Alvi skrev 2011-04-15 20:48:53 följande:
Har jag uppfattat det rätt om jag säger att en Maine Coon kanske ändå inte är så intresserad av att "ränna ute om dagarna" som till exempel vår vilda norska skogskatt på 6 månader gör? Man kan se henne fara omkring i sidled med megaburrig svans långt ute på en åker och man SER verkligen hur mycket hon njuter.... Vi bor väldigt bra, en liten by på typ 8 (snälla och rara) hushåll, men ändå relativt nära till en 70-väg (typ 500 m) , är det inget bra ställe heller att låta en Maine Coon gå fritt med möjlighet att gå in på altanten?
För av ren lathet har vi nog ingen lust att låta katten gå i koppel....
Dagdrivarn: Katter är ju kända för att INTE vara som hundar eller andra "människodjur", de är sina egna, de vill bestämma över sig själva, så DÄRFÖR känner jag att just katter är man nästan tvungen att låta gå fria.... håller du inte med om det tänket?

Det är en ren och skär myt!
Katter är precis lika "människo-kära" som hundar, de bara visar det mer avmätt och är inte så hysteriska som hundarna.
Men det är absolut inte i större behov av frihet än en hund eller annat djur.

Er vilda norska skogkatt är vild för att han är 6 månader inte för att han vill eller får gå ute, om du släpper hunden lös som springer också den av sig. Nu är ju en megaburrig svans inte ett tecken på lycka utan på stress om en katt burrar upp svansen är det för att de känner sig hotade av något.
Jag skulle vilja säga att ni inte bor lämpligt till att släppa ut något djur med en 70-väg så nära.
En katt springer av sig precis lika bra inne som ute och ahr absolut inget behov av att gå ut. En katt har ungefär lika stort trafikvett som en 4-åring, just därför är det en otroligt vanlig syn att se vägen kantad av avlidna stackars påkörda katter

Jag tycker ni allvarligt skall överväga att kanske inte ha djur om ni tycker det är för jobbigt. Att ha djur är ju ett ganska stort åtagande tyvärr verkar de flesta ha inställningen att katt eller guldfisk är något man kan skaffa om man vill ha något billigt och slippa omhändertagande.
JA absolut är en katt lättare än en hund då en katt går på lådan, men en katt behöver precis som en hund stimuland, den behöver kontrollerad utevistelse, den behöver pälsvård, få klora klippta och omskötta, de behöver få kvalitetsfoder och de behöver framför allt en massa mänsklig kärlek och värme. En utekatt blir rätt och slätt avtrubbad och blir ofta mer och mer distansierad ju längre tiden går, det är en av orsakerna till att katten har rykte om att vara så självständig, de måste distansiera sig och bli hårda för att klara sig bättre ute i den hårda naturen.
Jag var sjuk och sov i soffan, de tre som ligger på rad är alla tre fertila hanar som enligt andra kattmyter
inte skall kunna gå ihop utan att slå ihjäl varandra. Visst gruffar pojkarna emellanåt men aldrig i knä hos
matte de vet att minsta bråk och de åker ner. Alltså bråkar de inte i knä för de vill ligga där och njuta av
den männskliga närheten.

Btw så har forskarna inte lyckats fastslå att katten faktiskt inte är flocklevande eller ensamlevande man gissar på något mitt emellan
Nu pratar vi visserligen inte om hemlösa eller helt utelevande djur här, men jag tycker ändå det kan vara värt att läsa denna sida då det verkar finnas en stor okunskap gällande katten över huvudtaget inne på detta forum.
http://www.felinebehaviour.se/levnadssatt.htm