Taskig lönehöjning pga "ny chef"
Hej
Ville bara höra en sak här med er.
Jag är sen ett par år sjukskriven, men har fortfarande en fast anställning vilket innebär att jag också får ny lön när det är löneförhöjning.
Senaste 2 åren har jag fått en höjning på 500.-/månad av min chef.
Första året hade vi en "riktig" löneförhandling men året efter skickades bara min nya lön ut.
I februari slutade min chef och nu är det en ny chef som har ansvaret för mig eller hur man ska säga.
Fick nu hem nya lönen och den ligger nu på 300.-/månad, dvs 200.- mindre i månaden än jag fått tidigare år.
Min chef som jag hade när jag arbetade där baserade ju mina lönehöjningar på den arbetsprestation jag gjorde när jag jobbade (vilket är så det ska vara trots att man är sjuk) men den nya chefen har ju aldrig sett min "in action" så att säga.
Jag ringde facket för att fråga hur årets löneförhandling sett ut jämförs med tidigare år. Tänkte att om den var sämre än tidigare år kunde det förklara det hela, men så var det inte.
Ni kanske undrar varför man bryr sig om något sånt när man ändå är sjuk, men anledningen är dels att jag via mitt försäkringsbolag får ut ersättning som baseras på min årslön. Och om/när jag börjar jobba igen så vill jag ju ha så bra lön som möjligt.
Själv kan jag tycka att hon borde ha tittat på vad min tidigare chef gett mig, men nu känns det som att eftersom hon inte ens känner mig så varför prioritera mig?!
Finns det något man kan göra?
Någon som vet hur "reglerna" ser ut eller så.
Överväger att vända mig till facket igen och fråga mer om just det, men är lite halvnervös för det dels för att det är en liten stad där en del av fackrepresentanterna arbetar under samma arbetsgivare.
Och dels så vill jag inte bråka med nya chefen av rädsla att hon bara skulle säga tack och hej första bästa chans hon får.
Och om jag tex blir utförsäkrad så kanske hon vägrar min tjänstledigt vilket kommer ställa mig i en väldigt väldigt omöjlig situation :(
Några tips?
Tankar?
Tacksam för all hjälp