Inlägg från: sarasessi |Visa alla inlägg
  • sarasessi

Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)

Misswiren: Känner igen det där med att folk ska påpeka hur dem ser ut. Om vår Edvin har några sagt att han är en knubbis, tjockis etc. Han vägde på 2 1/2 månaders kontrollen 6340 och var 59 cm lång. Jag har aldrig tyckt att han är "tjock". Tycker han är finaste pojken som finns såklart och sådana kommentarer är inte gulliga som vissa verkar tro även om dem lägger till "att bebisar ska vara knubbiga" etc.   

Igår blev vår Edvin 3 månader och imorgon är det dags för vaccnering. Jag är lite orolig för att det kommer att bli jobbigt för honom och att jag kommer att bli ledsen, är så skör nu känslomässigt. Men det ska nog gå bra.   
  • sarasessi

Hej alla! Hoppas att ni har en bra dag. I måndags vaccinerades Edvin. Det gick bra. Han sov första timmarna direkt efter och var sedan lite kinkig på kvällen och igår morse men verkar inte vara ngn feber.

Vår "lillkille" väger nu hela 7 kg och är 60, 5 lång. Stabil pojk! "Gillar mat" som sköterskan uttryckte sig. Han ligger över på viktkurvan och lite under på längden. Min önskan (i smyg) är väl att han blir längre än sin pappa i af  som bara är 166 cm.  Jag är kortast i min familj och 169 lång. När kan man räkna ut hur långa dem kommer att bli? Har hört att man kan räkna ut det när dem är 2 år. Hehe :)

Sköterskan sa också att hon tyckte Edvin blivit platt på högra sidan så hon tipsade om en bumbostol så igår inhandlade jag en. Han verkar gilla den. Någon annan som använder bumbostol? Men för att inte huvudet ska fortsätta vara platt krävs ju ett antal timmar i den där bumbostolen..eller?? Haha...

På tal om skratt så skrattar Edvin högt nu sedan ca 2 veckor tillbaka. Det är verkligen helt UNDERBART att höra!! Men det går inte alltid att få fram på beställning...bara när han är på riktigt bra humör!! :)

Var förresten iväg på lite egentid förra veckan med en annan mamma :) Vi var på bio och såg "Bridesmaids". Kan varmt rekommendera den!!!! Har inte skrattat så högt och så mycket på länge!!!!!! och Edvin och hans pappa fick lite "pappa-son"-tid hemma. Gick jättebra! Glad mamma= glad sambo= glad son!!!

En extra tanke skickar jag till dig kottemor. Fin han är din pojk!

Och Skalbagge: Hur kan din Edvin ha så mkt hår kvar?? :) Min Edvin hade en riktig kalufs första månaden men har nu skavt bort det mesta. Får lägga in en före och en efterbild :)

Edvin med massa hår första månaden på första bilden och sedan Edvin 3 månader i sin nya bumbostol! (Vi satte den på en stol så att han kunde sitta med vid matbordet) Mysigt!

• sarasessi

La vie en rose: Ja, men han har ju ändå mkt hår kvar Julian :) Jag shamponerar Edvins hår en gång i veckan med babyschampo från apoteket. Hoppas inte det har påverkat. 

Skalbagge
    : Ok. Ja, min Edvin är mest kal där bak med.   

• sarasessi

Ang. blöjpratet så använder vi libero 3. Tycker pampers är för tunna och hans bajsar igenom dem. Men ibland bajsar han ända upp på ryggen så att det t.om. kommer bajs på bodyn med liberos med...så jag vet inte. Vi köpte båda två ett tag för att jämföra en tid men tycker nog ändå bäst om libero. Sedan samlar jag poäng i liberoklubben också :)  

EvaChristina: Jättefina bilder på din söta Elsa! Härligt smile du fångade där!

• sarasessi

Hej mammor! :) Läser och följer alla inlägg men har inte blivit så mkt internet de senaste dagarna. Ang vikt så har jag tappat 20 kg sen förlossningen. Har 2 kg kvar till min inskrivningsvikt på mvc (v. 13) och 6, 5 till min målvikt (60 kg). Promenerar och jympar (mamma-bebis-jympa) men bantar inte. Kroppen är dock inte sig lik men jag trivs rätt ok med den ändå faktiskt. Det får ta sin tid. 

Var iaf på mamma-bebis jympa igår på Friskis&Svettis och det var superkul! Edvin låg på en filt på golvet under hela passet och jag fick tränat :) Ska försöka gå varje tisdag och torsdag. På måndag blir det babyrytmik och det ser jag också fram emot. Öppna förskolan och babysim har vi dock inte varit på. Vi plaskar hemma i badkaret varje dag så det får räcka denna terminen iaf. Finns så mycket mamma-baby-aktiviteter att gå på men jag vill inte stressa runt på allt möjligt.

• sarasessi
    Hej alla goa mammor!

Så roligt att följa alla våra bebisars utveckling. Ser att det diskuteras vikt. Edvin vägde 7.065 kg på 3 månaders-kontrollen och var 60.5 cm lång. Nästa onsdag ska vi på 4 månaders-kontroll så får se hur mkt han har vuxit då. Han vägde 3440 och var 49 cm lång när han föddes så han har vuxit mkt. Använder 62-68 men det är så stor skillnad på storlekar tycker jag. Vissa 62 plagg har han redan vuxit ur medan vissa säkert funkar en månad till.  

Söt overall la vie en rose! Älskar verkligen Kappahls barnkläder!! Speciellt newbie-kollektionen! Försökte hitta mössan med stjärnorna på som Julian hade på en bild men den fanns bara i grå-röd och i för liten storlek så det fick bli en blå-vitrandig newbie-mössa istället. Fin den med iof även om jag var på jakt efter den andra.

Kul med en riktig proffsfotografering skalbagge! Du får lägga upp bilderna när de är klara!!

Var på babyrytmik i måndags. Superkul! Otroligt bra ledare och massa roliga nya låtar med rörelser till som man gjorde på och med bebisen. Passet var 45 min men Edvin blev nog utmattad av alla nya intryck och somnade sista 5-10 minuterna. Längtar redan tills nästa gång!

Idag åkte min sambo till Sälen på en långweekend med barndomsgänget så jag är själv med hund och bebis i fyra dagar. Ska nog gå bra. Klarar man dagarna själv så klarar man väl också att vara själv på kvällarna i några dagar även om det inte är lika kul.  

Här är en bild från igår på Edvin (4 månader på tisdag)!

• sarasessi
    EvaChristina: Tack! Ja, det är klart man längtar. Det är ju lättare när man är två. Min sambo är den som lagar maten varje kväll. Jag har aldrig haft ett intresse för matlagning och han tycker att det både är roligt och avkopplande, så när han är borta i några dagar blir det tyvärr färdigrätter. Jag vet, det är uselt. Jag kan laga mat om jag följer recept men det tar för lång tid och är tråkigt. Min mamma brukar dock säger att intresset och kunskapen av att laga mat, sy m.m. kommer med bröstmjölken ;) men här hemma delar vi upp sysslorna på det vi är bäst på. Men även om det är skönt att vara två kan jag faktiskt tycka att det är skönt att vara ensam hemma ibland, iaf på dagarna...i lagom dos.  

• sarasessi
    MadeleineLouise: Tack, vilka härliga bilder!! Ser underbart ut. Fina pojkar. Det är när man ser kärleken mellan syskon på syskonbilder som man längtar efter att ge Edvin ett. Blir dock inte än på ca 4 år iaf. Var i Grekland är detta? Hade ni det bra? Gick det bra att resa med en så liten i värmen? För oss blev det ingen resa i år men vi har redan bokat till nästa år. Det blir Alcudia på Mallorca en vecka i juni med Fritidsresor. Har tidigare arbetat för Fritidsresor så det blir ett självklart val. Det blir vår första resa tillsammans. Min sambo och jag har tidigare bara rest i Sverige och över till Danmark så ska bli underbart att få resa tillsammans hela familjen!

Ang. förkylning: Edvin låg jätteförkyld förra veckan. Blev smittad av sina kusiner. Var nästan rädd att han inte kunde få luft vid några tillfällen pga att han var så täppt så blev både koksaltlösning, näsdroppar, nässug och amning lite oftare innan han blev bra.
  • sarasessi
    Therojasfamily: Tack! Detsamma. Vilka fina ögon han har Elliot!! Jag tycker det är svårt det där med hur mkt man ska klä på dem. Igår kväll när jag skulle handla satte jag på Edvin fleeceoverallen men sen när jag hade gått ett tag så fick jag känslan av att det var alldeles för varmt för honom. Han hade dock bara en body under så det hade blivit för kallt att ta av overallen. Dock protesterade han inte så får väl hoppas att det var ok ändå. Ja, jag ångrar redan att jag inte köpte stl 68 eller 74 på vissa höstplagg. Men när jag köpte dem och han fortfarande var en stl. 56 så blev det att jag köpte stl. 62. Som tur var har han ärvt en overall till vintern i stl. 74 från sin kusin som endast använt den en gång.    
Svar på tråden Bebisar från BF Maj 2011 tråden =)