• Floffeen

Ammar för mycket.

Jag har en dåligvana.
    Jag låter sonen amma mer än han ska.
    Han skall äta efter 3½ timme ungefär.
    Han är inte hungrig innan men ändån sticker jag till efter 1½-2 timmar.
    Varför har jag inget svar på men så svårt att sluta.
    Är jag (vi) borta klarar sig sonen 3-4h utan mat men hemma ger jag för ofta.
    Tror jag måste skaffa sysselsättning på dagarna så jag slutar ge honom.
    Han äter inte mycket när jag sticker till utan kanske 5 -15 klunkar.
    Vissa gånger kan tutten vara tom.
    Han somnar mycket bättre till tutte kan vara en anledning?
    Utan kan det ta ca 30 min innan han somnar och är då bråkig hela tiden.

Han är väldigt intresserad av mat men vill inte äta när jag erbjuder.
    Då kniper han allt vad han kan med munnen men sen stäker han sig efter maten ändå?
    Kan de bero på att jag ammar för mycket och att han inte är hungrig tro?

Är det ohälsosamt eller skadligt det jag gör?
    Älskar att amma och tycker det är jätte mysigt.
     Hur ska jag minska det?

Hur får man tiden att gå och vad kan man göra under dagarna.
    Känner mig dum för jag ger så mycket mat.
    Min son är 5 månader ifall ni undrar :)
  • Svar på tråden Ammar för mycket.
  • Alexi

Men skämtar du? Vaddå amma mer än man ska? Man SKA amma så ofta barnet vill, inte mer sällan än så. Vad har du fått 3,5 timme ifrån, det är ju jättesällan. Min son är drygt fem månader och helammas, ammas ofta varje timma, ibland varannan, aldrig mer sällan än så. Och min son sover ofta vid bröstet och ibland i vagnen, beroende på vad som blir bäst just då.
    Ta det lugnt med vanlig mat och amma på bara.

• vittra

Man kan inte amma för ofta. Förstår inte alls dina resonemang, varför "ska" du bara amma efter 3½ timme? Det låter ovanligt sällan i mina öron.

Jag förutsätter att du skämtar, ingen kan naturligtvis tro att amning är skadligt för hälsan.

• Prodin

Bebisar kan inte bli feta av för mycket bröstmjölk om det är det du oroar dig över? Det är ju inte som att småäta godis liksom, och förresten finns det inget som att småäta för små bebir heller. Låt hen snutta så ofta hen vill och vill du sätta dig och amma gör du det, skitsamma om det var 10 minuter sedan sist!

Och varför ska det behöva ta 30 minuter m ed bråk för att somna när det kan gå snabbt och smidigt med snuttis?

Sen rekommenderas ju helamning i 6 mnd innan introduktion av annan föda, oavsett det är gröt, fruktpureer eller mosad potatis. Rekommenderar att du läser lite om BLW, Baby Led Weaning, ( http://www.babyledweaning.com/ )
    vilket går ut på att din bebis själv är kompetent att bestämma när hen är klar för annan mat. Detta praktiseras genom att du helt enkelt ger hen chansen att äta själv, så kommer hen att göra det när det passar. Exempel på bra BLW mat att starta med är riven morot, kokt mjuk broccoli, och greppvänlig mat som potatisstavar. Alltså inte massa mos och sörjor, utan barnet lär sig äta själv från början och du riskerar inte att det blir för tidigt. Att truga i ett barn mat är aldrig bra, speciellt inte en så liten som 5 månader.

Skitsamma om din bebis får i sig ett majskorn och 99 hamnar på golvet, så länge hen ammas får hen allt som behövs.

Om du tycker att du blir låst och det hindrar dig att amma för ofta kan det vara smart att öva på att amma i sjal, så att du kan amma och göra annat också. Och kom ihåg att det är alltid okej att amma, ute, inne, ensam, bland folk - skit samma! Med en sjaö blir du mycket mer flexibel att göra annat med ditt barn, ut och gå, träffa andra, fika, jobba hemma, osv. Man kan plugga på distans om man är hemma med barn, göra om i hemmet - bara fantasin sätter gränser!

Inspiration:
    http://www.babble.com/celebrity/celebrity-moms/public-breastfeeding-pictures-celeb-moms-photos/?page=8

Your argument is invalid
  • infragilis

Håller med föregående talare. Att amma med 3,5 timmar mellan är jättesällan och man kan inte amma för ofta.

Vad gäller bebins intresse för mat tror jag att den är intresserad av maten på samma sätt som av en leksak. Ett intresse för världen, inte för mat och ätande.

• Floffeen

aha men dåså :)
    Nej bvc som sa att han skulle äta var 3 timme faktiskt så trodde jag övermatade.
    Inte mer än var annan timme fick han äta.
    han är inte hunrig alla gånger men jag ger ändå.
    Han låg överkruvan i vikt och under i längd.
    Samt  massa krångel med magen så det var mer det att tarmarna
    skulle vila och inte arbeta helatiden.
    Menade inte skadligt skadligt utan mer... hur ska man förklara... vet inte..
    Så det är lungt att ge tutte fast han inte är direkt hungrig utan mer för mys? :)
    Blw metoden verkar spännande men hur skall dem "tugga" maten?
    Menar om man ger en broccoli, ska den sitta och suga då , tänk om hela bara säger tjoff så sitter det i halsen?
    Verkar jätte bra och perfekt för pojken då han gjärna själv vill.
    allt åker in i munnen  när han håller ;)
    Vill amma länge  men alla verkar stressa mig..
    Bvc mina föräldrar ..
    Blir sån press kan jag tycka :(

• Ananasochäpple

Man kan inte övermata en bebis genom amning. De äter det de  vill ha och behöver. Du kan amma hur mycket du vill. Amning är inte bara mat, utan även mys med mamma, lugnande, tröstande, sövande etc. Om bebisen inte vill amma så kommer den visa att den inte är intresserad. Amma på!

• Floffeen

tackar, men då fortsätter jag som jag gör med min amning Skrattande
    Då kan liten tutta på bäst han vill hehe

• infragilis

Tarmarna behöver inte vila från bröstmjölk, tvärtom är bröstmjölk bra för tarmarna. Ett spädbarn kan inte vara överviktigt, och en så liten behöver inte alls följas åt i vikt- och längdkurvan, det reder sig med tiden. Ditt BVC verkar inte ha så bra koll. Rynkar på näsan

Vad bra att du känner dig hjälpt! Lycka till med din runda goa bebis!

• Floffeen

Tackar :)
    Mjo han är en väldigt  stabil & robust grabb.
    Hum så dem behöver inte vila?
    Trots att han blir förstoppad och liknande?

• infragilis

Förstoppade blir inte helammade barn. Bröstmjölk är laxerande... Det låter inte så bra, se till att få kontakt med en barnläkare (inte säkert att bvc har det, ofta är de allmänläkare där. hör efter!).

Svar på tråden Ammar för mycket.