• Supermummy

När a-kassa dagarna är slut?

Vad händer när man har använt upp sina a-kassedagar? (Jag stämplar upp till heltid och jobbar deltid) Man har väl bara ett år? Någon som vet?

• Svar på tråden När a-kassa dagarna är slut?
  • Malounis

Om man jobbar samtidigt som man stämplar så kan man ju ibland få nya dagar (vet dock inte hur länge man måste ha jobbat under tiden).
    Jag tror att det är 360 stämplingsdagar man har på en period.

Annars så hamnar man i aktivitetsgarantin (en åtgärd som finns för att den som stämplar inte ska stå där utan nån ersättning alls då stämplingsdagarna tar slut. Ger samma ersättning som om man stämplar).

När dina dagar börjar ta slut så får du väl ta kontakt med AF och höra vad som då ska hända.

• listo

Man har 300 dagar i en ersättningsperiod, och får ersättning 5 dagar/vecka
    om man är arbetssökande på heltid, så dagarna räcker i 60 veckor.

När ersättningsperioden är slut så får man en ny period om man uppfyller
    villkoren för det. Annars får man hjälp via Arbetsförmedlingen. I vissa fall
    kan de fixa en ny ersättningsperiod utan att man uppfyller villkoren hos
    a-kassan, annars brukar man bli placerad i någon slags utbildning, praktik
    eller i aktivitetsgarantin.

Kontakta AF i god tid innan dagarna tar slut (minst någon månad i förväg),
    så ökar chansen att det löser sig utan större krångel. Om du inte hittar
    något jobb förstås!

• hipmarygirl

Gäller det samma om man jobbar deltid? Att man får en ny period och får fortsätta stämpla upp?
    Vad är aktivitetsgarantin?

• Malounis

listo

Ser att du skrev svarade samma som jag fast bättre. Och så hade jag ju fel om antal ersättningsdagar.
    Fast jag tror supermummy förstod mig med

hipmarygirl

Lämnar förklaringen om Aktivietsgarantin till listo...

• pepper

Om du har accepterat en deltdstjänst och den är fast, får du bara stämpla en runda. Jobbar du timmar vid behov, får du nya dagar om du uppfyller arbetsvillkoret. 70 tim per månad i minst 6 mån den sista 12 månaders perioden.

• pepper

Aktivitetsgarantin i Malmö suger varjefall! Kan inte säga något om resten av landet. Här sitter man på typ datortek, där du förväntas närvara större delen av dagen och antingen söka jobb eller delta i helt meningslösa aktiviteter typ skriva meritlista, gå på studiebesök till helt onödiga ställen. Vuxendagis med risk för depression. Undvik!

• Malounis

pepper

Här är allt sånt i stort sett frilvilligt. De säger att de inte vill tvinga oss att gå nått vi inte vill. Det är ju bra!

• Malounis

Fast jag tycker Datortek har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det kan visst vara bra! Om man behöver hjälp med hur man skriver en ansökan (är ju långt ifrån klart för alla hur man gör en sån), lite peppning, få tips och råd, lyssna på andras erfarenheter osv.

Gick en söka jobb-kurs under en sommar för ett par år sen på Datorteket. Vi var ett gäng i ungefär samma ålder, hade jätteskoj. Vi hade en hel del roliga övningar mm.

Så dissa innte Datorteket helt, alla tycker inte det är "vuxendagis".
    Beror ju helt på vilken inställning man har, det blir vad man gör det till liksom.
    Kan iofförstå om en 50-åring som kanske sökt ett antal jobb i sitt liv, och vet "allt" om hur man skriver en ansökan osv tycker det är onödigt att gå på Datorteket.

• listo

Jag är inget proffs på det, men Aktivitetsgarantin verkar kunna vara lite
    olika saker runtom i landet. Ofta kallas det "vuxendagis" för att man liksom
    inte GÖR så mycket förutom att man ska vara på ett ställe ett visst antal
    timmar/dag och typ söka jobb.

Jag tror det finns info om alla tänkbara åtgärder inne på www.ams.se

Och vad gäller deltidsarbete har jag absolut noll koll... det säkraste i alla
    lägen är att prata med AF eller med sin a-kassa!

• Malounis

listo

Aktivitetsgarantin är ju inte Datorteket som du få det att låta som
    Det är ju två skilda saker.

Hur som helst, när jag var med i a-g så träffade jag min handläggare på AF en gång i veckan. Fick i uppdrag att söka ett visst antal praktikplatser och så. Men blev aldrig tvingad att gå på datorteket eller dyl. Som jag skrev åvan så var sådana kurser frivilliga.
    Däremot gick jag en tänk positivt-kurs som handläggaren arrangerade. Det var väl nästan tvång, om inte annat så hade hon nog starka skäl till att just jag skulle gå en sådan

Att vara med i a-g är väl ungefär detsamma som att stämplar, bara det att man får ersättning från FK och inte från a-kassan.
    Sen så har jag hört att man ibland får mer hjälp av AF men jag vet inte ja. För mig resulterade det inte i någon bättre chans ute på arbetsmarknaden iaf. Men man träffar ju sin handläggare mer (iaf jag) så visst finns det stööre möjligheter att få hjälp.
    Som det är nu när jag stämplar så har jag kanske träffat min handläggare 3 ggr på snart ett år.
    Nu så är det väl lika mycket upp till en själv att fixa sin situation iof men som sagt, man är tvungen till fler träffar på AF och med krav på ett visst antal sökta praktikplatser mellan varje besök.
    Nu så blir man ju lätt lite lat och söker platser först när tiden för att senast ha kommit in med en lista på sökta platser till AF börjar närma sig

• nattinattio

har du tillsvidare deltid och dagarna tar slut så får du klara dig på din lön, eller försöka få heltid. du kan oxå säga upp dig och få nya dagar och kan då stämpla heltid å söka ett nytt jobb, du kan oxå ta de gamla jobbet igen efter att du först stämplat minst 3 månader.
    i såfall kan du igen fortsätta å stämpla upp dig som hittlils, men det krävs ju att arbetsgivaren vill ha dig tillbaka trots att du sagt upp dig några månader innan..

Reglerna var i allafall dessa för nått år sedan och har inte hört att det skulle ha ändrats, men jag vågar inte garantera det då jag inte följt med i de, är ju hemma fru

• listo

Malounis: Nej nej, jag hoppas verkligen att jag inte får Aktivitetsgarantin att
    låta som Datorteket. Jag har ju överhuvudtaget inte NÄMNT Datorteket i något
    av mina inlägg.

• pepper

Som jag sa varierar det nog i olika delar av landet! Min sambo har varit runt på 3 st. Fått flytta runt för att de har lagts ner när de inte fungerat. I de flesta fallen var det andra arbetslösa som drev dem, hade projektanställningar och saknade erfarenhet att leda de olika kurserna. Här i Malmö har det inte varit någon höjdare, men ni har väl inte missat alla debatter och artiklar som har förts på sistonde om aktivitetsgarantin?

• Malounis

listo

Nä, det var pepper som gjorde det och sen så skrev du om Aktivitetsgarantin som vuxendagis, det var därför jag trodde du blandade ihop det.

Inge illa menat

• Malounis

pepper

Var det arbetslösa som höll i Aktivitetsgarantin? Det låter ju som nått projekt av nått slag. Här så är det inte ett projekt som så utan bara vad AF kallar när man är utförsäkrad från a-kassan och inte får någon ersätting därifrån. Då hamnar man i a-g:n för att överhuvudtaget få nån ersättning nånstans ifrån. Sen så är det som jag skrev förbundet med större krav från den arbetslöse att hitta praktik, fler träffar med handläggare och så.

Ärsch, nu ska jag sluta svamla...

• pepper

På en del ställen var det!

• Supermummy

Hur skulle det vara om de anställde lite mer folk på Arbetsförmedlingen? Köerna ringlar ju därifrån...

Svar på tråden När a-kassa dagarna är slut?