• Anonym

Taskig lönehöjning pga "ny chef"

Hej

Ville bara höra en sak här med er.

Jag är sen ett par år sjukskriven, men har fortfarande en fast anställning vilket innebär att jag också får ny lön när det är löneförhöjning.
    Senaste 2 åren har jag fått en höjning på 500.-/månad av min chef.
    Första året hade vi en "riktig" löneförhandling men året efter skickades bara min nya lön ut.

I februari slutade min chef och nu är det en ny chef som har ansvaret för mig eller hur man ska säga.
    Fick nu hem nya lönen och den ligger nu på 300.-/månad, dvs 200.- mindre i månaden än jag fått tidigare år.

Min chef som jag hade när jag arbetade där baserade ju mina lönehöjningar på den arbetsprestation jag gjorde när jag jobbade (vilket är så det ska vara trots att man är sjuk)  men den nya chefen har ju aldrig sett min "in action" så att säga.
    Jag ringde facket för att fråga hur årets löneförhandling sett ut jämförs med tidigare år. Tänkte att om den var sämre än tidigare år kunde det förklara det hela, men  så var det inte.

Ni kanske undrar varför man bryr sig om något sånt när man ändå är sjuk, men anledningen är dels att jag via mitt försäkringsbolag får ut ersättning som baseras på min årslön. Och om/när jag börjar jobba igen så vill jag ju ha så bra lön som möjligt.

Själv kan jag tycka att  hon borde ha tittat på vad min tidigare chef gett mig, men nu känns det som att eftersom hon inte ens känner mig så varför prioritera mig?!

Finns det något man kan göra?
    Någon som vet hur "reglerna" ser ut eller så.
    Överväger att vända mig till facket igen och fråga mer om just det, men är lite halvnervös för det dels för att det är en liten stad där en del av fackrepresentanterna arbetar under samma arbetsgivare.
    Och dels så vill jag inte bråka med nya chefen av rädsla att hon bara skulle säga tack och hej första bästa chans hon får.
    Och om jag tex blir utförsäkrad så kanske hon vägrar min tjänstledigt vilket kommer ställa mig i en väldigt väldigt omöjlig situation :(

Några tips?
    Tankar?
    Tacksam för all hjälp 

• Svar på tråden Taskig lönehöjning pga "ny chef"
  • Anonym

Du jobar inte = ingen arbetsprestation
    Om det är prestationen det baseras på borde du snarare få sänkt lön varje år, kan ju inte leva på gamla meriter i all evighet?!?

• Anonym
    Anonym (Förstår) skrev 2011-04-18 20:49:21 följande:
    Jag förstår din situation TS, och om du orkar kan du ta en strid om din löneförhöjning. Du har alldeles rätt i att du ska ha samma löneförhöjning som om du arbetade om man ser till regler och lagar (precis som de som är föräldralediga osv), baserat på att jag tolkar det som att du är med i facket och att kollektivavtal finns. Dock så är det svårt att bedöma vilken arbetsinsats du skulle ha bidragit med om du arbetat istället för att vara sjukskriven, speciellt när du varit borta sålänge som du varit från ditt arbete. Mitt råd till dig är att vända dig mer centralt inom ditt fackförbund för att få en mer objektiv bedömning av din situation utan att riskera att allt läcker till din arbetsgivare pga du bor i en mindre stad.

Bara för att andra som svarat i tråden har fått mindre i löneförhöjning ska du inte nöja dig om du anser att din situation och din branch har en annan löneökning.

Jag har tagit facket till hjälp när arbetsgivaren (helt ny chef på gammal arbetsplats) gav mig 0kr i löneförhöjning när jag var föräldraledig. Fick tyvärr ingen löneförhöjning trots facket hjälp och hårda förhandlingar, men jag lärde mig mycket om hur jag ska förhandla och vilka rättigheter jag har. 
    Tack. Äntligen någon som verkar förstå vad det är jag funderar kring.
  • Anonym (Förstår)

Många som inte har koll på reglerna här i tråden. Man har rätt till skälig löneförhöjning och löneförhandling/lönesamtal osv även när man är sjukskriven, föräldraledig, tjänstledig för studier eller annat liknande!

Du TS kan utöver den låga löneförhöjningen även ifrågasätta att du inte fått möjlighet att ha ett lönesättande samtal/löneförhandling med chefen. Du har samma rätt till dessa samtal som dina arbetande kolleger. Och löneförhöjningen ska vara skälig, antingen ca medel på företaget eller motsvara din genomsnittliga prestation du hade när du arbetade. 

• Anonym (Förstår)
    Anonym skrev 2011-04-18 20:52:49 följande:
    Tack. Äntligen någon som verkar förstå vad det är jag funderar kring.
    Det är svårt det här. Svaren här i tråden speglar mina erfarenheter när jag och min chef var i förhandlingar om min löneförhöjning, eller snarare utebliven löneförhöjning. Tyvärr. Speciellt vi kvinnor borde försöka vara mer förstående eftersom det är oftare vi kvinnor som är hemma föräldralediga långa perioder och jag tror att kvinnor är mer långtidsjukskrivna också.

Kan vara att din nya chef inte har koll på reglerna. Lovar att min fd chef inte gör om misstaget att inte ge en föräldraledig löneförhöjning eller att hoppa över att erbjuda en föräldraledig lönesamtal... Min fd hade inte koll på hur reglerna och lagarna kring detta ser ut. 
  • Dohgon

Skulle va sjukt nöjd med en sådan höjning.
    jag var sjukskriven sista 2 månaderna förra året och första deta året sen direkt på föräldraledighet då vi fick barn i januari. Jag fick en lönesänkning på 1000:- per månad! så när jag börjar jobba så kommer jag tjäna mindre än jag gjorde innan jag fick barn. det tycker jag är orättvist!

• Anonym (Sjukt bra)
    Dohgon skrev 2011-04-18 21:55:25 följande:
    jag var sjukskriven sista 2 månaderna förra året och första deta året sen direkt på föräldraledighet då vi fick barn i januari. Jag fick en lönesänkning på 1000:- per månad! så när jag börjar jobba så kommer jag tjäna mindre än jag gjorde innan jag fick barn. det tycker jag är orättvist!
    Det kan väl inte vara rätt om de sänkt din lön för att du blivit sjuk???
  • Anonym (Förstår)
    Det är inte OK att få sin lön sänkt! Men bara för att du blir felbehandlad på din arbetsplats ska inte TS behöva stå ut med att det inte går rätt till på hennes arbetsplats!
  • Anonym

Anonym (Förstår); Okej, var lite så jag trodde det var också. Tack för dina svar :)
    För mig handlar det som sagt inte alls om beloppet egentligen utan snarare den drastiska minskningen (Är ju 40% mindre än tidigare år)

Vet  ju att många "tittar snett" på folk som är sjuka, men när det gäller föräldraledhet så har man mer överseende och om en person är föräldraledig ett par år (kanske mer än 1 barn på raken) så ska ju lönen/inkomsten påverkas.

T.o.m. ersättningen från FK förändras ju varje år för att följa med i inflationen.

Är som sagt inte beloppet jag ifrågasatt.
    När det gäller din sänkning så undrar om man ens får lov att sänka lönen så om det inte är för att man fått ny anställning på nya villkor med nya arbetsppgifter och så. Annars hade väl chefer sänkt friskt hela tiden.
    Vad jag vet så är det enda som arbetsgivaren inte får göra är att sänka en överenskommen lön. 
  • Anonym (Sjukt bra)

Jag vet inte om du anser att jag är en av de "elaka" som inte förstår,  men jag gissar att alla som inte håller med dig är elaka? Men det är inte min mening att vara elak utan jag har svarat vad jag tycker/tror.

Om det är så att du har fått mindre ökning än minsta beloppet så är det fel, men om du har fått "rätt" procent/ minimibeloppet för ditt avtalsområde så tycker jag att det är som det ska. "potten" utöver det anser jag ska gå till de som jobbar och visar NU vad de gör för företaget, inte till dem som visade förr vad de kunde. För jag antar att även om det bara är på papperet som du får ökningen så måste ju företaget vara villiga att betala detta om/när du kommer tillbaka. De kan ju liksom inte ge dig och t.ex 2 andra 500 kr var och sen när du kommer tillbaka så har de bara totalt 1000 kr att betala ut, vad gör de då?

Sedan skulle jag hemskt gärna få veta en källa på att man har rätt till mer än minimum ökning när man är sjukskriven, har du någon aning mer än att din förra chef sagt det? Om du har det så är det ju i så fall dessutom lätt för dig att vända dig till nuvarande chefen och fråga om hon har koll på det.

• Dohgon

Var inte alls så jag menade att det var bra det som TS skrev bara för att jag fått sänkning.
    fick bara besöedet för ett par dagar sen att min lön var sänkt, men inte haft lönesamtal eller något alls utan bara besked om att lönen är sänkt 1000:- detta för att företaget gått lite dåligt. men företaget finns iaf kvar när du kommer tillbaka fick jag även veta.
    Kollar ut hur det ser ut med lagar nu och inser att han gjort något han nog inte ens får göra. sänka min lön utan att ha lönesamtal och utan att jag går med på det. ska ringa till facket i morgon och kolla regler.

Men TS låter inget vidare att det blivit som det blivit för dig heller. men menade som sagt ingenting så med det jag skrev är nog bara tämligen förbannad =)

• Anonym (Sjukt bra)
    Anonym (Sjukt bra) skrev 2011-04-18 22:34:46 följande:
    Sedan skulle jag hemskt gärna få veta en källa på att man har rätt till mer än minimum ökning när man är sjukskriven, har du någon aning mer än att din förra chef sagt det?
    eller är det någon annan som har källa på det? (Skulle vara väldigt bra att ha för en kompis till mig.)
  • Anonym

Anonym (Sjukt bra); Jag anser inte att det är "elakt" att inte tycka som jag däremot så känns det som att folk snöat in på själva beloppet. Tidigare har jag legat på samma ökningar som mina kollegor, men nu inte (dvs enbart pga att jag fått ny chef)
    Jag kände mig rätt rejält påhoppad av större delen av inläggen där det fick mig att känna mig som en otacksam snyltare som skulle vara glad att jag fick något överhuvud tage och det tyckte jag kändes orättvist.

Tanken är ju att lönen ska följa tjänsten och när jag återgår till mitt jobb kommer jag göra precis en lika bra prestation som innan om inte bättre utifrån att man har saknat sitt jobb så förbannat mycket när man inte kunnat göra det man älskar.
    Potten måste absolut fördelas men där tänker vi nog olika.
    Jag tycker nog att potten ska fördelas på ett annat sätt. Jag tycker nog att löneökningen ska speglas av hur det varit om jag jobbade, dvs om jag aldrig blivit sjukskriven.
    Om jag arbetat hade ju min lön stigit i en viss takt så i så fall hade ju arbetsgivaren inte haft råd att ha mig anställd alls.

Säg tex om man tittar på en kvinna som är mammaledig. Ska hennes lön vara lågprio bara för att hon råkar ha blivit mamma?
    Ska man bli "straffad" för att man valt att skaffa barn?

Nej, jag vet inte vart det står, men har faktiskt mailat min galma chef för att höra mig för lite hur det ligger till

• Anonym
    Dohgon skrev 2011-04-18 22:37:10 följande:
    Var inte alls så jag menade att det var bra det som TS skrev bara för att jag fått sänkning.
    fick bara besöedet för ett par dagar sen att min lön var sänkt, men inte haft lönesamtal eller något alls utan bara besked om att lönen är sänkt 1000:- detta för att företaget gått lite dåligt. men företaget finns iaf kvar när du kommer tillbaka fick jag även veta.
    Kollar ut hur det ser ut med lagar nu och inser att han gjort något han nog inte ens får göra. sänka min lön utan att ha lönesamtal och utan att jag går med på det. ska ringa till facket i morgon och kolla regler.

Men TS låter inget vidare att det blivit som det blivit för dig heller. men menade som sagt ingenting så med det jag skrev är nog bara tämligen förbannad =)
    Förstår att det känns urjävligt och som du säger så verkar det inte ens som han får lov att göra så. Tycker absolut att du ska kontakta facket för man får inte göra hur som helst.
    Hoppas verkligen att du får rätt.
  • Anonym

Jag tror inte att du ska titta så mycket på siffran och jämför med vad du har fått tidigare år. Däremot ska du jämföra med vad övriga har fått, och du borde alltså få samma procentuella höjning som en som "normalpresterat" på samma arbetsplats.

Så vore jag du skulle jag fråga chefen hur snittet ligger för gruppen, och begära det.

• angelica S
    Anonym skrev 2011-04-18 20:50:24 följande:
    Läs ordentligt istället. Enligt min chef så ska det vara utifrån hur man presterar på arbetsplaten NÄR JAG ARBETADE.
    Ska annars folk som är sjuka eller föräldralediga inte för hänga med i löneutveckingen eller?!
    Och nä jag gnäller inte utan fråga, men folk verkar jävlgit glada för att hacka iställer för att läsa ordentligt

Du kan inte leva på gamla meriter hela tiden. Du jobbar inte ni = ingen arbetsprestation. Men det innebär inte att du inte ska få löneförhöjning. 3600kr i löneförhöjning för att vara sjukskriven är bra!
  • Butterscotch

Jag tycker faktiskt inte att löneförhöjningen ska baseras på vad någon presterade för flera år sedan, det är aktuellt den första löneförhandlingen efter att man slutat jobba men knappast senare. Däremot ska man få någon typ av löneökning, ofta baserat på det fackliga avtalet. Jag är föräldraledig nu och inte räknar jag med att få löneökning av något större mått nu - när jag börjar jobba igen blir det förstås en annan femma.

• Anonym

Har förstått att många inte tycker att man kan leva på gamla meriter och valer är ju fritt att tycka vad man vill.
    Jag har som sagt bra sag hur min chef resonerade.
    (Och tror btw inteatt det bara är av snällhet jag fått de höjningar jag fått tdigare för den chefen hade jag bara ca 2 månader innan jag blev sjukskriven)

Tycker att det är lite märkligt att så många anser att man inte ens ska reagera på att man gått från 2% til 1% i höjningen. Knappast så att jag tänker köra igång någtjävla hålligång över det men klart man undrar och de som inte hade gjort det får väl låta bli att undra då, men jag tänker fortstta undra.

Fick svar från min förra chef idag som sa att hon inte visste varför nya chefen valt at sänka min ersättning, men hon ansag att jag skulle kontakta enhetschefen ( dvs chefens chef, som förövrigt känner mig lite gran i alla fall) och fråga henne.
    Hon menade att det kanske kunde vara att det blivit fel och om det inte blivt det så skulle jag i alla fall få en förklaring till minskningen.

• Anonym

Men man "förhandlar" ju varje år, alltså är det prestationen sen senaste förhandlingen som bedöms?

Svar på tråden Taskig lönehöjning pga "ny chef"