• mary m

Lite ångest för KUB resultat

var och gjorde KUB / NUPP test idag och fick ett värde på 1:426 för Down Syndrom. De ansåg det som lågrisk. Anledningen till att jag har ångest är att för 1,5 år sen när jag gjorde det förra gången fick jag 1:18000 så det känns som en extremt stor skillnad.

Idag var nackspalten 2,2mm och jag är 38 år och är 12+5.

Förra gången var nackspalten 1,7 så det är där skillnaden är.

Vi har väl ändå bestämt oss för att inte gå vidare med något fvp, utan det får bli som det blir. Men skulle vara intressant att höra fler som varit med om att på graviditet 1 fått väldigt höga siffror och sen vid graviditet 2 får mkt lägre. Någon som varit med om det???

• Svar på tråden Lite ångest för KUB resultat
  • Amazina

Jag fick typ 1/30 000 på dottern. Denna gången (är i v 39) 1/350 ungefär. Jag blev inte orolig. Tycker inte du ska vara det heller! 

• mary m

Nej du har antagligen rätt. Tänkte tillåta mig själv att älta det lite idag för att sen släppa det, vi har ändå bestämt att inte göra fvp, och känslan i mig säger att allt är ok. Tyckte bara det var så stor skillnad, men som hon som gjorde testet idag sa, man kan inte jämföra för det är två helt olika bebisar och graviditeter och så är det ju...

Intressant ändå att se att det är fler som fått så stor skillnad mellan sina graviditeter

• Lillevida

Med dottern fick jag 1:330. Sonen 1:4000 o nu 1:1000. Var i inte orolig tills jag idag pratade med en kompis, som fick barn för några veckor sedan. Hon fick 1:800, men bebisen visade sig ha ds, så nu har jag ångest. Jag blev tillbaka flyttad 12 dagar på UL, o de blev hon oxå..

• 7småtroll

Här har det varit tvärtom med risken.

När jag väntade förra barnet fick jag risken 1:67. Jag var då 36 år gammal och födde en välskapt lite flicka. Den här gången har jag fått risken 1:2371 och är 38 år.

Är inte särskilt orolig den här gången men helt säker kan man aldrig vara. Det är en riskbedömning och det ska man vara medveten om. jag gjorde aldrig ngt fvp med dottern utan resonerade som ni...det får gå som det går.

• killan

Hej
    jag fick risken 1:2 på kubbtestet, och är 34 år. gjorde fvp, och fick resultatet att bebisen är friskt.

• Topdog

Hej TS!

Tänk så här. Du är i en lokal tillsammans 426 andra gravida kvinnor. EN av er kommer att få ett barn med DS, 425 av er kommer att få barn med normal kromosomuppsättning.

Eller tänk så här. Du och 426 andra personer har köpt varsin lott. Vinsten är 1 miljon. Känns det troligt att du vinner?

• mary m
    Topdog skrev 2011-04-18 08:31:59 följande:
    Hej TS!

Tänk så här. Du är i en lokal tillsammans 426 andra gravida kvinnor. EN av er kommer att få ett barn med DS, 425 av er kommer att få barn med normal kromosomuppsättning.

Eller tänk så här. Du och 426 andra personer har köpt varsin lott. Vinsten är 1 miljon. Känns det troligt att du vinner?

Du har så rätt och jag försöker tänka så, det enda som stör mig är att det skiljer så mkt mot förra graviditeten, Hade jag inte fått så hög siffra då så hade jag nog inte nojat så mkt. Men det är väl dax att släppa det snart, ältat tillräckligt .....

• 2B3

Hej! Har också gjort kub och fick en låg risk enl. de 1:2300 men jag är orolig ändå. Jag vill veta inte hoppas. Därför kommer jag att förmodligen göra ett fvp. annars går jag runt och är ledsen och orolig hela graviditeten. Jag tror alltid att jag är "en av flera tusen" och det får man då leva med resten av sitt liv. Det är min åsikt.

• Topdog
    2B3 skrev 2011-04-18 10:56:07 följande:
    Hej! Har också gjort kub och fick en låg risk enl. de 1:2300 men jag är orolig ändå. Jag vill veta inte hoppas. Därför kommer jag att förmodligen göra ett fvp. annars går jag runt och är ledsen och orolig hela graviditeten. Jag tror alltid att jag är "en av flera tusen" och det får man då leva med resten av sitt liv. Det är min åsikt.
    Fast då är det ju helt meningslöst att göra KUB. Det enda vettiga då är ju att göra FVP.
  • 2B3

Håller helt med. Men detta är min första graviditet, och kub visste ej hur jag skulle reagera. Nu vet jag.

• Topdog

Fast alla har ju en viss procentuell risk att på en massa andra skador, sjukdomar och funktionshinder. Så säker är man ju inte iallafall.

Svar på tråden Lite ångest för KUB resultat