Snälla berätta allt ni vet om lungemfysem!!!
Jag har googlat och läst allt jag hittar men det var inte så jättebra information. Hur långe kan man leva med det? Vad krävs för en lungtransplantation?
Vad vet ni? Har nån släkting haft det?
Jag har googlat och läst allt jag hittar men det var inte så jättebra information. Hur långe kan man leva med det? Vad krävs för en lungtransplantation?
Vad vet ni? Har nån släkting haft det?
Lungtransplantationer är komplicerade grejer och man kan inte leva ett normalt liv med bara en lunga. Man kan som levande donator donera t ex njurar eller en liten bit av sin lever men de är de enda organ som kommer i fråga. Men är hon så dålig att hon behöver lungtransplantation då? Med syrgas kan man komma långt. Det kan man även ha i hemmet och i en ryggsäck när man går ut.
Här står det ju att det går att leva med en lunga.
www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lungemfysem/
Jag hittar också sidor där det står att man kan donera en bit av en lunga.
Jag hittar också sidor där det står att man kan donera en bit av en lunga.
puffar
250 är inte sån katastrof. Hon kommer få rätt medicin och leva länge till.
Ingen som vet hur länge man kan leva med detta?
Vad vill du veta?
Min mamma fick diagnos 89 tror jag, blev transplanterad 98 och avled 2011.
Hej jag var haft lungemfysem sen 1999 opererade mina lungor 2000 var i dag 30% lungkapacitet kvar jag jobbar heltid som snickare så det går att leva normalt med det jag försöker att jogga en 15 minuter varja dag sen promenerar jag mycke för att pressa min kropp mer.
Vet ju inte hur mycke du har i lungkapacitet
Lungemfysem är en ärftlig sjukdom för lite utav ett enzym jag skulle inte rekomendera dig att ge en lunga det är inte säkert din mamma klarar behålla lungan iallafall tragiskt sant infektionsrisken är så stor.
Så länge hon kan andas och mår någotlunda bra med sina egna lungor är det bättre. Ställa sig i kö för en transplantation kan man göra men det fina ingen som hellst 100% garanti att det går vägen och inte säkert det finns några lungor som kroppen vill ha. Och att riskera ditt eget liv är inte bara själviskt det är idiotiskt