• Mamin

Varför???? Ang skatt...

Vi har den 1 dec flyttat till en annan kommun med mycket lägre skatt än den vi hade i vår förra kommun. När min sambo skulle beställa skattsedel fick vi veta att det är den gamla skatten som gäller... Riktigt irriterande då det skiljer flera %!!

Ingen förklaring fick vi heller, nån som kan förklara detta???

• Svar på tråden Varför???? Ang skatt...
  • Ankissen

Man betalar skatt till den kommun man bodde i oktober året innan har jag för mig.

• iolanthe

Beskattningskommun är den kommun där man bodde vid årets början. Så ni betalar inte skatt till den nya hemkommunen förrän 2006.

• zika

Jag fick till svar närj ag flyttade att där du bor 1 november 2004 styr var du ska betala skatt 2005 osv

Försäkringskassan bryter vid nyår dock. Tänk på det

• Emmerdale forever

Man betalar den skattesats som gäller i den kommun där man är folkbokförd. Kanske är det bara ett register som inte har hunnit uppdateras? Annars låter det ju mycket skumt...

• Karpet

Va? Menar du att ni har folkbokfört er i en kommun men fortfarande måste betala skatt enligt er förra kommuns skattetabell?

• Karpet

Jaha, oj vad jag var sen med mitt inlägg. Men det verkar som att du fått svar på frågan.

• Mamin

Om jag förstått era svar rätt så kommer den nya skatten för mig börja i januari??

• iolanthe

Jag tror det ja, men jag ser att några har svarat annorlunda, så jag är inte säker.

• Mamin

Hm, jag blir inte klok på detta? Jag ska ringa och kolla om jag kan få nåt svar från dom, jag tycker att det är konstigt att vi skall betala efter den gamla kommunens skattetabell när vi är folkbokförda i en annan kommun... Då kan man juh slopa skattetabellerna helt juh..*asg

Svar på tråden Varför???? Ang skatt...