• Anna83a

Hur mycket kvällsvälling till en 9 månaders?

Ni som har bebisar runt 9 månaders ålder, hur mycket välling äter dom som sista mål?
    Vi har alltid gett en vanlig portion baserat på 2 dl vatten men dom senaste kvällarna har hon vaknat runt 23-23.30 och hon har inte somnat om förrän vi gett henne mera välling så hon har fått ytterligare en portion. Hon brukar sova 19-07. Har inte ätit på natten sen hon självmant sov över det målet vid 4 månaders ålder.

• Svar på tråden Hur mycket kvällsvälling till en 9 månaders?
  • Anna83a
    älskarlivet81 skrev 2011-04-14 23:09:10 följande:
    Vår tjej är 10 månader och dricker en portion välling inför natten (dvs gjord på 2 dl vatten). 
    Vilken sorts välling dricker hon?
  • älskarlivet81
    Anna83a skrev 2011-04-14 23:21:12 följande:
    Vilken sorts välling dricker hon?
    Sempers 8 månaders drack hon till för någon dag sedan. Nu har vi bytt till 1-årsvällingen.
  • Anna83a
    älskarlivet81 skrev 2011-04-14 23:25:04 följande:
    Sempers 8 månaders drack hon till för någon dag sedan. Nu har vi bytt till 1-årsvällingen.
    Oki, vi har kört på majsvällingen från 6 månader. Hon hade lite problem med magen så då köpte vi en storpack som inte tagit slut än. Kanske är den inte tillräckligt mättande. Ska byta till 8 månaders vällingen istället.
    Tack för ditt svar.

Nån annan?
  • älskarlivet81
    Anna83a skrev 2011-04-14 23:30:12 följande:
    Oki, vi har kört på majsvällingen från 6 månader. Hon hade lite problem med magen så då köpte vi en storpack som inte tagit slut än. Kanske är den inte tillräckligt mättande. Ska byta till 8 månaders vällingen istället.
    Tack för ditt svar.

Nån annan?
    Vi kör på fullkornsvälling kan jag tillägga. Vårt 8-månaderspaket tog slut så då tyckte vi inte det var lönt att köpa ett nytt storpack av den vällingen, så då lev det 1-årsvällingen istället.
  • moohl

När min son var 9 månader gjorde vi välling på 3 dl vatten

• Pumpkin

Sonen dricker välling på 2,5dl vatten. Mild fullkornsvälling från 8 månader.

• La Lola

Ingen välling alls i den åldern.

Hedda åt gröt o sen en flaska ersättning (220 ml) innan sovdags.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Solsken i blick
    Anna83a skrev 2011-04-14 23:30:12 följande:
    Tack för ditt svar.

Nån annan?
    Kan du inte köpa fullkornsvälling och blanda med majsvällingen. Då vänjer sig magen i lugn och ro...

Äter hon bra för övrigt på kvällen, middagen alltså? Även om hon är mätt kanske lite extra frukt kan gå ner göra att magen blir mättare.
  • Anna83a
    Solsken i blick skrev 2011-04-15 10:58:40 följande:
    Kan du inte köpa fullkornsvälling och blanda med majsvällingen. Då vänjer sig magen i lugn och ro...

Äter hon bra för övrigt på kvällen, middagen alltså? Även om hon är mätt kanske lite extra frukt kan gå ner göra att magen blir mättare.

Tack för era svar! Jag har varit i affären idag och köpt fullkornsvälling. Ska testa ditt tips att blanda med majsvällingen.
    En vanlig dag ser ut såhär måltidsmässigt... Ca tider:
    07.00 En portion välling
    09.30 En portion 8 månaders gröt + 1/2 dl fruktpuré
    12.00 En burk 8 månaders matpuré + 1/2 dl fruktpuré
    14.30 1 smörgås med mjukost (vitt bröd) + 1dl fruktpuré med havre eller ris i
    17.00 1/2 burk 8 månaders matpuré + 1/2 dl fruktpuré
    19.00 En portion välling

Är det ett bra schema eller bör hon äta mer? Så svårt med maten tycker jag...

• Solsken i blick

Tycker det ser bra ut Kanske borde hon ätit en hel burk vid 17 för att bli mätt inför natten. Men man kan ju inte tvinga i barn mat . Och alla äter ju olika mycket. Kan du inte ge nåt annat än fruktpuré på kvällen lite banan eller apelsinbitar t.ex.

• Anna83a
    Solsken i blick skrev 2011-04-15 15:40:40 följande:

Tycker det ser bra ut Kanske borde hon ätit en hel burk vid 17 för att bli mätt inför natten. Men man kan ju inte tvinga i barn mat . Och alla äter ju olika mycket. Kan du inte ge nåt annat än fruktpuré på kvällen lite banan eller apelsinbitar t.ex.

Tack återigen för att du svarar =) Hon kan säkert äta en hel burk vid 17. Det är jag som bara ger en halv för jag har fått för mig att det blir för mycket annars. Banan får hon ibland men apelsinbitar har jag inte testat, är så rädd för att hon ska sätta i halsen av bitar. Jag måste nog börja inse att hon inte är så liten längre o faktiskt kan äta det mesta.
  • älskarlivet81
    Anna83a skrev 2011-04-15 23:14:57 följande:
    Tack återigen för att du svarar =) Hon kan säkert äta en hel burk vid 17. Det är jag som bara ger en halv för jag har fått för mig att det blir för mycket annars. Banan får hon ibland men apelsinbitar har jag inte testat, är så rädd för att hon ska sätta i halsen av bitar. Jag måste nog börja inse att hon inte är så liten längre o faktiskt kan äta det mesta.
    Varför tror du att det skulle bli för mycket annars (med en hel burk vid 17 alltså)?
  • bambigirl

En bra regel med mat till barn i alla åldrar tycker jag är: Du bestämmer vad och när, barnet bestämmer hur mycket. Mata på tills hon inte vill ha mer.

• Anna83a
    älskarlivet81 skrev 2011-04-16 07:47:38 följande:
    Varför tror du att det skulle bli för mycket annars (med en hel burk vid 17 alltså)?
    Vet faktiskt inte vad jag har tänkt...har väl varit rädd för att ge henne för mycket mat helt enkelt eftersom hon hela tiden har varit stor. Hon säger aldrig ifrån när det kommer till att äta men hon gnäller inte heller för att hon är hungrig. Idag får hon en hel burk =)
    bambigirl skrev 2011-04-16 09:00:00 följande:
    En bra regel med mat till barn i alla åldrar tycker jag är: Du bestämmer vad och när, barnet bestämmer hur mycket. Mata på tills hon inte vill ha mer.
    Tack, du har rätt =)
Svar på tråden Hur mycket kvällsvälling till en 9 månaders?