• Qarina

Sätta in badkar själv

Jag har köpt en nyproducerad lägenhet och har precis i dagarna fått prislistan för alla tillval. Å jag är helt förstummad över priserna.
    10 tusen för ett badkar! ...som jag bara måste ha.
    Kollade på nätet att samma badkar kostar 2300 kr om man köper det själv så nu undrar jag om nån kan säga om det är väldigt svårt att fixa detta själv i efterhand istället. Varför betala sånt överpris till byggföretaget när det inte är dyrt egentligen. Det känns som de tar ut sina avgifter i sina tillval istället för de är hutlösa.

I texten för byte av badkar istället för dusch står det:
    "Vid val av badkar  anpassas blandaren med pip.  Blandare jämkas till 1000mm"
    Nån som vet vad det innebär?
    Om jag låter de installera duschen så länge, blir det problem att byta blandaren sen då? Å blir det dyrt att byta i så fall?

Jag har ju själv tummen mitt i handen å hade tänkt betala för detta men det känns lite mycket med allting som man vill byta ut (det mesta)
    (Kostar tex 7000 kr att få en micro installerad i skåp i köket???)

• Svar på tråden Sätta in badkar själv
  • Guldlockis

ring en  vvs firma (finns på eniro) och fråga vad de tar för att installera ett badkar.
    Då ser du ju om det kanske ändå är värt att ta det direkt via byggföretaget. Då får du ju det klart med en gång också.

• Qarina

Bra ide´
    Tänkte besöka en butik och kolla oxå men tänkte om nån här kanske hade gjort nåt sånt här jobb som kunde lugna mig lite ikväll Glad

• skorpan1

Det som främst skiljer vid dusch jämfört med badkar är höjden på vilken blandaren placeras, högre vid dusch, lägre vid badkar. (Texten om "blandaren med pip... 1000 mm" handlar om det) Vill du byta till badkarsblandare sen, och sätta på "rätt" höjd så får du extra hål i kaklet, kanske inte vad man vill ha i ett nygjort badrum.

Vi har låtit byggherren installera badkarsblandare med handdusch samt takdusch (+3000 och angett höjden den skall installeras på, badkar hade de inget snyggt så vi köper själva.
    Kanske ska du kolla vad det kostar att direkt byta till badkarsblandare, det kanske inte är så mycket dyrare än att köpa och installera ny blandare själv sen. Och så fixar du badkaret själv!

För oss skulle inbyggd micro gå på 9500:- så det hoppar vi över - hutlöst med priset på vissa tillval...

• Qarina
    skorpan1 skrev 2011-04-15 21:04:21 följande:
    Det som främst skiljer vid dusch jämfört med badkar är höjden på vilken blandaren placeras, högre vid dusch, lägre vid badkar. (Texten om "blandaren med pip... 1000 mm" handlar om det) Vill du byta till badkarsblandare sen, och sätta på "rätt" höjd så får du extra hål i kaklet, kanske inte vad man vill ha i ett nygjort badrum.

Vi har låtit byggherren installera badkarsblandare med handdusch samt takdusch (+3000 och angett höjden den skall installeras på, badkar hade de inget snyggt så vi köper själva.
    Kanske ska du kolla vad det kostar att direkt byta till badkarsblandare, det kanske inte är så mycket dyrare än att köpa och installera ny blandare själv sen. Och så fixar du badkaret själv!

För oss skulle inbyggd micro gå på 9500:- så det hoppar vi över - hutlöst med priset på vissa tillval...
    Oki, bra tips :)
    men tror inte vi kan beställa takdusch tyvärr. De har väldigt snålt med tillvalen tycker jag. Tror tyvärr att de är restriktiva på det där med ändrad höjd också tyvärr, men ska kolla.
    Jag har Veidekke som byggherre. Vilken har ni?
Svar på tråden Sätta in badkar själv