• Anonym (sliten mamma)

sliten mamma på väg in i väggen (obs, lååångt)

jag håller att på gå in i väggen. jag känner igen mitt beteende/mående från hur det var förra gången. jag vet vad som behöver göras men det är svårt. jag försöker få min sambo att förstå men han inser inte allvaret.

jag är småbarnsmamma. jag sköter det mesta i hemmet. det är oordning i princip i hela huset. jag mår inte bra när det är kaos hemma, för länge.

jag är i behov av struktur, det gör mig trygg och lugn, och det är precis så som jag behöver känna mig. men nu är min tillvaro bergochdalbana. vissa motgångar hanterar jag bra, eller ok, andra går käpprätt åt helvete.

nu när jag mår som jag gör har jag svårt att skräma av och fokusera, jag blir lätt stressad. när det blir för mycket 'tryck' på mig, ex på morgonen vid frukosten: frukost ska fixas, kladdigt bord sedan dagen innan, ingen ren nappflaska, barnen är som studsbollar i stolarna, vill inte äta, spiller ut mjölk överallt, katterna jamar otåligt efter mat, smutstvättbergen hopar sig, det ligger massa ren tvätt i tumlaren i väntan på att bli vikt, jag är som en jojo mellan kylen/skafferiet och skåp och lådor för att göra iordning frukosten, diskmaskinen innehåller ren disk men bänkarna i köket är fulla med smutsdisk, en blöja läcker och det sista rena paret byxor blir nedbajsade - ja då brister det och jag behöver vara själv. men det funkar inte. liten är trött och stor ska till förskola. bråttom bråttom trots att dagen börjar då solen går upp. jag klarar inte att räcka till för alla jämt. vad hände med den fördelade arbetsbördan här hemma. j*vla kvinnofälla!

visst min sambo 'hjälper till' hemma, han plockar lite och tvättar (han viker bra men lägger aldrig in ex kläder där de ska vara, allt travas på hög ex på byrån i barnens rum), han tvättar som sagt men det är mest när handdukarna är slut eller hans kläder börjar sina i hans gareob. nästan allt annat 'måste' jag ha koll på. därför ser det ut som det gör hemma. jag hinner inte, jag ORKAR inte. men samtidigt blir jag sjuk av att inte vara ikapp med hemmet. jag VILL verkligen ha fint, eller iaf ok, runt omkring mig. jag har sänkt kraven rejält och är mycket glad om golven torkas en gång varannan månad, typ 6 gånger per år... men trots allt har vi det inte grisigt hemma bara kaosigt.

jag förklarade ikväll för min sambo hur läget är, att jag håller på att bli knäpp och att jag behöver stöd utan att behöva be om hjälp. jag vill att han ska se, förstå och agera på egen hand. det är vårt hem, vår börda. mitt mående är inte bara min angelägenhet det påverkar oss och vi behöver samarbeta för att 'rädda den'. han säger inte direkt något när jag pratar med honom, han bara titta på mig och låter irriterad och besvärad på rösten. jag kände mig hämmad i hur jag skulle förmå uttrycka mig så att han ska förstå så jag skrev en lapp och räckte fram och fick en halvspydig respons om att det skulle bli intressant... vi pratade lite till och jag blev ledsen och allt låste sig och jag gick ut i köket och fortsatte med disken.

vi är båda trötta. visst, det är hundår som småbarnsförälder. ens ekonomi är ju dessvärre inte så skoj när man går på föräldrapeng så det blir man ju inte direkt gladare av. allt är inte nattsvart men vissa stunder är det verkligen det för mig, och det skrämmer mig. jag behöver verktyg för att fungera och det är att minimera stress och överaskningsmoment (som hoppsan inga rena byxor, vällingen tog slut och skorna är blöta...)

det kan låta drastiskt men för att få vårt hem att fungera så behövs ett schema med alla tvättmoment, städ och disk fördelat över veckans alla dagar. min sambo köper inte det. nu när mitt inre är i kaos behöver jag struktur för att balansera upp allting. det verkar som att jag får dra det lasset själv. men ensam är inte stark, vi får väl se hur länge jag orkar, hur lång tid det tar innan jag travar in i väggen.

jag har tidigare gått i samtal, hos X, och det gjorde susen! vill gå dit igen men vi har inte råd. jag vet hur det låter när det gäller ens hälsa men det kostar 800:- för en timma. visst kan jag gå till typ vårdcentralen men mina erfarenheter är att de mest sitter och nickar där. den som jag gick till tidigare, X, känner ju till mig, vet om allting och är så otroligt klok och pedagogisk. ska jag gå på samtal så kommer jag gå  till X, men som det ser ut nu så får det vänta till skatteåterbäringen. tråkigt men så är det. mat och räkningar går faktiskt före...

vissa dagar är jag helt slut, jag är ur balans och mår så fruktansvärt dåligt över det. det vore nästan skönt att bara ge upp, bryta ihop och stanna kvar i sängen men än biter jag ihop och håller ut. men hur länge kan man göra det?

om det finns någon som orkat läsa allt det är och samtidigt känner igen sig, eller har förslag på jag ska göra så vore jag enormt tacksam för lite stöd.

• Svar på tråden sliten mamma på väg in i väggen (obs, lååångt)
  • Ramborg

Du verkar behöva lite avlastning, vännen!

Har du en mamma eller syster som kan komma några dagar? Och hjälpa dig komma ifatt litegrann?

Sambon verkar inte förstå hur illa det är. Vad ska han göra om du brakar ihop alldeles? Då får han själv rådda med alltihop. Försök att nå fram till honom igen.

Gör en lista för dig själv som hjälper dig att få struktur. Stenhård prioritering! Mat till människor och djur första prio, rena kläder nr 2.

www.flylady.net och www.skrubba.se kanske kan ge några tips.

Hur länge har du varit hemma nu? Det kanske vore skönt om ni kunde byta roller ett tag, du behöver inte ta hela föräldraledigheten på en gång. Ni kan ta tre månader var och turas om så länge ni har dagar till det. Så att ingen av er hinner gå in i väggen. För det vinner ingen på och framförallt inte barnen.

Lycka till!

Och du. Det blir bättre.

• Lizzyy

Hej. Det låter tufft. Och lite som vi har haft det. Min räddning (gick emot sambon) var en gigantisk whiteboardtavla i köket brevid den hänger kalender, oappersfack, pennor. Jag har rensat bland alla J*à saker, bort bort bort 3 högar sälnga sälja spara. Allt ska ha en egen plats, och inte det här "här trycket vi in saker" dottern är 5 år. Hon får lägga in den vikta tvätten i garderoben. Hon får varje dag plocka undan i sitt rum där saker ska vara på plats, gör hon inte det så får hon stjärnabdrag, gör hon det får hon stjärnor. Jag har fasta dagar då det dammas, städas badrum, tvättas osv. Sen har vi anlitat städfirma (det är faktiskt ok i pris) som kommer och ser till att det blir rent. Så schema, engagera sambon och barnen, och se till att du får åka hemifrån ibland! Kram på dig!

• lövet2

Rent praktiskt finns det några saker du kan göra (det psykiska är inte riktigt min avdelning):

*Förskolan - den verkar vara ett stressmoment. Måste storasyskonet verkligen dit? Varför inte ha barnet hemma ett par veckor till att börja med? Då försvinner en lämning och hämtning varje dag.

*Torktumlaren är en utmärkt förvaringsplats för handdukar, om du inte måste använda tumlaren till annan tvätt också? Stuva bara ner handdukarna i en tom hink eller något när du tumlar nästa omgång med handdukar, och sedan slänger du in hela högen igen efteråt. Det sparar tid och utrymme.

*Boka in en halvtimme åtminstone 3 kvällar i veckan för en promenad. Tala om för sambon att det är nödvändigt för din hälsa och kropp med motion om du inte ska förfalla helt. Om du sedan verkligen tar den där promenaden varje gång eller bara traskar i väg till närmast parkbänk för att njuta av tystnaden, är inte hans sak att lägga sig i.

*Schemalägg din dag noggrant! Det var räddningen för mig under en period då jag hade alldeles för mycket ansvar, alldeles för mycket att göra och noll stöttning från något håll alls. Jag använde post-it-lappar först, men de försvann hela tiden. Sedan kom jag på att använda mig av bloggfunktionen här på FL, eftersom datorn ändå stod lättåtkomlig mitt i huset och alltid var i gång. Jag skrev en planering som jag delade upp i förmiddag, eftermiddag och kväll. Varje sak jag gjorde bockade jag för, och det jag inte hann med, raderade jag bara. Snyggt och prydligt och jag kunde glädja mig åt varje kväll åt det jag hunnit med, i stället för att gräma mig över allt jag inte hunnit. Dessutom slapp jag missa tandläkartider och att packa till skolutflykter. Schemat funkade så bra att jag fortfarande använder mig av det, fast jag inte längre är beroende av det.

• Anonym

Det låter som att du försöker skjuta dina problem på din sambo. Kvinnor har i årtusenden kunnat tagit hem om både barn och hem helt själva utan att klaga eller "gå in i väggen", många, både kvinnor och män är ensamstående och klarar det utmärkt.

Ditt problem ligger således i huvudsak hos dig, inte hos din man. Att ni kan ha en snefördelad arbetsbelastning är dock ett annat problem men en normalt fungerande människa går inte "in i väggen" för att den tar hand om hem och barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-04-18 23:28:05 följande:
    Det låter som att du försöker skjuta dina problem på din sambo. Kvinnor har i årtusenden kunnat tagit hem om både barn och hem helt själva utan att klaga eller "gå in i väggen", många, både kvinnor och män är ensamstående och klarar det utmärkt.

Ditt problem ligger således i huvudsak hos dig, inte hos din man. Att ni kan ha en snefördelad arbetsbelastning är dock ett annat problem men en normalt fungerande människa går inte "in i väggen" för att den tar hand om hem och barn.
    Fan va bra skrivet.Tycker samma sak.Är väl inte så svårt att ta hand om ett hem och en familj.
  • Anonym

Vilket jävla skitsnack rent ut sagt! En "normalt fungerande" människa kan visst gå in i väggen, livet kan bli för mycket för en när man har små barn, ett hus att hålla ordning på, vänner att hålla kontakt med etc. 

Att hamna i en situtaion där man inte känner att man har makten över sitt eget liv, över sina tankar och känslor, där barnen tar all ens vakna tid, där det kokar över bara någon försöker att prata med en för att man ALDRIG får tänka klart - det kan få vem som helst att gå i däck. Så småning om börjar man jobba och tänker att nu blir det lättare men det blir sällan det om man itne hittat en balans där hemma. Jag tycker aboslut att både TS och hennes sambo har ett ansvar i detta. Det är TS som känner så här, som har reagerat, som mår dåligt: det betyder inte att hennes sambo inte också måste kliva fram, ta ett ansvar! 

Ta kontakt med familjerådgivningen är ett steg - man måste inte vara påväg mot skillsmässa för att ringa dem. Åtminstone i vår kommun tror jag det kostar ca 100 kr per besök.

Har du ett jobb som du är föräldraledig från? Ta kontakt med dem och kolla upp företagshälsovården. Jag fick hjälp via previa med KBT (kognitiv beteende terapi) vilket vände hela skutan för mig. 

Be din sambo läsa ditt inlägg här, där du varit helt och fullt ärlig, så att han kan få förstå fullt ut hur du känner det. Självklart är det jobbigt att behöva ändra på sig men ofta är det värt det i slutändan för båda parter. 

Och du TS lyssna inte på snacket om att du får skylla dig själv, att du minsan borde klara av: Det är inte så, man måste inte klara allt själv, det finns hjälp att få - sök den! Ring vårdcentralen och boka en tid för utredning. Beskriv dina symptom som du ju känner igen sen tidigare. Fråga om du kan få remiss till psykolog. Även om du känner att du helst vill gå till X så kanske det kan vara värt att börja på ny kula med någon annan psykolog om det är ekonomiskt möjligt för dig. 

kram och lycka till!
  • Edah
    Anonym skrev 2011-04-18 23:48:12 följande:
    Fan va bra skrivet.Tycker samma sak.Är väl inte så svårt att ta hand om ett hem och en familj.
    Men du, är det där verkligen ett sätt att hjälpa någon som känner att hela världen gungar! Vill du att folk skall bete sig så mot dig om du är i en utsatt situation - för tro mig ALLA kan lätt hamna i gungning, alla kan behöva en hjälpande hand. Att då få höra såna kommentarer är både barnsligt och elakt!!!
  • Anonym (men jösses)
    Anonym skrev 2011-04-18 23:48:12 följande:
    Är du ens seriös?
    Herregud. Vet inte ens vad jag ska skriva som kommentar på en så korkad mening.
  • Jisa

Du är helt ute och cyklar med ditt inlägg.

Ts, du borde få en samtalskontakt. Kan du inte gå via vårdcentral och iaf få en kurator. Det är bra att lufta sina problem när man mår som du gör.

Du och din man skulle nog dessutom må bra av att gå på samtal tillsammans. Iaf några ggr, ibland räcker 5-6 ggr. Behöver inte alls bli dyrt. Dessutom kanske det är något som borde prioriteras. Ingen av er verkar må så bra i dagsläget.
  • Anonym
    Anonym (men jösses) skrev 2011-04-19 00:13:55 följande:
    Är du ens seriös?
    Herregud. Vet inte ens vad jag ska skriva som kommentar på en så korkad mening.
    Men va håller ni på med.Att ta hand om en familj de har man gjort sen 100000000000 år sen och de har man klarat av då.Man gör väl på samma sätt nu som då.Dom ska ha mat och man ska städa och tvätta osv osv osv.Jag har tagit hand om min familj.Och jag har 3 barn. Man kan ju undra vad som hänt med människan som inte klara av de.
Svar på tråden sliten mamma på väg in i väggen (obs, lååångt)