• Anonym (körkortslös)

Jag har inget körkort! =(

Kan någon vänlig själv ge mig lite peppning? Jag är 36 år och körkortslös. Jag har aldrig haft körkort. Största anledningen till att jag har aldrig har tagit tag i den biten är för att jag helt enkelt inte har haft något behov av det. Vi har alltid bott i stan, och jag har klarat mig bra med bussar (samt att min man har körkort). Men nu bor vi utanför stan, och jag känner mig mer och mer i behov av ett eget körkort. Men nu har jag kommit till en punkt, när jag helt enkelt inte tror att jag kan ta körkort. :( Jag har ett välbetalt jobb, jag har en lång universitetsutbildning (6 år). Så rent teoretiskt har jag inga bekymmer. Och inte ekonomiskt heller. Men jag tror helt ärligt inte att jag kan helt enkelt. Jag tror inte på mig själv, jag tror inte att jag som är så "gammal" kan fixa det.

Finns det någon som kan peppa mig, få mig att förstå att det inte är kört. Någon annan som kanske varit i ungefär samma sits?

Hur mycket tid bör man räkna med att lägga ner för att fixa det (jag vill inte ta en intensivkurs)? Summa? Hur många körlektioner bör man ta för att få med sig allt man behöver? (Jag har också möjlighet att övningsköra med min man).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-24 07:07
    Nu har jag betalat avgiften till Transportstyrelsen, för att få ett körkortstillstånd! Så jag har kommit en liten bit på vägen, men tyvärr så är det väl lite väntan på att det ska handläggas. :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-09 19:14
    Och nu har jag (redan) fått körkortstillståndet. Så nu är det egentligen bara att köra igång då...antar jag...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 22:20
    Det tog sin lilla tid. Men nu har jag faktiskt börjat på en körskola!
  • Svar på tråden Jag har inget körkort! =(
  • Lena

Jag är 32 och på god väg till mitt körkort. Jag kan dock verkligen rekomendera 1-2 veckors intensivkurs och sen privat övningskörnignstillstånd så att man känner sig så bekväm att man kan köra när man åker till jobbet och liknande.

• MHoof

Gå till närmsta körskola och anmäl dig där. Börjar du nu så är du klar till sommaren. Har du gått 6 år uni-utb så är iaf inte teorin svår för dig att klara. Bara sätta fart det :)
    Det är ju individuellt hur många lektioner man behöver men mellan 10 och 20 är väl normalt.

• carbe

Börja med att lära dig grundköra med din man. När du klarar det så boka tid på körskola. Med 15-20 lektioner minst får du nog räkna med.
    Det är ju underbart att har körkort. Har aldrig känt mig så fri som när jag tog mitt( var 27). När jag tagit det, så undrade jag varför det tagit så lång tid. Det var ju enklare än jag föreställt mig...

• ElizaDay

Det är inte kört! Jag tog mitt körkort för ett år sedan och då var jag 30! Det bästa jag gjort skulle aldrig klara mig utan det nu, så kom igen, det är en sån frihets känsla!

• bananflugekärlek

Du är ju inte ett dugg gammal! Anmäl dig på närmsta körskola och börja plugga lite online!

• Anonym

Hej!
    Jag eller min sambo har ej körkort,bor i en medelstor stad i norrland, där de flesta har körkort. Jag ser det som oerhört jobbigt att ej inne ha körkort. För tillfället studerar jag på universitetet, är 26år, jag ska ta körkort även min sambo men för mig är detta något som har laggts på hyllan tidigare beroende  av att jag redan pluggar och har studerat hela mitt "vuxna"liv, har inte orkat plugga dubbelt. Om du ej har tänkt ta intensivurs, detta ska jag göra till hösten ca 10.000kr så har jag fått för mig att det landar på ca 10 och uppåt, har du övningskört? din sambo kanske ställer upp annars längre tid på körskolan och högre kostand. Jag är av den inställningen att jag tror att alla fixar att ta körkort, du har studerat så teorin är ju grön iaf :) Iof om du jobbar kanske det blir kämpigt att avara tid med körkortet men körkort är frihet och det ser man nog främst när man saknar det.

Lycka till!!

• jannonym

Jag har precis fyllt 33 och började med mitt körkort i slutet av Januari....

Jag har kört med min man hela tiden och pluggat teorin hemma genom dator och läst teoriboken.

Nu har jag köpt ett paket med 3 dubbellektioner + datorskrivningar + lån av bil och en lektion innan uppkörning för 5000:-

Har gjort riskettan (500 och ska göra risktvåan (1700 den 28 april.

Jag har teoriprovet den 9 maj och uppkörningen den 12 maj.... Om jag tar det så harjag lyckats på ca 3½ månad... och har betalat nästan 8000:- totalt.

Åhhh va jag längtar!!! Villken frihet!!!

Min man tog körkort när jag var gravid med min första son (10 år sedan) och jag skulle tagit körkortet efter honom men det blev ju aldrig av, och han kunde ju köra så det kändes inte som att det behövdes då... men nu har vi tre pojkar och de går på olika aktiviteter på kvällarna... för att vi ska kunna få livet att gå ihop MÅSTE jag ha ett körkort....

Så ta körkortet... även om du kan åka komunalt så är det ändå en frihet att ha ett körkort när man behöver det!!!

Kramar och lycka till

• Anonym

Min svärmor tog när hon var runt 50   Själv har jag inget och vill inte ta heller. Är 28.

• Lena
    MHoof skrev 2011-04-16 19:34:18 följande:
    Gå till närmsta körskola och anmäl dig där. Börjar du nu så är du klar till sommaren. Har du gått 6 år uni-utb så är iaf inte teorin svår för dig att klara. Bara sätta fart det :)
    Det är ju individuellt hur många lektioner man behöver men mellan 10 och 20 är väl normalt.
    Nej snarare 40-60 lektioner är normalt, det har ökat mycket med ökade krav.
  • Anonym

Klart du kan ta körkort!!!
    Gjorde jag som 31-åring. Men tog massor med lektioner eftersom jag inte kände mig säker på mig själv. Men vad gjorde det, nu har jag haft körkort i 3 år snart. Skriv in dig på närmaste bilskola!

Finns inget roligare än att köra bil! Solig

Svar på tråden Jag har inget körkort! =(