• 1990amanda

Vad kan er 1-1,5år säga för ord?

Min son är 1 år och 3 månader. Han kan bara säga Mamma. Han förstår massa andra ord tex om man säger var är lampan, då pekar han på den. m.m 

Vad kan era barm säga, och vad förstår dem om ni pekar eller säger något, Typ "nu ska vi gå ut... "

Känns som min son är lite efter..... eller när ska dem börja säga fler ord... 

• Svar på tråden Vad kan er 1-1,5år säga för ord?
  • bellsii

Min son 17 mån säger hej hejdå mamma pappa bil tåg traktor lampa boll vatten

• bellsii

Och nej din son e inte efter talet brukar komma runt 2

• Flickan och kråkan

Min äldsta sa mer eller mindre inget förrän han var 2 år (mamma, pappa, titta, där och nej). Yngsta pratade i 4-ordsmeningar vid 20 månader. Barn är olika . Vid din sons ålder kunde båda mina säga mamma och pappa, min yngsta sa "dä" (där) också. Vid 18-månader brukar BVC fråga om de säger 8-10 ord.

• FinastE2010

Min son är 14 mån o säger ingenting! Däremot verkar han förstå mer, han vet vad en del saker är om man frågar honom så sträcker han ut armen mot det eller går o hämtar. Han säger "mamma" ibland men jag märker på han att han inte kopplar det till mig utan något han bara säger lite när som helst.

• bollanmollan

Min son började med mamma, pappa, vovve, lampa , välling,pippi m m , tror det var ca 15 ord han kunde vid 1 år, sen vid 15 månader började det bli väldigt mycket ord .Han var sen med att gå i stället.

• sahara sahara

Det beror på hur välvilligt man tolkar. Tydligt säger hon "mamma" och "dä" (där). "Babbi" är napp. Sen säger hon lampa, ja, nej, titta och vovve, men det är inte alls lika tydligt eller lika ofta. Vi hör ju, och ser att "mp" är "lampa", men det är ju inte så självklart för andra. Hon är 17 månader.

"Mamma" var första ordet och det betydde länge mamma, var är mamma?, där är mamma, hjälp mig, gå inte, kom hit, kan jag få... Ja, en väldigt massa saker.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Mamma till tre kottar

Vid 1 år och 3 månaders ålder har ingen av mina 4 barn sagt något. Tre av dem har utvecklat bra språk, en har en språkstörning.  

• 1990amanda
    bellsii skrev 2011-04-15 14:16:01 följande:
    Min son 17 mån säger hej hejdå mamma pappa bil tåg traktor lampa boll vatten
    Okej :)
  • 1990amanda
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-15 14:20:19 följande:
    Min äldsta sa mer eller mindre inget förrän han var 2 år (mamma, pappa, titta, där och nej). Yngsta pratade i 4-ordsmeningar vid 20 månader. Barn är olika . Vid din sons ålder kunde båda mina säga mamma och pappa, min yngsta sa "dä" (där) också. Vid 18-månader brukar BVC fråga om de säger 8-10 ord.
    Okej, ja dem är ju det! Orden kommer väl sen
Svar på tråden Vad kan er 1-1,5år säga för ord?