• kattis1986

Hjälp ang sängkläder,madrass mm. till baby!

Jag väntar mitt första barn i slutet på augusti och har börjat planera inköpen..
    så min fråga till er:

vad gäller för "regler" med tanke på sängkläder osv.. ska man använda kudde eller inte? tjock eller tunn? samma vad gäller täcke, eller ska man ha filt?(speciellt första tiden, kanske är jätte varmt i augusti?) eller ska man bara ha pyjamas så dom inte drar täcket över huvudet och inte kan andas?
    jag har kollat lite snabbt på ikea och där rekommenderar dom sina täcken och kuddar från 12 månader...??
    samma med deras madrasser , finns ju i alla prisklasser, vad ska man tänka på där?

vad finns helt enkelt i eran spjälsäng och vad rek. ni/eller inte?
    madrass?
    bäddmadrass?
    madrassskydd?
    kudde?
    täcke?
    filt?
    vilken kvalitét på påslakan, lakan och örngott?

tacksam för alla era tips:)

• Svar på tråden Hjälp ang sängkläder,madrass mm. till baby!
  • PruttPottan

madrass?  Ja, det är bra att ha i en spjälsäng. Vår köptes på babyproffsen då måttet inte fanns attt finna nån annan stans

bäddmadrass?  Jättesmidigt att ja om det läcker igenom och det blir lite mjukare.

madrassskydd? Plastad froteé trodde jag var självklart?

kudde? HELT onödigt i vårt fall. Vi köpte dock en från BP som var platt.

täcke? Likadant här, helt onödigt eftersom sonen ratar sådant.

filt? Kan väl vara mysigt att svepa in dem i, vi hade en till babyskyddet bara.

vilken kvalitét på påslakan, lakan och örngott?  Vi tog vanliga örngott, det var svårt attt hitta örngott som passade till kudden när vi försökte använda den.
    Jag tycker inte det är jättestor skillnad på de jag testat, allt i från Lundmyr till gekås.

Något jag tyckte var superbra var dock en gallerfilt. Det skyddade mot kylan på vintern och mot solen på våren.
    Vårt barn kom i november och var prematur, ändå fick han värmeutslag av sin body i december. Så vi hysta ner han i ett örngott eller vira in han i en sjal då han gillade att ligga lite tajt =)

Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Mia386

vi har en kudde från rättstart som dottern älskar. vi hade en från ge-kås först, helt värdelös enligt oss. 

täcke "ska" man inte ha, men vi har det ändå. finns annars sk sovpåsar som du kan köpa. vi hade filt i början, men vi har det så kallt om nätterna så det skulle bli förkallt att bara ha filt.  täcket köpte vi på ge-kås, samt vissa påslakan o dyl. även spjälsängsskydd(heter det så?) köpre vi där med. tänk bara på att det bör vara hyfsat brett och långt.

frottélakan är ett bra tips, så slipper man förhoppningsvis tvätta madrassen  

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • PruttPottan
    Mia386 skrev 2011-04-18 15:38:46 följande:
    vi har en kudde från rättstart som dottern älskar. vi hade en från ge-kås först, helt värdelös enligt oss. 
    Den har/hade vi också, och jag håller helt med ang gekås babykuddar, helt kassa och alldeles för höga.
    Låt den som kan stava skriva - Låt oss andra tala.
  • Just me

Hej jag köpte mitt på Babyproffsen. Täcke + kudde (nystart) för 399 kr. Kudden är rätt platt vilekt jag förtått är bra för bebis. Vi väntar bebis i juli så jag kan inte utlata mig om det funkar bra eller ej men det återstår att se. Deras är iaf för nyfödda MEN jag personligen tycker att det är svårt att hitta rätt mått på påslakanen som passar just deras täcke och de ska vara standard! Visst det finns men de kostar minst 349 kr iaf om man vill ha de "fina" och inte bara en enkel färg, då finns det för 199 kr (Hemtex). Det verkar vara det enda nackdelen tycker jag.

Jysk har ju också och även fina påslakan så hör med dem isf vad som gäller men jag tror deras funkar för nyfödda också.

Har även beställt filtar, både bomull och fleece så man får ju testa sig fram där  

• Hoppfull84

har också funderat lite kring det där!
    det där med kuddar har dom ju rekommenderat olika hela tiden. det jag hörde sist från min BM, var att nu ska små barn som inte kan vända sig själva ha en mjuk rätt fluffig kudde som är stor nog att även axlarna får plats (för att huvudet kan bli platt av en för hård/platt kudde och axlarna ska få plats för att inte belasta lilla nacken), om barnet sover på magen ska den inte ha nån kudde alls. när barnet kan vända sig självt så ska man ha en plattare kudde som inte är så fluffig för att undvika att de bökar in ansiktet i den under natten och får svårt att andas.. men som sagt det verkar finnas 100 olika bud om det där med kudde.

vi har täcke som vi fått av en kompis, men tänkte nog nöja oss med pyjamas/body + strumpor och tunnare bommullsfilt (vi kallar den snuttefilt) under sommaren. men det lär man nog märka om bebisen känns svettig/kall så får man ju anpassa.

sen har vi madrass, och drapå-lakan med kisslakan inunder, plus spjälskydd runt.

• eviz08

Vi hade en vanlig liten platt kudde ifrån början, tror den var från ikea, men fick en liten tjej som spydde mycket och väldigt ofta, så hann inte med att tvätta den (trotts att jag köpte en extra) så tillslut sov hon utan kudde, och det gör hon fortfarande (16 månader). Nu sover hon på mage mestadels och då verkar det inte som att hon vill ha någon kudde. Inte vet jag vad som är rätt, vi har mer känt oss lite fram vart eftersom.

Plastad frote var ett måste för oss, sen hade vi pyjamas och en filt i påslakan, funkade finfint. Vi köpte även ett tjockt täcke, men det har vi aldrig använt i sängen, däremot så har vi haft den i vagnen...
    Dessutom har jag förstått att man ska passa sig för att ha för varmt.

När vi valde madrass så tänkte vi helt enkelt, inte den billgaste men vi behöver inte den dyraste heller :) Så vi tog en i mitten som kändes helt okej. Den funkar fortfarande...

Läs på lite och bestäm sen vad du tror på och gå på känslan så tror jag att det kommer bli toppen hur du än väljer!

• kattis1986

jag har inte hunnit kolla runt så mkt ännu utan har bara hunnit igenom ikeas sortiment...jag tänker likadant "inte det dyraste och inte det billigaste" med tanke på madrassen...
    känns som en bra grej att den "andas och reglerar temperaturen" men det känns som att det inte spelar någon roll om jag då PÅ den "luftiga" madrassen lägger ett vattentätt plastlakan?? borde det inte vara det mest "icke-luftiga" materialet??
    hur resonerar ni?
    själv skulle jag känna mig klibbig och instängd om jag sov på plast.. finns det något annat alternativ som andas bättre men suger upp fukten?

• Iluna

har oxå hört de senaste rekomendationerna om att kudden ska vara stor och fluffig så att huvudet inte blir pplatt..när jag fick mina killar så hade jag en platt kudde, å deras huvud är lite platta nu..så ja ska nog köpa en som de rekomenderar..

• Min älskade dotter

det finns vattentäta madrasskydd som ska andas så det lixom inte blir tvärtätt. eller så köper man plastad frotté och lägger bara vid bebisens rumpa om man tycker det räcker.

vi köpte madrass på ikea som ska andas bra ska köpa en tunn bäddmadrass som oxå den andas så att det blir lättare att tvätta.men ska lägga plastad frotté under rumpan på henne.
    vi köpte kuddar till vaggn och spjälsäng på babyland "exklusiv" hette den, genomsydda var våra som en söm i mitten,skillnaden mellan de och släta vet jag inte...menmen...

• Hoppfull84
    kattis1986 skrev 2011-04-19 19:40:20 följande:
    jag har inte hunnit kolla runt så mkt ännu utan har bara hunnit igenom ikeas sortiment...jag tänker likadant "inte det dyraste och inte det billigaste" med tanke på madrassen...
    känns som en bra grej att den "andas och reglerar temperaturen" men det känns som att det inte spelar någon roll om jag då PÅ den "luftiga" madrassen lägger ett vattentätt plastlakan?? borde det inte vara det mest "icke-luftiga" materialet??
    hur resonerar ni?
    själv skulle jag känna mig klibbig och instängd om jag sov på plast.. finns det något annat alternativ som andas bättre men suger upp fukten?
    på ikea säljer de kisslakan som inte är plastad frotté, utan något annat material, svårt att beskriva minns inte riktigt vad det heter. men det andas mycket bättre än den traditionella plastade varianten. billig är den också.
    har man provat så byter man tydligen inte tillbaka till den traditionella är vad jag hört från kunderna iaf.

har jobbat på IKEA och rekommenderar inte att man köper de tjocka resårfjädersmadrasserna, till spjälsängen.  en bebis väger inte mycket och den madrassen blir rätt så hård då motståndet i fjädrarna är ganska styvt.  vill man ha en lyxigare variant så tycker jag latexmadrassen SOMNAT är ett bra alternativ, men den är rätt så dyr och som sagt en så lätt kropp som en bebis får det mjukt och skönt på en enklare skummadrass typ vyssa SLÖA eller SKÖNT.
  • Min älskade dotter

vi valde bort resårfjädermadrassen till lilltjejen och köpte den i latex, den dyraste iofs och de små väger inte mkt,menmen kändes bra iaf...ska dock ha en bäddmadrass på,fanns två alternativ,ska ta den som andas bäst,så man lixom får ut nåt av den dyra latexmadrassen vad gäller fukt och så.

då ska iaf jag lägga dessa lakan på minnet och köpa när det blir ikea nästa gång!

• Momalicious

I sängen har vi madrass (såklart), plastad frotté, underlakan, kudde, täcke och spjälskydd. Allt förutom sängen och madrassen är köpt på ge-kås. Nu när det börjar bli varmare ska vi börja använda en gallerfilt istället för täcke.

• Momalicious

Ja juste, vi har även två fleecefiltar därifrån som vi använt hur mycket som helst! Jättefina, varma och gosiga. Dom blir dock för varma på honom nu när det är soligt.

Svar på tråden Hjälp ang sängkläder,madrass mm. till baby!