• Stårscha

Tar du skolplikten på allvar som förälder?

Det blir vanligare och vanligare att barn begär ledigt från skolan för diverse resor. I februari-mars ska det tas ledigt för Thailandsresor, vecka 11 ska en del åka på sportlov och i slutet av augusti ska en del åka till Turkiet. Föräldrarna bokar resorna då trots att barnen redan haft ledigt, med motiveringen att det är så mycket billigare att resa när det inte är skollov.

Är detta OK? Tar du som förälder skolplikten på allvar, och accepterar när skolan ger avslag för ledighet?

En urspårad tråd är en intressant tråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du skolplikten på allvar som förälder?
  • Linda1976

Jag tycker INTE att man ska få ledigt för vanliga semesterresor, det är så mycket lov ändå. Har man inte råd att resa på loven får man låta bli.

Däremot ledighet för annat kan vara ok. Begravningar, tandläkarbesök, eller enstaka dagar ihop med weekendresor. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Stårscha
    Linda1976 skrev 2011-04-18 10:46:28 följande:
    Jag tycker INTE att man ska få ledigt för vanliga semesterresor, det är så mycket lov ändå. Har man inte råd att resa på loven får man låta bli.
    Jag håller med i princip, men känner mig som en hycklare i och med att jag hör till kategorin Thailandsresenärer. Till mitt försvar så planerade vi resan så att en av de två veckorna vi var borta sammanföll med sportlovet, och denna resa var en engångsföreteelse i samband med ett tioårsjubileum. Men jag förstår att vi ställer till det för skolan när vi gör som vi gör. Det skulle aldrig falla mig in att ta ledigt för semester strax innan eller efter sommarlovet, och jag har jättesvårt att inte komma med moralkakor när jag hör talas om bekanta som gör det.

Dubbelmoral? Javisst. Men jag har åtminstone vett att skämmas för det.
  • MammaG

Ja, jag tycker den är superviktig. Barn har så mycket skollov att det inte bör vara några problem att planera sin semester så att den sammanfaller med loven. Visst, det kanske är dyrare att åka till Thailand på loven för att priserna höjs då, men då får man väl spara längre då. Finns ingen som måste åka dit varje år

• aldrigmer

Här i Norrbotten blev det lite problem kring sportlovet i år. Piteå hade sportlov annan vecka än Älvsbyn/Luleå. Dessa kommuner har dels ett stort elevutbyte, dels lärare som bor på ena stället men jobbar på andra. Det var en del gny och en del ledighetsansökningar.....

Våra allra bästa vänner bor i Stockholm. Det har varit problem just kring gemensamma sportlovsaktiviteter genom åren.

Att respektera skolplikten lär barnet att man inte alltid kan välja. Det finns saker man bara har att rätta sig efter. Att bara strunta i skolplikten leder bara till problem i förlängningen.

• augustisten

Ja, den är viktig, men ibland kan annat få gå före skolan.

Jag skulle inte be om ledigt för semester - men jag kan förstå att de som tex har släkt utomlands behöver ta ledigt från skolan för att kunna hälsa på... och då tycker jag också att det kan vara relevant att åka när resan är billigast (eller om det finns andra skäl att vilja åka under en viss tid då det inte är lov).

Personligen skulle det väl vara större högtider i familjen jag skulle kunna tänkas begära ledigt för (vi har ganska långt att åka även om det är inom landet). Och när barnet är större kan jag också tänka mig saker som handlar om ett stort intresse barnet har. Jag fick tex själv ledigt för att åka på en teaterfestival/kurs när jag gick i högstadiet. Det var nog en av de enskilt största händelserna för mig under min skoltid (även om den inte egentligen var skolrelaterad) - och  den låg ju under en specifik vecka då det inte var lov. Jag är väldigt glad att jag fick åka på den. För andra barn gäller det kanske evenemang inom sport eller musik...

• Stårscha
    aldrigmer skrev 2011-04-18 10:59:43 följande:
    Att respektera skolplikten lär barnet att man inte alltid kan välja. Det finns saker man bara har att rätta sig efter. Att bara strunta i skolplikten leder bara till problem i förlängningen.
    Helt klart. Och får vår del innebär det bland annat att vi får vänta med att åka till fjällen till på torsdag eftermiddag, trots att både jag och maken är lediga på skärtorsdagen. Vi får helt enkelt vänta in barnen, som går i skolan.

Hm. Undrar vad man kan tänkas fördriva tiden med då?{#emotions_dlg.djavulsk}
  • Pia och Elna
    Linda1976 skrev 2011-04-18 10:46:28 följande:
    Alla får inte ledigt bara för att det är skollov just då utan man får anpassa sin semester efter vad jobbet kräver. Jag jobbar med att svara på offentliga upphandlingar och bl.a. skolor nästan alltid är det så att upphandlingen kommer lagom då alla andra har semester och svaret ska vara inne efter. När skolor köper in så ska det även impementeras på loven och då får jag och många med mig jobba.
  • iolanthe

Oj, vilken trist inställning många har till resor, det har jag aldrig stött på tidigare. Jag har bara råkat på lärare som är positiva till att barnen reser . En grannfamilj är borta 2 veckor nu och dom fick ledigt utan vidare, rektorns enda kommentar när föräldrarna ansökte om ledigt var "vad trevligt". Så man kan absolut ta skolplikten på allvar och ändå tycka att barn i låg- och mellanstadiet kan missa en vecka eller två i skolan utan att bli efter.

• Miss Lau

Ja, jag tycker skolan är viktig och det är även det jag vill förmedla till barnen. Vi åker på resor på loven och jag tycker det är mycket underligt att vissa familjer åker på en veckas semester när det inte är lov. Däremot har jag förståelse för att man tar ledigt en vecka i samband med tex sportlovet för att vara borta två veckor. Kanske låter det som dubbelmoral men det är så jag tänker.

Svar på tråden Tar du skolplikten på allvar som förälder?