Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Du som är Undersköterska

fucktard skrev 2011-04-19 17:29:23 följande:
    angelica S menar att man inte automatiskt har titeln undersköterska efter utbildningen, den får man först när man blir anställd som just undersköterska. Blir man anställd som skötare kan man inte säga "Jag är undersköterska", utan "Jag har genomgått undersköterskeutbildning".

Ts - Jag är uska och har jobbat inom äldreomsorgen på boende och i hemtjänst, handikappomsorgen på boende samt som personlig assistent och på lasarettet. Man kan även jobba inom t.ex. psyk eller missbrukarvård.
    Nja, jag håller inte med. Jag säger "jag är" och inte "jag är utbildad till" när jag presenterar mig. Det tror jag faktiskt att de flesta gör. Man är väl byggmästare, kock, elektriker, förskollärare etc även om man är tillfälligt arbetslös?
  • Astarte
    wiickan skrev 2011-04-30 10:23:40 följande:
    Fast det där beror på vilket yrke det handlar om. Gällande undersköterska så finns det inte som yrkestitel (skyddad) utan man genomgått en vård- och omsorgsutbildning som ger en kompetensen att söka tjänst som undersköterska. Andra yrken (nu vet jag inte exakt vilka) har reglerad/skyddad yrkestitel. Undersköterska är ingen skyddad yrkestitel. 
    Nej, visst. Men säkert 95% (om inte mer) av alla tilar här i världen är inte skyddade. Det är bara ett fåtal som är. Det är väl legitimationsyrkena + advokat och kanske något mer. Resten är sådana som man först läser till och sedan jobbar med. Såklart kan man i de allra flesta få anställning utan utbildning även om det är ovanligt. Jag ser inga som helst problem med att en person säger "jag är nybakad undersköterska / frisör / stylist / bibliotekarie / matematiker (eller vad som helst), men jag har inte hunnit få jobb ännu". Det är ett jättevanligt sätt att uttrycka sig och det finns ingen som helst risk för missförstånd. Så vad är problemet?
  • Astarte
    fucktard skrev 2011-04-30 20:57:39 följande: