• Anonym (utnyttjad)

Praktikant på bank och känner mig så utnyttjad!

Hej!

Jag praktiserar på en bank sedan 2 veckor tillbaka (säger inte vilken), jag har innan varit arbetslös i 9 månader så jag är berättigad till nystartsjobb(under 25år) har arbetsförmedlingen sagt till mig. Haft praktik innan 3 månader på ett kontor, men fick inget jobb där.
    Så nu är jag på banken.. De är för lite folk i kundtjänst där, det är bara jag , två andra tjejer..
    Resten på kontoret är rådgivare.. Och ibland får även dom hoppa in och stå i kundtjänst när de andra två tjejerna är på lunch, som avlösning..

Denna veckan som kommer så är den ena tjejen i kundtjänst bortrest, så jag ska "ersätta henne" och hennes arbetsuppgifter.. Jag känner sån jävla press på mig, med tanke på att jag inte kan allt ännu.. men kan basen och hantera vissa system dom använder nu.. men inte alla regler än osv..

Jag tycker det känns för jävla orättvist att jobba heltid på banken och ersätta den som är borta, och ibland har jag blivit helt övergiven och fått stå där ute helt själv och tagít emot kunder efter första veckan.. när jag inte har koll på allt.. pinsamt..

Är detta rätt mot mig som praktikant? Och vad har jag för rätt ? Kan jag försöka föreslå chefen om att få lön redan nu lr??

MAKTLÖS TJEJ....som kämpar för att bli anställd.. har blivit lovad sommarjobb av chefen, men han vill att jag först ska ha min praktik i 3 månader.. känns så surt för ynka 3000 kr i bidrag varje månad för det jag gör! =(

• Svar på tråden Praktikant på bank och känner mig så utnyttjad!
  • logg81

Det jag har lärt mej genom åren på olika praktikställen är att man som praktikant INTE ska ersätta ordinarie personal eller fylla en vakant tjänst.
    Som praktikant ska man gå brevid den ordinarie personalen för att lära sig arbetet...

Visst, händer det en gång att man får stå själv en liten stund så är det väl ingen fara... Jag tycker du ska prata med den handläggaren på AF som är ansvarig för din praktik och höra dej för om det här är okey...

Lycka till! Och jag hoppas att du får sommarjobbet!

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anova

Hur är de egentligen, får man som praktikant ta över sysslor som den ordinarie personalen ska göra? Jag är osäker.

• Anonym (vet inte riktigt)

Jag vet inte hur reglerna är exakt men det jag vet är att man som praktikant ska gå bredvid och TITTA PÅ, inte utföra jobb. Prata med AF om hur du ska göra och prata med chefen om att du inte kan stå själv och ta emot kunder ännu eftersom du inte kan rutinerna och troligtvis kommer göra fel och då får de en massa missnöjda kunder.

• logg81
    Anonym (vet inte riktigt) skrev 2011-04-17 17:09:43 följande:
    Jag vet inte hur reglerna är exakt men det jag vet är att man som praktikant ska gå bredvid och TITTA PÅ, inte utföra jobb. Prata med AF om hur du ska göra och prata med chefen om att du inte kan stå själv och ta emot kunder ännu eftersom du inte kan rutinerna och troligtvis kommer göra fel och då får de en massa missnöjda kunder.
    Det där stämmer inte. Man får utföra arbeten. Det är inte meningen att man ska gå 8 timmar varje dag och bara glo på andra.
    Grejen är ju att man ska tränas upp så man kan få arbete efter avslutad praktik. Tror inte många skulle anställa någon som bara stått och tittat på i flera månader...
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Anonym

Det är ju skillnad på en arbetslös praktikant som eventuellt ska anställas, och en 14-åring ute på 2 veckors praktik via skolan.

• Multignutten

Som praktikant ska man gå bredvid ordinarie personal, du får inte ersätta någon eller sköta deras uppgifter på egen hand utan lön. Ska du ersätta någon ska de timanställa dig och du ska lön enligt kollektivavtal. Jag är själv arbetssökande och har varit ute på ett antal praktikplatser och det är såhär min handläggare på AF sagt att det ska gå till. 

• Theta

Jag har min andra praktik via af just nu, och jag står i kassan sen direkt när jag kom dit. Jag står ibland (oftast) själv där, men ibland så är vi 2-3 stycken som står där samtidigt. På min förra prsktikplats så gjorde jag samma som de andra (var då i ett kök), och efter 2 veckor så var de 2 andra som skulle vara där med mig inte där. Den ena var sjuk och den andra var hemma för vård av sjukt barn. Jag hade hand om lunchserveringen, buffén, gjorde 11 smörgåstårtor, hackade upp grönsaker och diskade samtidigt som jag serverade gästerna. Chefen var min assistent eftersom hon inte kunde allt, men hon hade även hand om telefonen som ringde hela tiden. Så i princip så skötte jag hela köket själv hela dagen. Jag fixade det utmärkt, hade jag inte gjort det så hade de väl fått stänga köket för dagen :)

På min nuvarande praktik så säger behöver jag bara säga till om jag inte vill eller kan så är det lugnt. Vilket inte har hänt ännu iaf :) Men om du inte känner att du fixar det så får du ju säga till och de får lösa det åt dig.

Svar på tråden Praktikant på bank och känner mig så utnyttjad!