Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Du som är Undersköterska

fucktard skrev 2011-04-19 17:29:23 följande:
    angelica S menar att man inte automatiskt har titeln undersköterska efter utbildningen, den får man först när man blir anställd som just undersköterska. Blir man anställd som skötare kan man inte säga "Jag är undersköterska", utan "Jag har genomgått undersköterskeutbildning".

Ts - Jag är uska och har jobbat inom äldreomsorgen på boende och i hemtjänst, handikappomsorgen på boende samt som personlig assistent och på lasarettet. Man kan även jobba inom t.ex. psyk eller missbrukarvård.
    Nja, jag håller inte med. Jag säger "jag är" och inte "jag är utbildad till" när jag presenterar mig. Det tror jag faktiskt att de flesta gör. Man är väl byggmästare, kock, elektriker, förskollärare etc även om man är tillfälligt arbetslös?
  • Astarte
    wiickan skrev 2011-04-30 10:23:40 följande:
    Fast det där beror på vilket yrke det handlar om. Gällande undersköterska så finns det inte som yrkestitel (skyddad) utan man genomgått en vård- och omsorgsutbildning som ger en kompetensen att söka tjänst som undersköterska. Andra yrken (nu vet jag inte exakt vilka) har reglerad/skyddad yrkestitel. Undersköterska är ingen skyddad yrkestitel. 
    Nej, visst. Men säkert 95% (om inte mer) av alla tilar här i världen är inte skyddade. Det är bara ett fåtal som är. Det är väl legitimationsyrkena + advokat och kanske något mer. Resten är sådana som man först läser till och sedan jobbar med. Såklart kan man i de allra flesta få anställning utan utbildning även om det är ovanligt. Jag ser inga som helst problem med att en person säger "jag är nybakad undersköterska / frisör / stylist / bibliotekarie / matematiker (eller vad som helst), men jag har inte hunnit få jobb ännu". Det är ett jättevanligt sätt att uttrycka sig och det finns ingen som helst risk för missförstånd. Så vad är problemet?
  • Astarte
    fucktard skrev 2011-04-30 20:57:39 följande:
    Nja, arbetsgivaren är den som bestämmer om man anställs som vårdbiträde eller undersköterska. Att säga att "Jag har genomgått undersköterskeutbildning" är inte heller rätt, utan det heter att man genomgått omvårdnadsutbildning nu för tiden. Nu vet jag inte allt om de andra yrken du skriver om, men t.ex. förskolepedagor är man ju om man genomgått en högskoleutbildning, vilket jag tror väger tyngre än en gymnasie/komvuxutbildning. Elektriker är man inte innan man genomgått en lärlingsutbildning (jag tror den är ett år), även om man gått elprogrammet på gymnasiet och lärlingsåret i stort sett är övning.
    Men det är ju sant för nästan alla yrken i världen. Arbetsgivaren anställer den de vill ha till jobbet. Jag tycker att det är lite överdrivet att säga att man inte får säga att man är sitt yrke (sin utbildning) bara för att man inte har anställning för tillfället. Högskoleubildning eller inte tycker inte jag spelar roll, principen är densamma, men elektriker var ett lite dåligt exempel, jag kom på det när jag postat.
  • Astarte
    fucktard skrev 2011-04-30 21:22:42 följande:
    Jo, jag förstår precis hur du tänker, men det är svårt. Vi får höra när vi går i skolan att vi absolut inte får kalla oss undersköterskor innan vi är anställda som det, och så är det bara. Jag tror att det kanske har något att göra med att arbetsgivaren kan välja att anställa någon som uska även utan utbildning, om de visat att de verkligen kan allt en uska ska kunna. Det vill säga, att titeln undersköterska innebär att man inte bara har bokkunskaper, utan att någon anser att våra kunskaper är så stora även i verkligheten att de ger oss titeln på något vis.

Jag vet faktiskt inte, men det är så.
    Jaha! Ja, om de säger så på utbildning så ger jag mig. Tyckte bara att det lät lite konstigt, men jag tar tillbaka.
Svar på tråden Du som är Undersköterska