• trettioplus

Omvänt donationsregister

Vi lider av konstant organbrist. Många organ går till spillo på grund av att man "missar" dem och säkerligen många i onödan.

Är det inte dags för ett omvänt donationsregister nu
    - dvs. att man får anmäla om man INTE vill att ens organ ska doneras vid ens (hjärn)död, istället för tvärtom?

Jag är för!

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omvänt donationsregister
  • Stårscha

Jag är för ett omvänt domationsregister. Men när jag såg rubriken trodde jag att det skulle handla om att man skulle tacka nej till att få någon annans organ om man råkade ut för en svår olycka och hamnade i koma och inte kunde svara för sig...

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Caranlachiel

Japp, absolut för. Detta har jag tänkt redan från början, måste ju vara bättre att göra så!

BF 20 november
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Jag är emot.

Ur ett pragmatiskt perspektiv så vore det en utmärkt idé eftersom det skulle innebära mer organ men principiellt finns flera problem, det största är hur man säkerställer att alla medborgare är på det klara att deras organ kommer att doneras vid döden.

Kan man inte lösa det på ett tillfredställande sätt så kommer det finnas personer som är oinformerade om detta och således kan man inte veta om det är i enlighet med deras vilja eller ej.

Ett bättre system vore ett obligatoriskt ställningstagande vid lämplig ålder (18/20/25 år) som senare kan ändras hur många gånger man vill och närsomhelst. Om det inte ändras så används det senaste ställningstagandet.

To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Ringtail

Men....det funkar ju redan så? I Sverige så utgås det ifrån att man vill donera om man inte meddelat några önskemål.

• Ringtail
    Ringtail skrev 2011-04-18 11:33:42 följande:
    Men....det funkar ju redan så? I Sverige så utgås det ifrån att man vill donera om man inte meddelat några önskemål.
    Tillägg. Den enda poängen med donationsregistret är om man har anhöäriga som är av en annan åsikt än ens jälv. Har man anmält sig där så hindras de från att bestämma efter ens död. Men har man anhöriga som också är för donation så finns det ingen mening med att anmäla sig till registret.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ringtail skrev 2011-04-18 11:33:42 följande:
    Ja, men det är inte ett absolut system (vilket jag antar är det som TS vill åt). Alltså att alla (som kan) donerar oavsett vad anhöriga tycker.

I dagsläget är det där problematiskt i en del fall.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Thaleya
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-18 11:27:14 följande:
    Jag är emot.

Ur ett pragmatiskt perspektiv så vore det en utmärkt idé eftersom det skulle innebära mer organ men principiellt finns flera problem, det största är hur man säkerställer att alla medborgare är på det klara att deras organ kommer att doneras vid döden.

Kan man inte lösa det på ett tillfredställande sätt så kommer det finnas personer som är oinformerade om detta och således kan man inte veta om det är i enlighet med deras vilja eller ej.

Ett bättre system vore ett obligatoriskt ställningstagande vid lämplig ålder (18/20/25 år) som senare kan ändras hur många gånger man vill och närsomhelst. Om det inte ändras så används det senaste ställningstagandet.
    det här är jag för!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Ringtail skrev 2011-04-18 11:37:21 följande:
      Men har man anhöriga som också är för donation så finns det ingen mening med att anmäla sig till registret.
    Det finns det definitivt, att förvänta sig att anhöriga ska ta det beslutet i den storm av känslor som medföljer är att begära för mycket. När de väl står där kan de mycket väl ändra sig och inte låta organen doneras.

Framförallt ska man nog inte förvänta sig att anhöriga tycker att det är ok att donera ens organ även om de säger sig vara villiga att donera sina.
Svar på tråden Omvänt donationsregister