• Culete

Äntligen ömsar den!!

Det var nu mánga ár sedan jag hade spindel sist men har haft ögonen öppna efter en ny liten vän länge. Och för ca 2 veckor sedan fann jag den i djuraffären.
    En Brachypelma Vagans (min förra var en B. smithi och har även haft en A. avicularia som dock inte blev sá lánglivad tyvärr).

Iaf, jag köpte nágra trevliga syrsor för att se hur matbehovet var men, inte en ända hade den tagit át sej. Jag ság pá buken/rumpen att den ság ut att vara i förberedelse för ömsning och har väntat och väntat. Började spruta lite vatten m blomspruta för nágra dagar sen
    och NU kom det igáng!!!

Nu ligger liten pá rygg med "skalet" avsparkat. ÁH vad fin den kommer bli sen, alldeles nyömsad och färgstark!!

Kanske inte fler spindelentusiaster här men ville ändá dela med mej av min glädje!
    Aldrig kul när ens djur /nytt som gammalt/ inte äter och mitt "enda" hopp var ju som sagt att min syn inte lurade mej utan att det var just ömsning som var boven i dramat!

Tagit bilder och laddar upp sen när barnen somnat! *Glad*

~~ Elina 11/06 ~ Gabriel 05/08 ~ Plutt BF 09/11 ~~
  • Svar på tråden Äntligen ömsar den!!
  • Peppe89

usch va äckligt :P men ändå såååå fascinerande (eller hur de nu stavas).. kul för dig iallaflal att den mår bra :D

• Culete

Bild pá nuläget, där han ligger och nyligen sparkat av sej gamla kläderna.
    Nu kommer han ligga där och áterhämta sej en stund (jobbigt att födas pá nytt), sen kommer kroppen hárdna lite och om ett par dagar kommer hans tänder vara svarta och hárda igen och redo för mumsiga syrsor ;)

Det som jag tycker är riktigt fashinerande är att dom blir helt renererade. Har dom tappat ett ben tidigare, växer det nu ut igen. Likasá med tänder etc. Och honor, ja dom blir till och med oskulder pá nytt. Lite kul faktiskt!

När jag köpte han hade han nästan sparkat av sej allt hár pá buken och det har ju vuxit ut nu igen, och skall bli spännande att se hans rump sen och se hur färgstark den är! =)
  • snorkan
    snorkan skrev 2011-04-19 12:13:33 följande:
    fyyyyyy! jag är livrädd för spindlar Skrattande
    visste inte ens att spindlar ömsade, ormar därimot Glad
  • Sannive

O.o  Det är med skräckblandad förtjusning jag tittar på din bild, då jag tycker att spindlar är rätt obehagliga, men jag håller med om att det är väldigt fascinerande trots allt. Jag hoppas att din kompis visar sig vara en riktig snygging när han väl kommer på rätt köl.

• mumama

hur ofta ömsar en spindel? Här hemma har vi orm och de flesta håller sig på avstånd  =) men visst blir man glad när de äter igen 

• Culete

Jag hoppas han kliver upp om inte allt för láng tid. Nyfiken pá hans färger etc dá jag inte sett han nyömsad innan, samt att jag inte hittar ett ben pá bilden och vill inte vända och vrida pá terrariet för bättre kik. Kan ni se 10 hojta till, själv fár jag det endast till nio. Ibland kan dom ju ha otur om dom har en dálig öms och istället för att fá tillbaka förlorade delar, kan dom ju bli av med nágon om dom fastnar i gamla skalet =/ Hoppas inte!

Iaf, det är lite olika hur ofta dom ömsar - precis som med ormar sá sker det ju oftare i yngre dagar och mer sällan när dom nátt sin vuxna storlek. Min gamla, fullvuxne, spindel ömsade ca en gáng om áret men denna kommer nog ömsa en 2 ggr till i ár iaf. Inte riktigt hundra pá hur ofta det blir, har ju lite med hur snabbt dom växer att göra, hur mkt dom äter etc... När dom helt enkelt inte fár plats i sin gamla kropp sá blir det dags för byte. =)

• mumama
    Culete skrev 2011-04-19 12:30:46 följande:
    Jag hoppas han kliver upp om inte allt för láng tid. Nyfiken pá hans färger etc dá jag inte sett han nyömsad innan, samt att jag inte hittar ett ben pá bilden och vill inte vända och vrida pá terrariet för bättre kik. Kan ni se 10 hojta till, själv fár jag det endast till nio. Ibland kan dom ju ha otur om dom har en dálig öms och istället för att fá tillbaka förlorade delar, kan dom ju bli av med nágon om dom fastnar i gamla skalet =/ Hoppas inte!

Iaf, det är lite olika hur ofta dom ömsar - precis som med ormar sá sker det ju oftare i yngre dagar och mer sällan när dom nátt sin vuxna storlek. Min gamla, fullvuxne, spindel ömsade ca en gáng om áret men denna kommer nog ömsa en 2 ggr till i ár iaf. Inte riktigt hundra pá hur ofta det blir, har ju lite med hur snabbt dom växer att göra, hur mkt dom äter etc... När dom helt enkelt inte fár plats i sin gamla kropp sá blir det dags för byte. =)

jag tycker mig få det till tio men ja är inte säker på högersida ett ben längre ner till höger två ner till vänter två och högst upp till vänster fem.. men det ser lite konstigt ut så jag kanske har räknat ett ben flera gånger =)

Hur kom det sig att du valde spindel som husdjur?

• Cecese

Hu hela jag ryser när jag ser bilden och jag får svårt att andas just för att bilden blir så nära och det känns som den ska hoppa upp när som helst..... Jag är livrädd för spindlar och har alltid varit det. Det är dock rätt häftigt att se spindelprogram på tvn och där får jag inte panik som tur är.

• Culete

Jag har alltid gillat spindlar. Dá jag faktiskt lider av lite krypfobi själv sá tröstar jag mej med att spindlarna faktiskt äter upp allt sánt äckelpäckel som jag inte klarar av. Fick förbereda mej rätt friskt mentalt innan jag valde att passa den som senare blev min allra första spindel.
    Var ju tvungen att kunna ge han mat! Syrsor är därför det enda jag klarar av att ge, har till och med fött upp dom själv tidigare. Men mjölmaskar och annat lebbigt vettekatten om jag klarar av. Kanske, iom att det sker under kontrollerade omständigheter och inte som massa äcklig ohyra som kan komma in och förpesta ens hem lite hur som helst. Värsta jag vet är tex mjölbaggar, pälsängrar etc... dá är det jag som sitter pá en stol, i fosterställning och gráter och hyperventilerar hysteriskt. Hahaha!

Iaf, jag passade en väns spindel en tid och sen togs den över av mej pá heltid. Älskade den lille krabaten!
    Men jag är lite som jag är antar jag. Gillar reptiler i alla former och färger och har tex 2 leguaner här hemma, samt att jag gillar gnagare. Dom här i Spanien blir inte riktigt kloka pá mej.. spindlar och ráttor som husdjur, det finns ju bara inte i deras värld. ;)

Jag har gärna fler spindlar, lättskötta och vackra att se pá, men terrariumen tar ju plats sá därför blir det nog bara denna nu medans vi redan har sá mánga andra husdjur med. (Kanske köper jag en till nár ráttorna traskar över regnbágsbron....)

• Culete
    Cecese skrev 2011-04-19 12:34:37 följande:
    Hu hela jag ryser när jag ser bilden och jag får svårt att andas just för att bilden blir så nära och det känns som den ska hoppa upp när som helst..... Jag är livrädd för spindlar och har alltid varit det. Det är dock rätt häftigt att se spindelprogram på tvn och där får jag inte panik som tur är.
    Sorry! Tyvärr kunde jag inte ändra rubriken, tänkte inte pá er med fobi. Hade annars lagt in nágon sorts varning iaf. Men lugn, min spindel hoppar inte nu. Benen är mjuka som spagetti än sá länge ;)
  • Culete

Jupp, jag hade räknat rätt! I ömsskalet sitter hans ena bakben =(
    Naya, hoppas nästa ömsning gár bättre sá han fár tillbaka sitt ben sakta men säkert. Stackars liten!

Nyömsad är han iaf, men tycker heller inte han blev av med hela sin kala rumpfläck. Fár se hur det ser ut om ett par dagar. =) Glad att han klarade sej relativt oskadd iaf - han máste haft det torrt i djuraffären... =/

• mumama
    Culete skrev 2011-04-19 13:35:01 följande:
    Jupp, jag hade räknat rätt! I ömsskalet sitter hans ena bakben =(
    Naya, hoppas nästa ömsning gár bättre sá han fár tillbaka sitt ben sakta men säkert. Stackars liten!

Nyömsad är han iaf, men tycker heller inte han blev av med hela sin kala rumpfläck. Fár se hur det ser ut om ett par dagar. =) Glad att han klarade sej relativt oskadd iaf - han máste haft det torrt i djuraffären... =/
    de är ju inte alltid jätteduktiga på att ta hand om sina djur tyvärr..
  • Cecese
    Culete skrev 2011-04-19 13:00:28 följande:
    Sorry! Tyvärr kunde jag inte ändra rubriken, tänkte inte pá er med fobi. Hade annars lagt in nágon sorts varning iaf. Men lugn, min spindel hoppar inte nu. Benen är mjuka som spagetti än sá länge ;)
    Ingen fara, som sagt så är det intressanta djur så länge dom håller sig på avstånd :) Så det är med skräckblandad förtjusning jag tittar på bilderna :D
  • Culete

Nu har jag postat en bild pá "honom" i ett tarantell-forum jag vart medlem i sen 2005 (men inte besökt pá ár och dar iom att jag inte haft spindel pá länge)... skall bli spännande att se om dom kan tyda hans ömsade skal som hona eller hane!

• angeiica
    Culete skrev 2011-04-19 12:30:46 följande:

om dom ömsar dåligt är det ju för att det inte har vart tillräckligt fuktigt i terrariet..
Svar på tråden Äntligen ömsar den!!