Kvardröjande högt blodtryck efter graviditet med havandeskapsförgiftning - någon mer?
Jag undrar om det är någon mer som fick förhöjt blodtryck under graviditeten och där blodtrycket inte gick tillbaka efter förlossningen? Vad gjorde ni då? Jag fick blodtrycksförhöjningar redan i graviditetsmånad 2 och i vecka 32 fick jag havandeskapsförgiftning. Vår dotter föddes i vecka 35+4 med akutsnitt. Hon mådde finfint och är nu 5½ månad. Men jag har fortfarande förhöjt blodtryck och får äta medicin. Jag är normalviktig, försöker äta bra och promenerar varje dag. Innan jag var gravid tränade jag dessutom ganska mycket och hade inga problem med trycket. Ingen i min släkt har högt blodtryck. Jag har visserligen en jättebra husläkare så jag har kollat njurarna och får även testa att mäta trycket över ett dygn för att se om det finns något bakomliggande, dvs ngt mer än "bara" högt blodtryck.
Men jag är så himla orolig! Jag får skuldkänslor för jag var 44 när jag blev spontantgravid och jag tänkte att jag var i äldsta laget och att det inte var rätt mot barnet, men eftersom jag då var helt frisk och försökte ha en sund livstil sedan många år samt att min man är nästan 10 år yngre att det kanske ändå var rätt ändå. Men nu är jag inte frisk längre. Så inte nog med att vår dotter har en jättegammal mamma, hon mår dessutom inte bra.
Så jag undrar om det är någon mer än jag där blodtrycket inte verkar ha givit med sig eller där det har tagit mer än ett halvår? Vore supertacksam för tips och råd!