• Anonym (Ångest.)

Gravida rökare.

Ja, jag är gravid i vecka 30. Och ja jag röker fortfarande.

Vill inte höra en massa kommentarer om hur dumt det är, hur korkad jag är och att jag inte förtjänar barn.
    Är medveten om alla risker med rökning osv. Vill bara ha hjälp och stöttning att lägga av med skiten.
    Ångesten är enorm.

Så, ni gravida som röker. Ska vi stötta varandra till ett rökfritt liv? (Iaf graviditet och amning).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 13:09
    Okej, det är bra att det finns så många som inte röker under sin graviditet. Men som jag skrev tuidigare är detta en tråd för oss som röker och vill stötta varandra. Inte en massa påhopp som om det vore okej att skriva vad som helst till oss.
    Vi är väl medvetna om alla risker. Så 90% kanske kan ta och starta en annan tråd där man kastar skit på alla gravida rökare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 13:57
    Skönt att se att tråden ordnat upp sig. Och det är verkligen många jättebra tips!
    Min sambo ska köpa Allen Carrs bok idag efter jobbet. Har 2 cigg kvar och hoppas att jag ger fanken i att köpa fler.

Det är några frågor som har återkommit några ggr så jag svarar här istället för en och en.

Min bebis följer kurvan, ligger jättebra. Den är inte stressad och hjärtljuden är precis som de ska.
    H*n har 10 fingrar och 10 tår. (För er som undrar) och allt ser och låter bra i den biten.

Även om nu inte min bebis får några som helst följdsjukdomar så är det galet att utsätta sig själv, och sin bebis för det gift som det faktiskt är. och har nog slutat minst 10 ggr under denna graviditet. (Så nej jag kom inte plötsligt på det).

MVC gav mig en broschyr och sa att testa dig fram vilket sätt som är bäst för dig för att lyckas sluta.
    (Har testat akupunktur, tuggummi, plåster, sugtabletter.)

Ska läsa igenom era svar och tips igen. Och boken kommer att sträckläsas.

• Svar på tråden Gravida rökare.
  • PW58
    Anonym (Ångest.) skrev 2011-04-18 10:02:47 följande:
    Ja, jag är gravid i vecka 30. Och ja jag röker fortfarande.

Vill inte höra en massa kommentarer om hur dumt det är, hur korkad jag är och att jag inte förtjänar barn.
    Är medveten om alla risker med rökning osv. Vill bara ha hjälp och stöttning att lägga av med skiten.
    Ångesten är enorm.

Så, ni gravida som röker. Ska vi stötta varandra till ett rökfritt liv? (Iaf graviditet och amning).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 13:09
    Okej, det är bra att det finns så många som inte röker under sin graviditet. Men som jag skrev tuidigare är detta en tråd för oss som röker och vill stötta varandra. Inte en massa påhopp som om det vore okej att skriva vad som helst till oss.
    Vi är väl medvetna om alla risker. Så 90% kanske kan ta och starta en annan tråd där man kastar skit på alla gravida rökare.
    Jag lyckades sluta när jag vart gravid är i vecka 31(30+1) idag, de va skit svårt men fick väldigt mycket hjälp av min man så jag klarade mig igenom de.

Hade inte jag haft honom så hade jag nog fortsatt att röka, iaf fram till Ultraljudet för sen dess kan jag nästan spy på cigg. visst kan jag känna mig röksugen, men nu har jag klarat mig så pass länge utan cigg så jag kan klara mig utan för gott;)

Ett tips är att bara tvär sluta, de gjorde jag, och be folk omkring dig att vara hårda mot dig, de funkar verkligen;)

Lycka till:)
  • Anonym

kämpa på TS!
    börja med nått annat lite mindre farligt beroende om det hjälper.
    Min sambo slutade röka men började snusa.
    Och när han slutade snusa så började han tugga tuggummi och äta lösgodis.
    Nu så äter han frukt eller mat istället'

Det är mycket lättare att göra ett stort avbrott på en gång och sen hålla sig till det, börjar man gå tillbaka och tänker en gång är ingen gång då fastnar man igen.

Jag fick astma av att min kille rökte så han slutade på en gång efter jag varit hos läkaren. Det är viktigt att man tänker på konsekvenserna det medför och inte bara för dig utan för andra! sluta för dem om du inte är stark nog att sluta för sig själv.

• Anonym (Vilja)

TS: Rökning är ett beroende, alla beroende är tunga att bli av med. Där måste du nog börja, att inse hur stort det är, och se verkligen känna efter om det är något du klarar av. Ta hjälp av vården/apoteket/barnmorskan. Bäst hade ju varit om du tog styrkan du har i dig själv och bara la av. Köper du inte cigg kan du inte röka dem. Men som med allt går det inte om man inte har viljan. Och är du redan i vecka 30 så tror jag tyvärr inte att du har den viljan, för då hade du slutat redan när du fick veta att du var gravid.

Jag är glad att jag är en av dem som faktiskt aldrig testat att röka.

• Anonym (nu ickerökare)

Okej.. Jag hade tänkt ge lite tips på hur man kan sluta röka men jag blir nästan mörkrädd när jag läser tråden. Jag har inga problem med att känna sympati med kvinnor som inte kan sluta röka men jag blir oerhört provocerad när man försöker hävda att rökning är ofarligt, när man försöker hävda att bara för att man själv är helt frisk (hur man nu vet det) så motbevisar det all den forskning som finns i ämnet.

Jaja, skitsamma.. Här kommer mina tips, om det nu är nån här som vill försöka sluta röka...

Det finns flera sajter på nätet man kan använda sig av för att få hjälp, ex www.hjalpattsluta.nu och sen finns ju slutarökalinjen dit man kan ringa när man behöver stöd att motstå ciggen.
    Det finns ett antal nikotinprodukter man kan använda. Förut sa man ju att gravida kvinnor inte ska använda sig av dem men de nya råden är att om man verkligen inte kan sluta röka så är det bättre att använda sig av dem istället för att fortsätta röka.
    Ens kommun brukar ha särskilda grupper där man kan få hjälp med att sluta röka, man kan även bli erbjuden hypnos och så vidare. Fråga på din vårdcentral!
    Sen är ju "Äntligen icke-rökare" en underbar bok som hjälpt många. Mycket med att sluta röka handlar om inställningen och det får man hjälp med i denna bok.

När röksuget sätter in kan man exempelvis äta en morot, tugga tuggummi, borsta tänderna, dricka ett glas vatten och så vidare.

Jag slutade röka för ungefär 4 år sedan och helt ärligt så är det bland det bästa jag någonsin gjort.
    Livet som ickerökare är så mycket bättre.

Lycka till allihop

• Anonym (nu ickerökare)

Just ja, jag ska också tillägga att det faktiskt går att sluta röka. Jag hade skitsvårt att sluta men när man har kämpat och krigat sig ut ur beroendet så mår man så oerhört bra och blir så stolt över sig själv.

• Momalicious

Kämpa på! För min del var det boken "äntligen icke-rökare!" av Allen carr som gjorde att jag kunde sluta. Rökte efter att jag plussat i några veckor och ångesten var enorm. Boken är jättebra! Dumt nog började jag efter förlossningen igen men ska läsa boken igen för den hjälpte verkligen.

• Ranbaxy

Hej! Det verkar som du fått massa skit av duktiga icke rökare här, vilket är tråkigt. Jag rökte själv i 14 år, bytade till snus för ett år sedan. Är inte gravid och har inga barn men jag vet hur jäkla svårt det är att sluta. En konstig sak som man får höra hela tiden är hur farligt och skadligt det är, herregud hur kan du göra så mot dig själv??? Ja jag vet att det är livsfarligt!!! Det är ju självklart att man vet hur farligt det är, det borde ickerökaren förstå att man vet. Då borde också ickerökaren inse hur svårt det måste vara att sluta när man fortsätter trots att man vet att det är livsfarligt. Sen verkar många tro att bara för att man blir gravid så ska det helt plötsligt bli jättelätt att sluta för någon annans skull. För vissa är det kanske så men knappast för alla, då skulle det inte finnas några gravida rökare. Det är ju ingen som vill röka. Eller en del av en vill men man bill ju ändå sluta... Ja, jag är ganska säker på att du förstår.

Det första du måste göra är att hitta din motivation, utan den kommer du ingen vart (jag vetför jag snusar ju som sagt fortfarande...). Det finns en bok som gav mig en massa motivation ett tag iaf, den kanske kan hjälpa dig på vägen. Den heter "Äntligen icke-rökare, det enkla sättet att sluta" av Allen Carr. Citerar från baksidan av boken;

"Det är är en metod som fungerar, för resten av livet.
    -Utan skrämseltaktik och avskräckande bilder
    -Utan krav på viljestyrka
    -Utan viktökning
    -Itan oro för abstinens
    -Utan känla av försakelse
    -Utan hjälpmedel och mediciner
    -Bara 100% naturligt

Ta första steget nu. Fortsätt röka precis som vanligt medan du läser boken. Läs med ett öppet sinne. Läs allt. ""Äntligen icke rökare"" ger dig lust att sluta."

sen är ju sådana här texter på baksidan till för att sälja. de delar jag har svårt med är framförallt känslan av försakelse. Så den här boken fungerar ju inte till 100% men om man vill sluta röka, vekligen vill, så tror jag denna kan boken kan hjälpa en på vägen.

• HjärtatAlicia

Jag vill gärna vara med i de här tråden i hopp om att klara av att fimpa..
    Är 23, ha rökt i 9 år och rökte hela graviditeten med min dotter.
    Hon föddes med ett kompliverat hjärtfel, men inget tyder på att det är "mitt" fel.. ingen kan bevisa det..
    Blev gravid i februari med syskon, men fick missfall i vecka 14 nu för någon vecka sedan.. och nu vill vi försöka få syskon igen.
    Min sambo har idag varit rökfri en vecka! :)
    Jag vill sluta, dels för att jag inte vill utsätta kommande graviditeten/bebisen för några som helst risker, dels för min egen skull och dels för vår dotters skull. Hon är 2 år och vet hur man rullar en cigg.. hon vet att man stoppar den i  munnen och använder tändare.. det kännas för jävlligt :(
    Så jag vill sluta.. inom ett par veckor.. men hur FAN gör man? Har provat så många gånger.. men det funkar aldrig :/

• Anonym (beroende)
    Anonym (Vilja) skrev 2011-04-18 14:02:09 följande:
    TS: Rökning är ett beroende, alla beroende är tunga att bli av med. Där måste du nog börja, att inse hur stort det är, och se verkligen känna efter om det är något du klarar av. Ta hjälp av vården/apoteket/barnmorskan. Bäst hade ju varit om du tog styrkan du har i dig själv och bara la av. Köper du inte cigg kan du inte röka dem. Men som med allt går det inte om man inte har viljan. Och är du redan i vecka 30 så tror jag tyvärr inte att du har den viljan, för då hade du slutat redan när du fick veta att du var gravid.

Jag är glad att jag är en av dem som faktiskt aldrig testat att röka.
    Du har aldrig rökt och ändå kan du sitta och säga att om man bara vill så går det. Hade livet varit så enkelt så hade inte världen sett ut som den gör.

Ts, skit i de inlägg som inte är stöttande. Och alla de som påstår att bara du inte köper hem cigg så går det. Du vet med dig om att det inte är bra och du försöker göra något åt det.

Jag vet att min vän slutade genom att dra ner på ciggen. Hon la ner så många som hon tillät sig röka i ett paket, när de var slut så var de slut. Hon minskade med kanske en-två cigg i veckan. Hon är dock inte rökfri men hon röker numera kanske 3-5cigg/dag mot innan då hon rökte ett helt paket. Det tycker jag är jäkligt strongt
  • Anonym (Snusaren)

När jag blev gravid rökte jag inte, utan snusade, men det bör väl vara ungefär samma sak. Det jag gjorde var att sluta tvärt och det funkade. Så det är mitt råd - bestäm er och sluta direkt. Jag tror nämligen att det handlar om viljestyrka. Om man verkligen, verkligen vill så går det. Lycka till! :)

Svar på tråden Gravida rökare.