penny skrev 2011-04-15 08:37:13 följande:
Barn gör ju som vuxna gör så om man som vuxen ställer sig med hakan i backen kommer ju barn hajja till dom också, så kan tycka det är lite dubbelmoral ja.. Sen att man ser att någon sticker ut är en helt annan sak än att peka ut den som sticker ut!
Men det jag menar är inte det där att bara titta runt och råka se någon som ser helt annorlunda ut. Utan att stanna upp oc stirra eller inte kunna slita blicken.
Var på sambons jobb och väntade på honom. Två tjejer som skulle ut och gick i den där karusellen stannade dig och tappade hakan när dom såg mig så dom fick karusellen i ryggen.
Det är skillnad på att titta och stirra.
Men jag undrar även hur man kan uppfostra sina barn till att man bara ska se ut på ett visst sätt ?
Tänk om jag skulle ha cancer och inte ha rakat av håret frivilligt ?
Jag bor i närheten av en grundskola och måste gå förbi den ifall jag ska någonstans. Och jag blir bara så himla trött på att alla fnissar, peka och stirrar.
I så fall kan jag ju lära mina barn att alla som ser "normala" ut ska han skratta åt.
Det hela är enkelt, föräldrar borde vara bra förebilder och inte förundras så mycket av att vissa ser annorlunda ut när vi lever i Sverige på 2010-talet.
Och dom borde lära barn att inte dömma ut andra.
Visst, dom är bara barn, varför ska jag bry mig om vad dom tycker ? Och föräldrarna, dom är bara korkade. Så varför bryr jag mig ?
Jo, för att det är inte trevligt att man inte ska kunna gå i mataffären, eller betala i mataffären, utan att varje person ska frysa till.