• Anonym (vad göra?)

Vaknar ofta på nätterna-utmattade!

Hej!

Har en son på 11 månader som haft svårigheter att sova på nätterna, till och från sen han föddes. Läggningen funkar oftast bra, endast någon liten protest, sedan somnar han. Han är van vid att vi bär honom mycket dagtid, kan dock tillläggas, vilket vi får sota för nattetid, antar jag. Vi har samma kvällsrutiner varje dag & han får tillräckligt med stimulans dagtid. Vi lägger honom kl sju varje natt och hans morgon startar kl sex.

Sonen har haft eget rum sedan han föddes, bör tilläggas.

Han vaknar så ofta under natten, vad kan detta bero på? Mardrömmar, otrygghet? Känner sig ensam? Det enda som hjälper då är att ta upp honom i famnen och gå fram & tillbaka. Efter ett tag somnar han. Men brukar oftast vakna och protestera när vi lägger ner honom.

På morgonen är han dock sitt rätta jag igen, pigg och glad.

Han äter väldigt bra dagtid också.

Att bära på honom 3-4 gånger varje natt sliter metalt och fysiskt på oss, dels blir vi aldrig riktigt utvilade och sen så har jag fått väldigt ont av att bära en 10 kilos pojke (har t.o.m uppsökt läkare för detta...)

Vi har tidigare försökt med Anna Whalgrens metod att ramsa samma ramsa om och om igen, precis utanför dörren, för att göra honom medveten om att vi finns där och hör honom men att det är natt och då sover man...utan att ta upp honom och endast vid riktig kris gått in och lagt honom tillrätta och buffat. Det har fungerat till och från. Det fungerade bättre när han var mindre.

Har du något förslag på vad vi kan göra för att han ska sova bättre? Är det fel av oss att ta upp honom på natten & hur ska vi bryta denna vana? Bör vi återgå till ramsan, istället?
    Eller bör han sova i vårat rum, trots att han snart är 1 år?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vaknar ofta på nätterna-utmattade!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som er son får den sömn han behöver och mår bra av det. Det är ni som blir trötta av sömnbrist och bärande på nätterna.
    Eftersom er son sover 11 timmar per natt är det inte konstigt om han under några perioder sover lättare och vaknar. Det är säkert inte mardrömmar eller oro utan naturlig sömnrytm.
    Däremot har han vant sig vid att bli buren och få närkontakt när han vaknar och det är naturligtvis skönt om än inte nödvändigt.
    Jag tror att ni måste hitta det för er enklaste sättet att få honom att sova utan att ni bär honom på nätterna. Det kan ju vara svårt för er att sova om han ligger i er säng, men ni kan sätta er bredvid honom, hålla i honom en stund och sedan gå tillbaka till sängen. Sluta ta upp honom. DVS Sluta belöna honom för att han vaknar.
    Däremot är det viktigt att ni visar att ni finns och tröstar honom. Gör stunderna så korta som möjligt. Minska tiden successivt. Om detta är för besvärligt, låt honom ligga hos er. Det är viktigt att vara en utsövd förälder om man ska ta hand om små barn.
    Lycka till!
    Margit

Svar på tråden Vaknar ofta på nätterna-utmattade!