• Åssi

Era bästa fönsterputsar tips tack!

Jag är ganska händig och pysslig i allmänhet, men det finns en sak jag är så j*la dålig på! Putsa fönster!!
    Igår putsade jag altanfönstren och i morse när solen sken in genom dem såg jag att de såg 10 ggr värre ut än innan jag putsade dem Skrikandes 

Snälla! berätta hur ni gör när ni putsar!! Vad använder ni för medel, trasor, skrapor osv

• Svar på tråden Era bästa fönsterputsar tips tack!
  • carbe

Jag använder yes+ vatten, och torkar med tidningspapper. Brukar funka bra!

• Mrs Vader

Jag hyr in en snubbe som tar alla fönster i hela huset för en 4-500 spänn eller nåt (minns inte exakt). Det är mitt bästa tips Kyss

• Den allsmäktige

Först torkar du av med varmt vatten och såpa.
    Spraya på med fönsterputs, gnussa runt med en tygtrasa.
    Dra med en skrapa i s-liknande mönster.
    Torka bort ev. missar med tidningspapper.
    Klart!

• Trolovade

Suger tidninngspapper verkligen upp något :-S Funderat på dettra

• carbe

Ja, men man får torka en stund. Det är ju ingen wettex direkt. Men det blir inte flammigt.

• Bordeaux

Man får se upp så man inte får trycksvärta på karmarna(?) Listerna runt fönstret

• Angel1978

och absolut rent vatten när du sköljer

• Purpurbräcka

1. Fyll på ljummet vatten i en hink. Tillsätt ett par droppar diskmedel.

2. Doppa en trasa eller svamp i vattnet och blöt på fönstret. Gnugga lite extra om smutsen verkar sitta hårt.

3. Skrapa av vattnet med en fönsterskrapa (proffsen skrapar i s-form, men jag tycker att det duger att skrapa uppifrån och ned).

4. Använd en skurtrasa, gammal handduk eller liknande för att torka av skrapan och torka upp smutsvattnet i nederkanten av fönstret.

5. Torka kvarlämnade vattendroppar med något som inte luddar, t.ex. en mikrofiberduk eller kökshandduk.

6. Byt vatten innan det blir för smutsigt!

Ska du göra exakt som jag gjorde när jag putsade fönster här idag, så ska du dessutom kliva ner från pallen du stått på och sätta foten rakt i vattenhinken. Det kan dock inte rekommenderas, även om sovrumsgolvet blev ordentligt tvättat...

• Lise W
    Purpurbräcka skrev 2011-04-16 13:05:18 följande:

1. Fyll på ljummet vatten i en hink. Tillsätt ett par droppar diskmedel.

2. Doppa en trasa eller svamp i vattnet och blöt på fönstret. Gnugga lite extra om smutsen verkar sitta hårt.

3. Skrapa av vattnet med en fönsterskrapa (proffsen skrapar i s-form, men jag tycker att det duger att skrapa uppifrån och ned).

4. Använd en skurtrasa, gammal handduk eller liknande för att torka av skrapan och torka upp smutsvattnet i nederkanten av fönstret.

5. Torka kvarlämnade vattendroppar med något som inte luddar, t.ex. en mikrofiberduk eller kökshandduk.

6. Byt vatten innan det blir för smutsigt!

Ska du göra exakt som jag gjorde när jag putsade fönster här idag, så ska du dessutom kliva ner från pallen du stått på och sätta foten rakt i vattenhinken. Det kan dock inte rekommenderas, även om sovrumsgolvet blev ordentligt tvättat...

• Eddam

Ljummet vatten och lite ättiksprit i.. Ta en svamp eller något liknande och "blöt upp" hela fönstret. Ta sedan en bra fönsterskrapa och skrapa av fönstret. Torka av skrapan med en ren trasa.Ta sedan en annan trasa (gärna en som inte luddar) och torka av kanterna och ev rester.

Svar på tråden Era bästa fönsterputsar tips tack!