• SilverLadyG

Säkerhetsdörr? Någon som vet?

Hej!
    Jag har fått en ny säkerhetsdörr från fastighetsägaren, bor i en hyreslägenhet. Jag förstår inte hur min dörr är av säkerhet...bara att den är av metall.
    Vet någon hur en säkerhetsdörr ska vara i en bostadshus?Vilka lås ska den ha? Vilken klass ska den vara?
    När de installerade dörren fick vi inga som helst papper på det, och betalar ca 130 kr per mån, tillskott i hyran.

tack för svar!

• Svar på tråden Säkerhetsdörr? Någon som vet?
  • Fredded

Våran säkerhetsdörr har tre lås alltså ett polislås ett vanligt lås och det låset som öppnar dörren när man drar ner handtaget. Sen fyra stål pinnar på sidan av dörren som går in i karmen när man stänger dörren. Dörren är gjord utav metall/stål och inutti brand säkert material

• SilverLadyG
    Fredded skrev 2011-04-17 11:55:15 följande:
    Våran säkerhetsdörr har tre lås alltså ett polislås ett vanligt lås och det låset som öppnar dörren när man drar ner handtaget. Sen fyra stål pinnar på sidan av dörren som går in i karmen när man stänger dörren. Dörren är gjord utav metall/stål och inutti brand säkert material
    Låter normal klass3 dörr, men våran har inget jämfört med eran! Ska ta upp det med hyresvärden...
  • Fredded

Fråga dom. Vi bor också i hyresrätt och fick ett pålägg på 135 kr / månaden på hyran

• SilverLadyG
    Fredded skrev 2011-04-17 13:43:30 följande:
    Fråga dom. Vi bor också i hyresrätt och fick ett pålägg på 135 kr / månaden på hyran
    Vad har du för dörr? Vi har S33. Vad har du för SITAC nr? Är dörren daloc?
  • Mister

Om du öppnar dörren skall det sitta en typgodkännandeskylt på dörrbladets kant mellan gångjärnen. Där ser du vilken dörr du har och vilka klassningar den uppfyller.

Om du scrollar ner en liten en bit på denna sida på daloc.se kan de se ett exempel på hur en typgodkännandeskylt ser ut och här kan du läsa lite om de olika klassningarna för säkerhetsdörrar.

Här kan du läsa mer om säkerhetsdörr S33 som är vanlig i nybyggda flerbostadshus.

Svar på tråden Säkerhetsdörr? Någon som vet?