• Anonym (orolig)

orolig

Hej
    Min son är 5 år i höst och går på förskola .
    Då han inte har några kompisar här hemma så blir han mkt ensambarn.
    På dagis leker han mkt med flickor och 3 gånger nu har han kissat i dockvrån.
    Han säger att det är en flicka som sagt att om han kissar får han komma hem o leka med henne.
    Han har aldrig gjort så här hemma .
    Kan det vara så att han så gärna vill åka och leka så han gör så som flickan säger .?
    Det är samma  flicka som han varit i dockvvrån med alla 3 gånger.
    Vad beror detta på ? Eller hittar han bara på om flickan? Personalen skulle prata med flickan!
    Hur ska jag gå tillväga?
    Är det onormalt att en 5 åring inte har några kompisar att leka med?
    Är jätte orolig!!

• Svar på tråden orolig
  • Förskolepedagogen

hej!
    Förstår att du är orolig.
    Du skriver att din son inte har några kompisar men han leker med flickor. Kan inte flickor och pojkar vara kompisar?
    Att kissa i dockvrån känns dock inte som ett så klokt beslut. Han är fem år och borde förstå att det inte är okey.
    Hur är det med hans själförtroende? Vågar han stå emot när någon ber honom göra tokiga saker eller är det som du skriver att han hittar på?
    Jag tycker absolut att pedagogerna ska prata med flickan.
    Kanske ska de inte leka oövervakade i dockvrån på ett tag. Vet någon vad som händer?
    Fundera lite och prata med pedagogerna.

Mvh Inger

• Anonym (orolig)

Hej igen .
    Naturligtvis är det helt ok att han leker med flickor , men jag menar att han inte har några kompisar att leka  med på fritiden.

Jag tror inte att det är något fel på hans självförtroende . men det jag tror är att han gör nog nästan vad som helst för att få leka med kompisar på sin fritid.
    Jag känner tyvärr inte några med barn i hans ålder och så bor vi på landet där det inte finns några barn i närheten.
    Jag ska på utvecklingsamtal i veckan nu så då ska jag prata ordentligt med personal.

Har du något tips på hur man ska göra för att hitta kompisar till honom . Är det onormalt att en 5 åring inte har någon att leka med på sin fritti`d?

Svar på tråden orolig