• Stårscha

Eran och våran

Vad tycker ni? Är det OK att skriva "Vi har sålt vårat hus", eller kan man bara säga så när man pratar? Eller tycker du att det inte borde förekomma alls?

(De traditionellt korrekta formerna är alltså 'er' och 'vår' - inte 'eran' och 'våran')

En urspårad tråd är en intressant tråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Eran och våran
  • Åssi

Helt fel i skrift, men kan vara ok i tal tycker jag. Sedan är det väl så att det som är ok i tal så småningom också blir ok i skrift, men det får nästa generation stå för.

• lia76

I skrift ska det helst inte förekomma eftersom det är talspråk.
    "Vi har sålt vårt hus"

(=
  • Anova

Det ska inte användas i skrift i "formella sammahang" (dvs i arbetslivet) men tycker att det är okej om någon postar talspråk på t.ex. FL.
    Att säga våran/eran är helt okej.

• Astarte

Det är helt ok i tal och skrift. Enda undantaget är riktigt formella tester, som domar och motioner och sånt.

• Linda1976

ALLTID VEDERVÄRDIGT!

(ja, jag skriker) 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • pluvdo

Jag valde "helfel hela tiden" även om jag vet att man kan/får säga vårat, våran, erat och eran i talspråk. I just don't like it.

• bubbelmaja

Inte ok i skrift. Och om man nu vet att det är talspråk, som inte bör skrivas, så gör man väl inte det heller. Alltså-när jag ser att det står "våran flicka har kommit"  i en födelseannons förutsätter jag att personen som skrivit det inte kan den grammatiska regeln. 

Svar på tråden Eran och våran