• t0va

Kan den som inte bär barnet bli lika viktig/duktig som förälder?

Har funderat endel nu efter att ha läst trådar om styvföräldrar eller pappor, att de inte kan bli lika viktiga som mamman som bär barnet och att de inte kan bli lika duktiga föräldrar. 

Hur går tankarna kring detta när det gäller regnbågsfamiljer? Jag har ett vänpar som fick barn för något år sedan där de inseminerade i danmark. Vet inte hur tankegången gick att välja vem som skulle bära men de pratade om att försöka skaffa syskon och då se om den andra kunde bära barnet.

De verkade vara minst lika lyckliga som jag och min sambo som är man (jag är kvinna) och de verkar vara kanonbra föräldrar bägge 2.

Jag tror de som skriker att styvföräldrar inte kan bli lika bra föräldrar som den biologiska inte skulle säga så till ett homosexuellt par eller om man adopterar. Är det för att folk är så insöade på kärnfamiljen kanske?

Många i min släkt är otroligt konservativa och när de fick veta att min vän skulle bli mamma ihop med sin kvinna så reagerade de och trodde jag sagt fel först, sen rynkade de på näsan och hade massa åsikter. Fast om det anses att pappor är farliga för barn så borde väl 2 mammor vara det optimala Flört 

• Svar på tråden Kan den som inte bär barnet bli lika viktig/duktig som förälder?
  • t0va
    Kanskedinsyrra skrev 2011-04-14 22:59:10 följande:
    Har du tänkt på att pappan i ett hetroförhållande inte bär barnet???
    ja och många här på FL är ju av den åsikten att pappor aldrig kan bli lika bra föräldrar som mamman, men om man inte har det genetiska bandet så är man uträknad redan på förhand. 

Räcker att kolla på amningstrådar där folk väljer att ge ersättning så pappan/partnern kan vara delaktig i matandet, då får man höra att man är dum i huvudet för barnet behöver mamman, inte nödvändigtvis bröstet utan närheten till mamman.  

Jag fick höra massa saker om att jag inte tog mitt barn på bröstet när han föddes, vad KS, jag kände mig inte trygg med det medans de sydde ihop utan pappan hade barnet i sin famn. Det var jättefel för barnet behövde mig som mamma inte pappan som den inte känt lukten av osv.

Själv anser jag att det är så mycket mer än det genetiska bandet som spelar in när det gäller hur man är som förälder, men jag är uppväxt i en skyddad verkstad där andra förhållanden än kärnfamiljen är något som är fel. Några släktingar skiljde sig och skaffade nya partners och bara det var hemskt.

De ser på min sons pappa som någon som inte någonsin kan ta hand om barnet på samma sätt som jag. Jag fick svåra komplikationer av förlossningen och tvingades att operara mig när sonen var 1 vecka, blev jättedålig av operationen och då behövde vi visserligen hjälp med barnet för sambon var så fokuserad på mig. Men min mor ansåg att han inte kunde ta hand om barnet för att han var pappan, inte för att situationen i sig var så extrem.

Jag har aldrig hört mina vänner prata så utan de verkade helt inställda på att det genetiska kopplingen inte är det viktigaste, precis som jag anser.  
Svar på tråden Kan den som inte bär barnet bli lika viktig/duktig som förälder?