Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)
Hejsan, får man hoppa in såhär lite sent? Fick mitt första barn, en son 10e maj 2011 (han var beräknad 29 April). James fick han heta, 2885g och 51cm då. Nu är han 11 månader, idag faktiskt :)
Hejsan, får man hoppa in såhär lite sent? Fick mitt första barn, en son 10e maj 2011 (han var beräknad 29 April). James fick han heta, 2885g och 51cm då. Nu är han 11 månader, idag faktiskt :)
Här är min lilla busunge, James, för några dagar sedan.
Nu har han lärt sig gå också! Han går mest hela tiden, men kryper såklart också. Får han bråttom slänger han sig ner och kryper (han springer fast på alla 4)..
Men jag har ett par frågor! Han är otroligt trottsig (11månader). Hela morgonen har han skrikit i ren ilska, för att han itne får som han vill. Det han vill är att vara i soffan (som på bilden) men inte lika stillsamt. Han ska krypa runt ÖVERALLT och ställa sig upp, utan att hålla i. Han klättrar även över till vardagsrumsbordet.. Jag blir så orolig att han ska ramla och slå sig, så jag är jättenoga med att säga NEJ. Men jag tror vi vart lite "dubbla"med det där.. För ibland får han vara i soffan.. Med oss! När vi ltåer han komma. Men han får inte vara där själv. Kanske för tidigt för honom att förstå det?
Och sen vill han gärna skrika några minuter, när jag ska natta honom (apropå det, hur nattar ni era barn? Vi vaggar i famnen, med en speciell filt han älskar, och välling samtidigt, till natten. Likadant utan välling på dagarna). Och att försöka få honom att somna själv i sin säng.. Är omöjligt. Jag trodde inget var det. Men det finns inte en sportmacka att det ska funka! Han skriker tills han knappt får luft. Vi har testat allt.Att gå in varje gång han gråter/är ledsen, emn låter han vara om han bara gnyr. 5min metoden (att vi låter han vara u 5min, sålänge han inte gallskriker) och tassmetoden (vet dock inte om vi gjort rätt?) men alltså INGET går. Han måste verkligen vara typ inlindad i den här "mysfilten" och vaggas till sömns, i min eller min sambos famn. Det är inte särskillt jobbigt, eller svårt. ÄN. Men det förvärrar verkligen nätterna. Han kan ju absolut inte somna om själv när han vaknar.. Eftersom vaggas i famnen är det enda. Nattetid funkar det att vagga sängen- vi har vyssanlull tassar- men det känns som detta "problem" ALDRIG tar slut. I snart ett år, har vi vart trötta. Jag vet att det tillhör småbarnstiden, men alltså.. Många barn somnar ju om av sig själva i varje fall, somnar själva på kvällen eller kanske sover hela nätterna..
Vilka fina guldklimpar ni har! Nu är det 3 dagar kvar tills min lilla kille också blir stor, 1 helt år. Så nästa lördag, vankas det barnkalas här hemma mitt i flyttens stök.. Sen har vi min födelsedag och en flytt på schemat också.. Ja mycket just nu! Längtar verkligen till sommaren när vi får bara slappna av, njuta av värmen och dom sista veckorna som mammaledig (eller ledig iallafall) innan man börjar plugga till hösten IGEN.
Ska dock bli väldigt skönt, har gått i hemma 2år i september så jag behöver verkligen komma tillbaka nu känner jag! Jag har blivit aldelles för bekväm av att bara gå hemma.. Det är så man blir lite rastlös, trotts att man har en riiiktig buse som alltid vill leka..
Så från och med 1Juni, får lillfisen sitt första egna rum.. Får se hur det går! =) Jag hoppas det funkar bra, som jag läst att det gör för dom allra flesta andra.
Och sist jag skrev var James inne på nån matvägran-period. Den är helt över nu. Så himla skönt. Han äter i stort sett allt. Han verkar verkligen älska maten han får. Någonting han är helt såld på är Broccoli, och blomkål (ibland potatis också) med ost och skinksås. Det fullkomligt vräker han i sig. Köttbullar i tomatsås med makaroner var också riktigt smaskigt tyckte han.. Så hemmagjord mat är den enda han får nu. Och han äter som sagt det han blir serverad. Jättesköönt.
På söndag fyller vår lilla sessa 1år. Vad har ni gett era små i födelsedagspresent?
Hejsan på er :)
Nu har även min lilla kille hunnit fylla 1 år. Det gjorde han i torsdags (10e maj) och vi firade både då, och i lördags.Så det har ätits tårta, kakor och enkla sockerkakor. James älskade födelsedagstårtan (enkel jordgubbstårta, med jordgubbssylt i, och vaniljkräm, grädde på- riven mörk choklad och massa färska-skivade jordgubbar) och fick sig en liten bit. Sockerkakan var också en favorit. Men- nu är det slut med alla såna saker för vår del. Tills jag fyller 30e maj.. Haha!
Jag är jättesugen på 1 liten till. Verkligen sugen. Jag kan tänka mig att bli gravid nu.. Men, vi har faktiskt pratat om det o bestämmt (om inget annat sker, eller att vi ändrar oss) att vänta ungefär 2 år. Jag börjar plugga nu i höst, och det måste bli klart nångång (känns som att halva mitt liv framför mig består av plugg..) och sen måste jag ut. Jag kommer bli aldelles för bekväm annars. Nu i Sep- har jag gått hemma i 2 år.. Och det är som att jag glömt hur man arbetar eller går i skolan i veckorna.. Så, det är prio 1 nu för mig.. Men som sagt, om ca 2 år ska vi börja försöka på bebis nr2. James är en liten "oops" , men han blev till direkt efter att jag slutade med p-piller. Det bästa som kunde hända!
Just nu känns våran lilla busunge som aldelles lagom för oss. Helt perfekt. Han är ibland som 2-3 barn, så vi har inte bråttom. Men tanken av honom lekandes med sitt syskon är ju för fin.. Man blir ju lite tårögd faktiskt, av att bara tänka på det!
Ja, nä nu ska vi ta och kolla på en film, jag och Sambon. Idag har vi grillat, och setat ute på ett soldäck och ätit för första gången i år. Gud så gott med grillat!!
Nu är James inne i en sånhär krångel period igen, när det gäller maten. Han vill gärna inte öppna munnen, han ställer sig upp i stolen ( bältet öppnar han själv..)blir arg, skriker och slår bort skeden.. Inte vid alla mål, men oftast lunch och middag.. Idag var han dock trött, så det var förståeligt, men han var likadan igår, när han inte var trött utan hade sovit.
Ni som har/haft samma problem, hur underlättar ni då? Hur får ni i dom mat ändå ?
Jag tyckte lite synd om honom idag eftersom han var helt slut, så han fick gröt (som han älskar..) men annars brukar jag faktiskt försöka lära honom att "äter man inte, får man vänta tills nästa mål". Så att han lär sig att han får den mat som serveras och inte flera alternativ, tex gröt.
James går sen han var 10månader, och nu springer han (13mån den 10e Juni). Han är jätteduktig och leker jättemycket självständigt. Idag var han hos sin mormor hela dagen, från lunch till ca 18.30, pga att vi flyttade. Han hade varit snäll och glad, hela tiden. Ätit massor med mellis och middag.. Inte gråtit en enda gång! Varit toknöjd med andra ord. Så himla roligt att det går bra, trodde faktiskt han skulle sakna mig och gråta lite.. Men inte det inte.. Det var nog roligt att få en hel dag med mormor. Han träffar sin mormor varje dag, och har gjort sen han föddes.. Så dom är väldigt nära!
Nu har vi med andra ord, för första gången haft riktig barnvakt. Innan har det bara varit någon snabbis, ca 1,5timme högst. Nu hade vi så mycket att göra, så man tänkte inte såå mycket. Saknade honom såklart, och ringde och kollade 2-3 gånger om allt gick bra. Mötte även på dom 3-4 gånger så vi hade ändå kontakt :) Kändes bra!
Så imorgon ska James få sova i sitt egna nya rum, för första gången.. Tror det kommer gå hur bra som helst. Han sover hela nätterna igen nu! Plus att det kanske blir lite nya upplevelser i nya lägenheten, då blir han nog utmattad :).. Eller för nytt, kanske det kan bli? Jag vet inte. Återstår att se helt enkelt.
Vi var på BVC i torsdags, på 1 års kontroll. Dagen efter sprutorna för vaccinet kom det feber, 39grader som mest (och det är det högsta han haft, och han var sååå hängig, trött och bara grät 1 hel dag i princip). Morgonen efter var det som bortblåst. Han vägde 10085g och var 80cm lång!! Stor och fin kille, som hade ökat superbra i vikt. På viktkurvan låg han 3streck under medel när han föddes (2885g) och nu vid 1 år, mitt på medelstrecket. Och det är ju aldelles perfekt. Bättre än förväntat tillochmed. Längden var nu 2streck över medel. Men han har alltid varit lite över medel på längden (51 cm vid födsel). Så allt var jättebra:)
Hur mår era småttingar? Vad gör ni med dom nu på dagarna i det här underbara sommarvädret? Hur klär ni dom, när det är ca 22grader?
Kan säga att jag vet hur du har det
Dottern matvägrade 4 månader (november-februari) och det var skitjobbigt. Inget funkade, gjorde som dig och testa ALL mat, äta själv m.m.
BVC var inte så oroliga, även fast dottern i princip slutade gå upp i vikt (då var hon ändå smal från början).
BVC sa att man skulle ge dom det dom ville äta. Något är bättre än inget. Det viktigaste var att få i dom dryck - gärna t.ex. mjölk.
Sen var det väl prat om att ge mat på fasta tider och så.
Jag var jätteorolig och stressad över hela matsituationen och det kan ju ha varit så att dottern kände av detta och att det i sin tur påverkade henne negativt.
Kom på att BVC även rekommenderade Sempers magdroppar. Om barnen har obalans i magen/tarmarna kan de må illa och tappa aptiten. Så det kan vara värt att testa! Vi gjorde det och det var ungefär i samband med det som aptiten kom tillbaka för vår lilla. Vet inte om det berodde på dropparna, eller om det bara var en slump dock.
Det vände dock för dottern, tack och lov, och hon började äta bättre. Hon är fortfarande ingen storätare och aptiten påverkas snabbt när hon blir sjuk. Men jag försöker hålla mig lugn och tänker att så länge hon är pigg och glad så klarar hon sig på det lilla hon får i sig.
Nu har hon precis haft halsfluss och jag håller tummarna för att aptiten ska komma tillbaka igen snabbt!
Förresten, det är inte tänder på gång?
Hoppas det vänder snart för er, vet som sagt vilket helvete det är!
Äter era barn frukt? Vilken frukt, och hur äter dom den?
James äter banan, men inte jätteofta tyvärr.. Och då äter han den i bitar/ direkt av en stor bit (han äter gärna 1 hel banan om han får) eller mosad..
Tänkte på det, det kanske är bra att flika in mer frukt, och till mellis är det ju perfekt. Speciellt om man är ute :)
Kul att se att någon skrev igen! :) James började "dagis" som jag fortfarande säger, 8e augusti och allt hat gått väldigt bra. Han är jätteduktih att äta och älskar att komma dit på morgonen. Själv hat jag börjat plugga, vilket också går över förväntan. Så allt flyter på just nu, även om alla sjukdomar sedan dagis och skolan startade har blivit många och jobbiga. James blir 17 månader på onsdag redan, känns som tiden bara flyger iväg! Längtar till julen och se hur han tycker den är, nu när han är så medveten om
Allt! Han använder fortfarande napp, men mest vid tröst och när han sover. Sin stora filt är med på dagis och ger honom tryggheten utan mamma