• kaosfuralles

När anser ni att man räknas som ung förälder?

Är lite nyfiken på begreppet ung förälder. När tycker ni att man räknas in i den kategorin och när blir man en "normalgammal" förälder? Blev nyfiken när jag såg att gränsdragningen är väldigt olika för alla. Var själv 25 när jag fick min dotter och hade aldrig en tanke på att se mig själv som ung förälder, men har märkt att andra 25-åringar kallar sig för detta. Så rösta och motivera!

Obs: Detta är ingen tråd där värderingar behöver läggas i att vara en ung eller gammal förälder, utan är mer nyfiken på vad gränsdragningen ligger hos gemene man.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När anser ni att man räknas som ung förälder?
  • Benjimom

Jag tycker inte det riktigt hänger helt på åldern utan till viss del på ens mognadsnivå.

T.ex. anser mig inte själv som en speciellt ung förälder men andrar ser mig som det och jag går gärna till ställen för just "unga föräldrar" bara för att i dagens samhälle räknas nästan alla under 26 för unga föräldrar.

• Perly

Innan man fyllt 18

daPerley is thá bést, and u ynow it ;)
  • Modesty Blaise

Under tjugo år är man ung förälder, anser jag. 

• IsDimma

Under 20 när man fått första barnet.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • kaosfuralles
    Heffa skrev 2011-04-17 09:22:57 följande:
    Det beror ju på när man BLIR förälder. Är man 35 och har en 15årig son så är man en ung förälder, man var ju 20år när man blev förälder, det tycker jag är ungt.
    Att få barn när man är 25 är inte ungt, det är en vanlig ålder enligt mig.
    Det är så sant. Min tanke var att svara utifrån åldern då man får sitt barn, men det framgick lite dåligt i min TS.
  • kaosfuralles
    Envira skrev 2011-04-17 15:05:05 följande:
    lite för dåliga alternativ, jag skulle svarat under 18 om det fanns.
    Jag vet=( Kom på att jag borde utökat alternativen nedåt i åldrarna men då hade jag redan postat och gick tyvärr inte att ändra.
  • tjej87

Jag tycker man är ung om man är 25 eller yngre så jag röstade på Under 26. Är man 20 eller yngre är man mycket ung förälder tycker jag. Jag anser att mellan 25-35 är man i "normalålder" och sen är man äldre förälder (om det är första barnet, annars kan upp till 40 räknas som "normalålder").

• Göteborgsmamman75

När man är tonåring är man ung förälder. Mellan 20 och 35 är väl normalålder, och efter 35 är man "gammal förälder.

• Laura03

Jag blir 35 år i år och vår äldsta dotter blev 16 år i början av året. Känner mig otroligt ung som mamma till henne. Men till hennes yngsta syskon är jag väl i normal åldern. Han kom förra året.

Svar på tråden När anser ni att man räknas som ung förälder?