Skaffa fler barn eller "nöja" mig med ett?
Ok, här kommer en tabubelagd fråga.Ni som har fler än ett barn: ångrar ni någonsin att ni skaffade fler, eller rättare sagt, vad önskar ni att ni hade tänkt på INNAN ni skaffade barn nr 2?
Min make och jag har ett barn som snart fyller 3 år. Vi funderar på att försöka bli gravida igen under sommaren, inte minst för att vi båda har passerat 30 år med råge men även för att vi tror att vårt barn kan behöva ett syskon. Jag känner mig kluven till detta och vet inte hur vi eventuellt ska gå vidare. Jag vill verkligen ha ett barn till, men pg.a. min bakgrund undrar jag ibland om det kanske "räcker" med ett barn som är friskt, härligt, mysigt och älskat och liksom "nöja" mig med att vara enbarnsförälder.
För mig blir det ett stort beslut att bli gravid en gång till. Jag hade en mardrömsförlossning första gången och är livrädd för att gå igenom samma sak en gång till (slutade med akut ks) - har efter detta fått sekundär förlossningsskräck; jag drabbades av en lättare förlossningsdepression efter första barnet, och hade en längre period i början då jag hade svårt att knyta an till barnet, amningen strulade osv; jag har en kronisk tarmsjukdom som gör att det blir ett stort beslut att skaffa ett barn till eftersom man inte i förväg kan förutspå hur min kropp ska reagera på en graviditet. Förra gången blev jag sjukskriven de sista fyra månaderna. Dock föddes vårt barn utan några skador och är helt frisk.
Jag tycker att jag har gjort ett bra jobb med mitt första/enda barn, vi har tagit oss igenom ett par relativt stökiga år (det dröjde länge innan jag kände att jag "trivdes" med att vara förälder) och har nu kommit in i ett mysigt "småbarnslunk" då jag för första gången känner att jag verkligen ÄLSKAR att vara förälder. Min oro är dock att om vi skaffar ett barn till kanske detta rubbas totalt och vi förstör någonting som redan är bra med tanke på vårt första barn, att det tvärtom blir sämre för barn nr 1 att vi skaffar ett syskon.
Ge gärna motivering till ditt svar, alltså hur ditt/ert liv förändrades mellan barn nr 1 och barn nr 2. Vad har blivit enklare? Vad har blivit svårare? Kort sagt, vad känner ni att ni borde ha tänkt på/vetat om INNAN ni skaffade barn nr 2? Och - förlåt att jag frågar - men om ni hade vetat det förut, hade ni då ändå valt att skaffa nästa barn eller hade ni "nöjt er" med ett?
Jag har valt att lägga min fråga i känsliga rummet eftersom jag tror att många kommer känna att de vill vara anonyma i sina svar.