Inlägg från: MammaTillS |Visa alla inlägg
  • MammaTillS

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Hej har bytt nick nu (VillHaLiten), så är på g igen!

Tråkigt å höra om sjuka bebisar, krya på er!

Lilltjejen har vart ganska gnällig under dagarna men tror att det har med alla tänder att göra som bara ploppar upp! 7 och 1/2 har hon nu så nu hoppas jag på en paus i tandsprickningen.

Har en annan fråga. Känner ni av ägglossningen mer nu? Jag får alltid som mensvärk två veckor efter mens och detta har jag aldrig känt innan.

• MammaTillS

Usch vad jobbigt med vattkoppor! Här har vi lyckats undvika både det och magsjuka (peppar peppar!)

FruganH: Jobbigt med matvägran! Önskar att jag hade något supertips, men tyvärr. Min tjej äter som en häst och det är jag överlycklig över!
    Har du testat BLW? Verkar som att det verkar funka för små matvägrare vad jag har läst.

Här hemma har vi just nu en väldigt glad och sprallig tjej som är ÖVERALLT då hon nu fått fart på krypandet istället för ålandet.

Jag har blivit så bekymrad över städning nu när hon kryper överallt. Förut när hon mest satt och lekte på sin filt så kändes det som att hon inte fick i sig lika mycket damm och smuts, men nu tycker jag det är jättejobbigt att låta henne krypa.
    Vi har två hundar som fäller en del och drar in en del smuts så jag är nojig och damsuger jämt känns det som. Det har blivit någon slags mani och är skit jobbigt! Har ni några bra städtips? Känns inte som att dammsugaren tar upp all skit.
    Jag har lite mani för jag hade astma när jag var liten ( som jag tack och lov vuxit ifrån) och vill inte att hon ska få det.

• MammaTillS

Eleonor01

Haha hon sitter just nu å mumsar på pappas skor ;) jo du har ju rätt, lite skit rensar magen och det är väl antagligen så att hon kan få astma oavsett om jag tokstädar eller inte.

Nu måste jag försöka tagga ner och umgås med mitt barn istället!

:)

• MammaTillS

Men oj lilla Vilde då! Både jag och min sambo är ju halvt blinda fast åt olika håll så vi hoppas det jämnar ut sig på Svea ;)

Men jag har ju också brytningsfel så kanske borde kolla upp hennes syn ändå. Vart går man då?

• MammaTillS

Åh jag kan säga att jag är mycket sugen på att börja baka en till bebis, men sambon sa igår att han bara vill ha ett barn. Gu va ledsen jag blev!

Vi har alltid pratat om att ha två barn men nu har han ändrat sig.

Vet inte riktigt vad som gjort att han ändrat sig.

Men jag kan ju inte tvinga honom till ett till barn, även fast jag själv längtar.

Usch, jobbig situation.

• MammaTillS

Här kom första stegen idag, nästan exakt 10 månader gammal :)

Sov rutinerna på dagen ser olika ut antingen två men oftast ett långt pass. På kvällen somnar hon som en stock när man lägger ner henne vid 19 och sen vaknar hon inte förrän 7-7,30 dagen därpå. Inget att klaga på på den fronten ;)

• MammaTillS

Men åh vilken sötnos ni har Neith! Och nej, du behöver absolut inte ta åt dig. Min systerdotter började inte krypa förrän hon var ett år men efter det gick allt supersnabbt och en månad senare gick hon :)

Ta vara på tiden han är stilla ;)

• MammaTillS

Jag kan tycka att det blir lite mycket hysteri över det där med utveckling. När barnen är 2-3 år är det ju ingen som bryr sig ifall dom började gå när de var 10 månader eller över året. :)

• MammaTillS

Mammatilljames:

Tyvärr har jag inga direkta tips till dig då jag är en av "dom andra" du pratat med om barn. Min tjej har alltid sovit och ätit bra men jag kan säga att jag har alltid fått höra tvärtom de du fått.

Alltid fått höra "vänta du bara" när man nämnt att hon sovit hela natten, att hon äter bra eller när man är stolt över alla framsteg.

Men sånt kan man ju iallafall strunta i att lyssna på.

• MammaTillS

Maryveken: Åh vilken fin mage! Och grattis till flickan! Känner du någon skillnad denna graviditet (tänkte med tanke på annat kön)?

Vi börjar bli rejält sugna på syskon här! ;)

Igår släppte det helt för dottern och nu har hon börjat gå! Dock kryper hon om det ska gå fort :)

• MammaTillS

Åh vilka fina bilder på fina barn :) så stora alla har blivit!

Här hemma har vi en stor tjej på 12 kg och 82 cm lång. Bm sa att hon var stor som en normal 1 1/2 åring haha ;)

Ett fyller hon den 28:de och gått har hon gjort i tre veckor nu.

Friida:

Här är vi också rejält sugna på syskon men väntar till efter sommaren tror jag. Om vi kan vänta haha vår tjej älskar också barn!

Angående dagis så börjar hon också den 13:de augusti och jag börjar jobba halvtid i september. Va fort det har gått!

• MammaTillS
    mammatilljames skrev 2012-05-14 12:20:34 följande:
    Nu är James inne i en sånhär krångel period igen, när det gäller maten. Han vill gärna inte öppna munnen, han ställer sig upp i stolen ( bältet öppnar han själv..)blir arg, skriker och slår bort skeden.. Inte vid alla mål, men oftast lunch och middag.. Idag var han dock trött, så det var förståeligt, men han var likadan igår, när han inte var trött utan hade sovit.

Ni som har/haft samma problem, hur underlättar ni då? Hur får ni i dom mat ändå ?

Jag tyckte lite synd om honom idag eftersom han var helt slut, så han fick gröt (som han älskar..) men annars brukar jag faktiskt försöka lära honom att "äter man inte, får man vänta tills nästa mål". Så att han lär sig att han får den mat som serveras och inte flera alternativ, tex gröt.     

Vi har också haft krångel med just middag och lunch här ett tag, men idag fick jag reda på problemet. Hon ska äta själv!

Så nu har hon en sked och jag en som jag får stoppa in emellan.

Har fungerat super!

Mycket mat hamnar dock på golvet men det tar hundarna hand om haha ;)
  • MammaTillS

Oj va stora alla blivit :) igår var stora 1-årsdagen och i helgen blir det kalas.

Idag var vi på bvc för sprutorna och det gick lika bra som vanligt :) växt har hon gjort så det knakar, 12,5 kg och 85 cm lång. Igår när hennes 3-åriga kusin var här såg vi att dom nästan var lika stora haha ;)

• MammaTillS

Hej vilka underbara bilder på era barn! Känns så konstigt att inte säga bebis haha!

Jag har en liten fråga. Vår tjej har börjat matvägra och jag vet inte vad jag ska göra eller ge. Hon har alltid ätit allt, med råge!

Nu vägrar hon gröt, välling och vanlig mat. Hon vill inte ens ha banan längre som är hennes favorit! Det som funkat är ägg. Och pannkakor. Men det kan hon ju inte leva på!

Får hon vanlig mat äter hon två skedar och sedan spottar hon ut. Jag har testat att hon får äta själv men då kladdas det bara med maten eller så kastar hon tallriken i golvet.

Jag vet inte vad jag ska göra.

• MammaTillS

TeosMamma: ja hon vägrar välling också. Bara blir arg och slänger iväg flaskan. Detta har hållt på i en vecka på onsdag :/

Har också testat olika bröd med olika pålägg men det vill hon inte heller ha.

Idag tex så har hon ätit ett ägg och två skedar gröt bara och hon vaknade 7! Gjorde lunch som hon vägrade äta, hon bara skrek så hon fick somna utan lunch nu :(

FruganH:

Åh fy så länge? Var hon gnällig och så under denna period också?

Jag känner inte igen vår annars så glada tjej.

Mjölk gillar hon inte. Har testat senast idag. Men om hon äter bara det hon vill äta, får hon i sig allt hon behöver då? Vad gav ni er tjej när hon matvägrade?

• MammaTillS
    FruganH skrev 2012-06-18 14:26:05 följande:
    Ja, det kändes som att hon inte skulle börja äta igen :/

Ja, hon var gnällig. Antagligen eftersom hon ju såklart var hungrig, men ändå vägrade hon äta.

Jadu, vi provade allt möjligt. Vissa dagar gick det med yoghurt (brukade köpa rysk yoghurt eftersom den är fet), ibland en ostbit, puré, kokta makaroner, äppleskivor, kokt broccoli, nyponsoppa osv.

Det var jobbigt eftersom en sak funkade i princip en måltid så man fick i henne några skedar, så nästa gång fick man prova nåt nytt. Sen efter ett tag kunde man köra om från början igen.

Så, prova er fram.

Jag tänkte också att hon inte fick i sig det hon behövde, men hon överlevde ju, så uppenbarligen fick hon det ändå.

Har ni pratat med BVC förresten?

Jag ringde i morse men hon hade fullt upp så skulle ringa upp imorgon.

Nu har hon inte ätit sedan i morse och har sovit i två timmar nu så någonting är det ju. Hoppas jag kan pilla i henne något när hon vaknar!
  • MammaTillS

Tack så hemskt mycket för alla tips och trix! Har pratat med bvc och hon var inte lika orolig som jag och sa ungefär som ni, bjud på det hon vill ha, hon klarar sig. Hon är ju ingen spinkis direkt så hon har att ta av som bvc sa haha ;)

Igår fick jag i henne leverpastej smörgås till kvällsmat och tänkte bjuda på samma till frukost men nej, det funkade inte. Och haklapp är inte att tänka på.

Phuu vi börjar få lätt psykbryt här hemma!

Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)