• Förvirrad är mitt andra namn

HUR går en sjukskrivning till?

Jag väntar barn är i vecka tio.

Arbetar inom en tungt yrke, som dom sista veckorna gjort att jag fått mycket ryggont och magsmärtor.
    Jag har svårt att jobba men kan inte sjukskriva mig hur mycket som helst (max en vecka)

Tidigare i min graviditet hade jag blödningar + magont.

Jag fick komma till en läkare för att prata om sjuksrivning i går.
    Läkaren talar dom om för mig att man måste ha grund till att bli sjukskriven!?
    Jag tycket mina besvär är en grund till att bli sjukskriven?
    Läkaren säger att jag först och främst måste tala med en sjukgymnast.
    Jag förstår inte riktigt varför?
    Läkaren säger dessutom att jag antagligen i kommer bli sjukskriven förens vecka 25-30?

Jag grät när jag gick därifrån, jag klarar knappt av att jobba som det är NU!

För tre veckor sen var jag på ett vul och allt såg fint ut i magen. Efter det har jag inte haft några blödningar eller så, känns skönt. Dock känns det oroligt att jobba på som vanligt när jag har magsmärtor! Ryggvärken är självklart också ett problem men det är magsmärtona som oroar mig!

Magsmärtorna kommer framförallt när jag gör tunga saker på mitt jobb, och tyvär finns det inten annan och byta sysslor med.

Ska det gå till såhär? Hur gick det till när ni blev sjukskrivna?

• Svar på tråden HUR går en sjukskrivning till?
  • Lady without tattoo

Sedan är det ju FK som bestämmer om du skall få ersättning.

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Lindreas

Sjukskriven kan du egentligen bli redan nu, men du kommer knappast få ersättning från försäkringskassan. Det är din chefs jobb att omplacera dig.

• Lady without tattoo

Jag var fö sjukskriven under senare delen av grav pga ryggsmärtor.Jobbade inom vården.Var inga problem att få det godkänt.Läkaren måste skriva ett utförligt underlag.

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Catgodess

jag har varit sjukskriven sedan vecka 15, krävdes inget besök hos sjukgymnast, fick en ordentlig undersökning av min onda rygg och mitt värkande bäcken (har svår foglossning) av läkaren som har hand om MVC sedan skrev hon ett sjukskrivningsintyg. Jobbar i vården. I slutänden är det FK som bestämmer om man får det beviljat eller ej

• Lady without tattoo
    Lindreas skrev 2011-04-15 12:13:25 följande:
    Sjukskriven kan du egentligen bli redan nu, men du kommer knappast få ersättning från försäkringskassan. Det är din chefs jobb att omplacera dig.
    Om inte lämpligt jobb finns då?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
    Lindreas skrev 2011-04-15 12:13:25 följande:
    Jag skrev TS texten att det inte finns andra sysslor att göra.
    Catgodess skrev 2011-04-15 12:19:39 följande:
    jag har varit sjukskriven sedan vecka 15, krävdes inget besök hos sjukgymnast, fick en ordentlig undersökning av min onda rygg och mitt värkande bäcken (har svår foglossning) av läkaren som har hand om MVC sedan skrev hon ett sjukskrivningsintyg. Jobbar i vården. I slutänden är det FK som bestämmer om man får det beviljat eller ej
    Okej.

För läkaren jag träffa sa att jag var tvungen att träffa en sjukgymnast.
    Jag träffar sjukgymnaster dagligen och vet vad dom jobbar med.
    Kan inte se hur en sjukgymnast kan hjälpa mig just nu.

Jag försökte ringa till mvc i dag igen för att tala med dom men deras telefontid är inte förens på måndag igen så himla dåligt
  • Aljoro

Jag hade också mycket problem under tiden som jag jobbade, men läkaren sa att det är ingen idé att han sjukskriver eftersom f-kassan inte kommer godkänna det.

När jag var omkring vecka 26 så sa han att vi kunde prova med halvtidssjukskrivning eftersom f-kassan tydligen lättare godkänner det.
    Dom godkände det som tur va.

Lady without tattoo skrev 2011-04-15 12:10:18 följande:
    Sedan är det ju FK som bestämmer om du skall få ersättning.
    Ja. Men jag kan inte gå till dom utan läkarintyg väl? får be om att träffa en annan läkare.
    Det känns inte så roligt att gå till någon annan när det gick såhär i går.
    Jag har ju inga större förhoppningar på nytt möte direkt
  • Lady without tattoo
    Förvirrad är mitt andra namn skrev 2011-04-15 12:29:45 följande:
    Ja. Men jag kan inte gå till dom utan läkarintyg väl? får be om att träffa en annan läkare.
    Det känns inte så roligt att gå till någon annan när det gick såhär i går.
    Jag har ju inga större förhoppningar på nytt möte direkt
    Nej men det trodde jag du visste.Så skrev jag inte heller.Utan även om läkaren sjukskriver dig för en åkomma/sjukdom.Så är det inte säkert du får ersättning för den skull.Det är FK som bestämmer/bedömer din rätt till sjukpenning.Med läkarutlåtandet/underlaget som grund
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
Svar på tråden HUR går en sjukskrivning till?