Inlägg från: down under |Visa alla inlägg
  • down under

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

I natt kom min lilla Keylah ut! Lycka!
    49 cm lång och 3540g..
    Försökte lägga upp en bild men det funkar inte.. antar att den är för stor.. ska försöka lösa det på nåt sett när jag orkar. Det är fullt på bb så e  kvar på fl.

• down under
    Lista över nyfödda:

Fröken Hanna - Agnes, född 9 april (BF 6 maj) 2260g, 46 cm.

natalieh - Kingston, född 26 april ( BF 20 maj) 3205g, 49 cm.

Skalbagge- Edvin, född 30 april (BF 2 maj) 3280 g, 49 cm

Mary - Namnlös, född 1 maj (BF 7 maj) 3510g, 51 cm.

Cassie - Teo, född 2a maj (BF 9 maj) 3 760 gr, 50 cm

Kottemor- Oscar, född 5 maj (BF 25 maj) 3100g, 50cm.

Down under - Keylah, född 9 Maj (BF 9 Maj) 3540g, 49 cm.
  • down under

Har äntligen lyckats förminska mina bilder så jag kan ladda upp dom här.. Här är Keylah 5 dar..
    Tiden går, hon blir 3 veckor på måndag..

Stolt storebror!

• down under

Jag hade inte tillräckligt med mjölk så började med tillägg när Keylah var ca2½ vecka först bara på nätterna för hon sov så dåligt men sen oxå under dagtid. Hon hade väldigt ont imagen och kunde inte bajsa. jag var tvungen att hjälpa henne att bajsa varje kväll för annars så låg hon bara och skrek. Började misstänka att hon var allergisk mot komjölk eftersom min son oxå blev det  när han var 6 veckor och han hade samma symptom..Jag gav henne semper1 Pratade med bvc som ville att jag skulle byta till lemolac och ge henne 1tsk olja i varje flaska jag gav henne och sen ev ge henne bifidus om det inte hjälpte.. Bytte till Lemolac och sedan till bifidus men det blev inte bättre.Hon fick massor med utslag i ansiktet som bvc sa att det bara var vanliga hormonplitor men det blev bara värre o värre och efter några dagar så blev utslagen vita och hårda och tillslut började hon tappa skinnet i hela ansiktet.. hon såg jätteläskig ut nästan som om hon vore brännskadad! Utslagen började sprida sig över hela kroppen och jag ringde bvc och bad dom kolla upp henne och dom vart helt chockade närdom såg henne! Och då såg hon ändå bra ut i jämförelse mot vad hon sett ut några dagar tidigare...dom trodde oxå mjölkallergi och skickade oss till barnmottagningen. Dom sa samma sak och jag fick utskrivet specialersättning och nu är  hon mycket bättre! Ansiktet är nästan helt läkt  och resten av kroppen som är täckt med utslag har blivit bättre med.. dom börjar fjälla nu så snart är dom nog borta förhoppningsvis, Det bästa var att hon i lördags kunde bajsa själv för första gången på 2 veckor! Nu har hon bajsat själv varje dag sen dess och har inte lika ont i magen och sover bättre..hon sov knappt någonting förut, kanske 1 tim totallt på hela dan.. dom sista dagarna har hon sovit mycket, antar att hon måste sova ikapp lite stackars barn!
    Nu har jag slutat att amma oxå och ger henne bara sin special mat,
    Ni som har förstoppade barn kan hjälpa dom med lite vasselin på tempen i rumpan.. kan låta lite läskit men det funkar eller så kan ni ge dom resulax (liknande microlax) det gjorde jag dom sista dagarna och då går det fortare.. det var barnläkaren som sa åt mig att göra det, Så fort Keylah fick ut allt bajs så blev hon helt lugn och  somnade fort. Värt att prova innan det går för många dar..
    Förlåt för ett långt inlägg men tänkte att ni kanske ville veta  hur det kan se ut om man har ett barn med komjölksallergi,

• down under
    jakeline skrev 2011-07-03 22:13:08 följande

ugh det känns som om jag ska få mens vilken dag som helst. KUl i jul, har precis blivit kvitt avslaget liksom. var likadant med ettan...  
    Jag fick min mens förra måndagen på Keylahs 7 veckors dag...Inte direkt kul..
    Med ettan kom mensen på hans 2 månadersdag så det blev lite tidigare denna gång.

Keylah mår mycket bättre nu när hon har fått mjölkfri ersättning! Hon har blivit en helt ny liten människa!
    Sover jättebra på nätterna och är nöjd och sover rätt bra på dagarna med.. jätteskönt!
    Det enda som är är att hon fortfarande har lite svårt att bajsa.. hon bajsar själv varannan dag om jag har tur annars så måste jag hjälpa henne om hon har ont. O det som kommer ut är ingen rolig historia segt slemmigt mörkgrönt bajs som luktar bläää!
    Måste höra med barnmottagningen om vi kanske måste byta sort så det börjar funka felfritt med "normalt" bajs..
    Kan ju vara så att det tar ett tag att stabilisera sig också. Barnmottagningen här är stängd nu i några veckor så jag får vänta lite. typiskt!
  • down under
    Föressten. För ca 5 dagar sen va det som ett vattenfall startades i mummen på lillpojken. Jisses min gud vad han dregglar, bubblar, saglar..det rinner av honom och vi alla är dygnsura hela tiden, haha. Tur man redan inskaffat sagel haklappar. Han blir 9 veckor idag. <3

Ngn annan som redan fått en dregelhöna/tupp :-P

Jag har fått använda haklappar sen dag ett eftersom Keylah är värsta spyungen.. suck!
    Hon spyr hela tiden och det är inga små mängder så både hon och jag måste byta kläder flera gånger om dan.. suck! Kan inte gå någonstans utan flera ombyten och handukar och haklapparna byts på löpande band..
    Sonen var lika dan men Keylah är nog snäppet värre! Hoppas hon börjar gå tidigt som brorsan så det blir ett slut på det här.
    Är det någon mer har ett mega kräkbarn?
  • down under

Jag har en basinett i vardagsrummet som Keylah sover i på dagarna när vi e hemma.
    Om vi är ute så sover hon i vagnen om vi har den med.. annars så blir det bilbarnstolen eftersom vi har en sån insats på vagnen där man fäster den på så beroende på vart vi ska så har jag inte alltid liggdelen med,
    Är vi och hälsar på någon så blir det liggdelen om den är med annars en mjuk filt/täcke på golvet.
    Keylah har efter att ha fått sin mjölkfria ersättning blivit en helt ny bebis och sover bra.
    Är hon trött så är det inga problem att bara lägga henne i ner så somnar hon själv.. det är jätteskönt för
    sonen var helt hopplös! Jag var tvungen att ha honom i famnen jämt för att få honom och somna och han vaknade ofta när jag skulle lägga ner honom o så fick jag börja om från början och det höll i sig tills han var ca 1½ år.. jäkligt drygt så det är nog bra att försöka lära dom att somna själv så fort som möjligt.
    Dock så sover hon inte bra på rygg längre så nu sover hon bara på mage.
    I början sov hon bara på rygg men hon vaknade hela tiden så ingen av oss fick sova sen blev det värre när hon blev allergisk mot komjölk för hon hade så ont i magen, då fick hon börja sova på mage på dagarna men på rygg på nätterna.
    Nu sover hon på magen hela tiden och sover jättebra.
    Jag vet att dom helst alltid ska sova på rygg men det funkar inte för oss så det får bli så här.
    Hon sover¨på fast madrass och inget hon kan kvävas på i närheten.
    Från att  knappt har sovit nåt alls så sover hon nu massor så jag är nöjd!

• down under

vi var på 2 månaders kontroll idag och Keylah vägde då 4580g och var 56,5 cm
    Hon har st 56 på kläderma fortfarande.

• down under

Jag har en app som heter baby esp och den är helt underbar!
    Man behöver inte tänka alls, bara komma ihåg att fylla i =)
    Man fyller i när bebis somnar o vaknar, vilken tid den äter och hur mycket ( om  man ger ersättning) när man byter blöja o vadsom e i den osv..
    Så kan man se statistik över allt.. total sömn under dygnet o hur mycket som var natt/dag sömn, genomsnittlig tid på vakenperiod o sömnstund.
    Och det viktigaste utav allt tycker jag, hur mycket dom äter!
    Keylah sover 15-16 timmar på ett dygn och äter runt 750-850ml / dygn uppdelat på 5/6 matningstillfällen.
    Bajsar en gång varannan dag för tillfället.
    Kul att ha koll!
    Man ser på skärmen att tex det var 2 timmar sen hon åt, 1 tim sen jag bytte blöjan och hon har varit vaken/sovit i 40 min.. Jättebra! Om man kommer ihåg att fylla i då men det gör iaf jag än så länge!
    Kostar 30 kr

Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)