• belzibum

Hur känns det innan man får ett epileptiskt anfall?

Jag har nyligen opererat bort en cysta i hjärnan och rammlat ihop och krampat.. dom misstänker epilepsi men vet inte..
    Jag har nu gjort EEG och börjat äta tegretol i förebyggande syfte vilket jag tycker är lite konstigt.
    Ett anfall=inga anfall säger dom
    Jag har hört att man bara faller ihop utan ha en aning om det men jag kände innan att jag förmodligen skulle svimma.

Min STORA fråga är HUR känns det innan ni får ett anfall??

• Svar på tråden Hur känns det innan man får ett epileptiskt anfall?
  • pluppfamiljen

Jag brukar känna som om jag drömmer innan eller så får jag väldigt ont i huvudet. Men nu är det snart 2 år sedan sist

Blivande 6 barns mamma
  • belzibum
    pluppfamiljen skrev 2011-04-17 08:58:42 följande:
    Jag brukar känna som om jag drömmer innan eller så får jag väldigt ont i huvudet. Men nu är det snart 2 år sedan sist
    hur nära inpå anfallet känner du det??
  • Tulpy

Jag mår illa och blir jättevarm ca 5 min innan anfallet, kan även känna mig "pirrig" jag har endast anfall med förkänningar så jag känner ALLTID av innan jag får anfallet :) asskönt!!

• LaFontaine

Jag minns det som att jag mådde märkligt illa och att det "pirrade", främst i käkarna men också resten av kroppen. Sen försvann jag bara för att vakna en stund senare med en ännu märkligare känsla i kroppen och oförmåga att prata.

Skönt att barnepilepsin verkar växt bort! 

• belzibum

Kändes det som att ni skulle svimma å vad utlöste/utlöser era anfall? Jag är under utredning därför jag frågar..
    Kan man häva ett anfall eller kommer det bara pang boom

• Tulpy

Jag kan häva ett anfall genom att lägga mig ner och tanka glada tankar :) jag får mest drop attacker vilket är som svimmning så det snurrar till när det väl händer :) dock har jag inte ett fullt utvecklat anfall på flera år eftersom jag har lärt mig att få bort dem genom att lägga mig ner och tänka glada tankar, fast det är inte alltid så kul :) jag brukar tänka på nåt jag tycker om, när jag var yngre tänkte jag på min katt nu tänker jag på min sambo eller min gudson! Du kan inoxa mig om du vill veta mer :)

• seandra82

det varierar för person till person min kompis som har epilepsi för en som inte vet eller kan om hur anfallen ser ut kan det se otäckt ut men om man e van så vet man hur det skall hanteras. min kompis anfall kunde se ut i stil mitt i en mening nrär vi pratade kunde hon plötsligt tystna o sedan vända bort huvudet o krampa det pågick ca 2,3 minuter sen var det över . ibland så vet hon inte vad som har hänt men det var inte varje gång hon var medveten om anfallen

vissa kan vara knäpptysta o inte säga ngt,
    vissa kan skrika rakt ut under anfallet o sedan inte komma ihåg ngt av anfallet  som sagt det varierar från person te person  eller vissa kan slåss vilt omkring sig .

• Tulpy

Och alla anfall innebär inte krampande, det finns såna när man bara svimmar, vissa där där man är borta i kanske 4 sec så det märks inte :) så bara för att du har Ep betyder det INTE att du kommer krampa! Alla har olika :)

• belzibum

Det jag hade var att jag svimmade och fick muskelryckningar..
    Nu har jag värsta ångesten så fort jag ska göra något..
    Hur lever ni ett normalt liv? Jag är livrädd

• Tulpy

Jag lever precis som alla andra, visst jag kan inte ta körkort men alla har inte det ändå! Jag förstår att du är rädd men om du bara tar hand om dig etc sover regelbundna tider, äter bra, tränar, inte dricker så mycket, inte stressar alltså såna saker alla borde leva efter, så brukar man må bra! Jag planerar barn, hus och pluggar visst jag orkar inte lika mycket som andra alla dagar men vem har inte dåliga dagar :) som sagt mitt liv är precis lika bra som alla andra! Plus att jag får dra massa icke pk skämt :)

• Nape

Min ep försvann och jag har varit symptomfri i *tänker* 17 år. Jag fick epileptiska anfall efter att ha blivit misshandlad.

Jag kände precis innan att jag skulle svimma, mådde illa och började liksom tappa synen (stora anfall). Små anfall kände jag mig varm och "obekväm", sedan satt jag kanske och stirrade eller gjorde samma rörelse om och om igen (kunde se ut som jag satt och tänkte).

• Adrian

Man känner ingenting att man kommer att få ett epilepsi anfall men plötsligt händer det.

Svar på tråden Hur känns det innan man får ett epileptiskt anfall?