• Längtandsfull

Kan man ta ner gammal tapet? Annars så får vi spackla och slipa HELA väggen =(

Vi har rivit ner gammal tapet men det är fortfarande massor av pappen från tapeten kvar.
    Så det blir ju massor av kanter.

Kan vi få bort det på något vis?

Orkar inte spackla och slipa hela väggen.

Kolla under mars 2011 i min blogg så hittar ni bilder på när taperetna satt uppe och nu när dom är nere så förstår ni nog vad jag menar.

www.mammalinda86.blogspot.com

• Svar på tråden Kan man ta ner gammal tapet? Annars så får vi spackla och slipa HELA väggen =(
  • Ceka86

Det ser ut som att du måste slipa och spackla hela vägen oavsett vad. Men gå till en affär där de säljer tapeter och fråga om råd eller ring till en tapetserare (tror det stavas så, hoppas du förstår vad jag menar).

• Miss Lau

Hur man än gör brukar det bli en hel den spacklande

Har ni använt en tapetborttagare, annars så tipsar jag om det. Vi har en med ånga som gör att det blir superenkelt att ta ner gamla tapeter.

• smo

Jag har inte testat detta själv, men tittade på "Arga snickaren" och en av arbetarna gav ett tips att lägga på tapetklister på väggen och låta det verka i 5-15 min, därefter ska man kunna dra bort tapeten enkelt. Nu vet jag ju inte om det bara funkar på "hela" tapeten eller så, men det låter ju konstigt. Kanske är värt att testa?

• bastardized

Jag brukar använda en blomspruta och fukta den gamla tapeten med och då går det mycket lättare, tapetklister som någon tipsade om innan funkar ypperligt det med.

• Längtandsfull
    Ceka86 skrev 2011-04-19 10:33:10 följande:
    Det ser ut som att du måste slipa och spackla hela vägen oavsett vad. Men gå till en affär där de säljer tapeter och fråga om råd eller ring till en tapetserare (tror det stavas så, hoppas du förstår vad jag menar).
    Tack för tipset. jag skall höra med någon som kan detta området =)
    Miss Lau skrev 2011-04-19 10:44:11 följande:
    Hur man än gör brukar det bli en hel den spacklande

Har ni använt en tapetborttagare, annars så tipsar jag om det. Vi har en med ånga som gör att det blir superenkelt att ta ner gamla tapeter.
    Vi har bara rivit/dragit det för hand.
    Är det dyrt med en sån maskin du pratar om?
    Tar det lång tid att få ner tapeterna med den?
    Vet inte om du var inne på min blogg och kikade men det är ju först en tapet som sitter upe över hela väggen, Det är inte riven på men sen sitter grått papper kvar från den "sjögräs" tapet som vi rev ner.
    det är ju egentligen bara den gråa pappen som behöver bort. Det är ju den som skapar ojämna kanter.
  • Längtandsfull
    smo skrev 2011-04-19 10:45:19 följande:
    Jag har inte testat detta själv, men tittade på "Arga snickaren" och en av arbetarna gav ett tips att lägga på tapetklister på väggen och låta det verka i 5-15 min, därefter ska man kunna dra bort tapeten enkelt. Nu vet jag ju inte om det bara funkar på "hela" tapeten eller så, men det låter ju konstigt. Kanske är värt att testa?
    Ja absolut.. tack för det tipset..

Undra bara om det hjälper i vårt fall.. För det rä ju egentligen bara papper kvar. själva tapetern är ju borta.
    Men testa går ju.
    bastardized skrev 2011-04-19 10:47:22 följande:
    Jag brukar använda en blomspruta och fukta den gamla tapeten med och då går det mycket lättare, tapetklister som någon tipsade om innan funkar ypperligt det med.
    Men funkar det att ta bort pappret som är kvar också?
    För själva tapetern är ju borta.
    Det är ju baksidan på tapetern som sitter kvar.

Vill ni så kika in på bloggen under MARS
    där finns bilder på hur det såg ut men tapeten uppe och nu (Tapetern borta och bara grått papper kvar)
    www.mammalinda86.blogspot.com
  • Cornellia

alltså, ni börjar riva ner tapeten, men planerar inte för att spackla väggen? Förvånad

BF 1/9 2011
  • k girl

Men alltså, höjden av lathet att inte länka till ett enskilt inlägg i bloggen eller lägga upp bilderna här istället - man får ju sitta och bläddra i evigheter.

Jag orkar inte göra det utan antar att ni har rivit av ett skikt av en sjögrästapet och resten av pappret sitter kvar, med överlappning? Då kan ni skära bort skarven och en bit på varje sida och sedan spackla där.

• Lallipop

För allmänbildningens skull vill jag bara nämna:
    En tapetserare klär om möbler.
    En målare sätter upp tapeter.

• CallGirl

Maskinen som valmar tipsar om finns att hyra på bauhaus för ett par hundralappar.

Sen agående spacka m.m. så är underarbetet enormt viktigt för ett snyggt resultat.

Svar på tråden Kan man ta ner gammal tapet? Annars så får vi spackla och slipa HELA väggen =(