)

Jag hittar också sidor där det står att man kan donera en bit av en lunga.

• Anonym (XXXXXX)
    Anonym (XXXXXX) skrev 2011-04-14 18:43:59 följande:

Jag hittar också sidor där det står att man kan donera en bit av en lunga.

Medan man lever menar jag.
  • Anonym (XXXXXX)

puffar

• Anonym

250 är inte sån katastrof. Hon kommer få rätt medicin och leva länge till.

• Anonym (XXXXXX)
    Anonym skrev 2011-04-14 21:13:17 följande:
    250 är inte sån katastrof. Hon kommer få rätt medicin och leva länge till.
    Hur vet du det? Har du eller en anhörig haft lungemfysen? Jag har inte hittat några bra mediciner. Lite olika inhalatorer och kortison. Finns det mer?
  • Anonym (XXXXXX)

Ingen som vet hur länge man kan leva med detta? 

• Anonym (xyz)
    Anonym (XXXXXX) skrev 2011-04-14 21:23:53 följande:
    Hur vet du det? Har du eller en anhörig haft lungemfysen? Jag har inte hittat några bra mediciner. Lite olika inhalatorer och kortison. Finns det mer?
    Men vadå "jag har inte hittat några bra"? Det är ju inte din uppgift att vare sig leta upp eller bedöma medicinerna. Din mamma går till en läkare som antagligen ordinerar den medicin han anser vara optimal.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (XXXXXX) skrev 2011-04-15 17:23:02 följande:
    Ingen som vet hur länge man kan leva med detta? 
    http://www.webmd.com/lung/copd/emphysema-stages-and-prognosis?page=2 Här står följande:

More than 80% of people with mild emphysema are alive after four years. 60% to 70% of people with moderate emphysema are alive after four years. Among people with severe emphysema (FEV1< 35% normal), about 50% are alive after four years. People with the worst possible emphysema symptoms (such as inability to walk through the house and severe weight loss) have the shortest emphysema life expectancy.
  • Anonym (XXXXXX)
    Anonym (xyz) skrev 2011-04-15 17:40:42 följande:
    Men vadå "jag har inte hittat några bra"? Det är ju inte din uppgift att vare sig leta upp eller bedöma medicinerna. Din mamma går till en läkare som antagligen ordinerar den medicin han anser vara optimal.
    Naturligtvis är det läkaren som ordinerar medicin men det verkar inte finnas nåt jätteeffektivt menar jag. Hon har fått prova nån astmaspray som inte har nån effekt.
  • IsDimma
    Anonym (XXXXXX) skrev 2011-04-14 17:43:04 följande:
    Jag har googlat och läst allt jag hittar men det var inte så jättebra information. Hur långe kan man leva med det? Vad krävs för en lungtransplantation? Vad vet ni? Har nån släkting haft det?

Jag vet att det är jättelänge sen du skrev denna tråd och jag hoppas att din mamma mår förhållandevis ganska bra fortfarande. Jag ville bara berätta att min farmor har sjukdomen, hon fick den när jag var liten och har levt nästa 25 år med sjukdomen (hon lever ännu och är i 80årsåldern idag). Hon slutade röka i samband med diagnosen.
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Hemlig123

Vad vill du veta?

Min mamma fick diagnos 89 tror jag, blev transplanterad 98 och avled 2011.

• Essien
    Anonym (XXXXXX) skrev 2011-04-14 18:28:20 följande:
    Är det sant!! Varför?
    Man plockar inte en lunga av en frisk människa. Det är en alleles för stor förändring än tex att ge en njure.
  • glimten66

Hej jag var haft lungemfysem sen 1999 opererade mina lungor 2000 var i dag 30% lungkapacitet kvar jag jobbar heltid som snickare så det går att leva normalt med det jag försöker att jogga en 15 minuter varja dag sen promenerar jag mycke för att pressa min kropp mer.

Vet ju inte hur mycke du har i lungkapacitet

• Goffy21

Lungemfysem är en ärftlig sjukdom för lite utav ett enzym jag skulle inte rekomendera dig att ge en lunga det är inte säkert din mamma klarar behålla lungan iallafall tragiskt sant infektionsrisken är så stor.

Så länge hon kan andas och mår någotlunda bra med sina egna lungor är det bättre. Ställa sig i kö för en transplantation kan man göra men det fina ingen som hellst 100% garanti att det går vägen och inte säkert det finns några lungor som kroppen vill ha. Och att riskera ditt eget liv är inte bara själviskt det är idiotiskt

Svar på tråden Snälla berätta allt ni vet om lungemfysem!!!