• Anonym (Ex fru)

Har gjort egen bodelning?

Undrar om någon löst det och gjort bodelning på egen hand? Banken vill att vi tar hjälp av jurist och maken är snål och vill inte "ge" pengar till en jurist. Måste man skriva något slags dokument?

• Svar på tråden Har gjort egen bodelning?
  • Linda1976

Man måste ha en giltig bodelning, man kan göra det mesta själva, det gjorde vi. Vi var visserligen rörande överens om allting. En jurist kollade igenom så att det var juridiskt giltigt, reggade hos tingsrätt osv. Kostade ca 3000:-

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Joual

Måste man verkligen ha en bodelning som registrerats hos tingsrätten om man är överens om allt? Det har inte vi (nu har iofs vår skilsmässa rent tekniskt inte gått igenom än, men vi har varit separerade ett bra tag). 

• Anonym

vi håller på att bodela nu o tar inte hjälp utav någon annan.
    Det vi tänker på är så att det blir någorlunda jämt, om den ena har lättare för att köpa vissa saker nytt, så som platt tv m.m. (pga ekonomin) så kan den andra ta det medans den första kan få något annat likvärdigt.
    Sen kanske den ena använder vissa saker mer, så som verktyg m.m

Vi kommer inte registrera något, utan delar som vi tycker blir bäst. Varför skulle den ena klaga sen? Inte direkt så att man bara har stuckit med de grejer man helst velat ha, då hade ju den andra märkt av det elle rhur?

• Anonym (Ex fru)

Min man skall ta över bolånet och banken pratar hela tiden om denna bodelning. Måste den registreras?

• Anonym (A)
    Anonym (Ex fru) skrev 2011-04-19 18:10:15 följande:
    Min man skall ta över bolånet och banken pratar hela tiden om denna bodelning. Måste den registreras?
    Är ni överens så skriv ner allt på ett papper och skriv under båda två. Bodelningen behöver inte registreras någonstans och juristhjälp behövs inte om man är överens. Men en bodelning ska man skriva så det inte blir något bråk eller missförstånd i framtiden.
  • Joual
    Anonym (A) skrev 2011-04-19 20:12:44 följande:
    Är ni överens så skriv ner allt på ett papper och skriv under båda två. Bodelningen behöver inte registreras någonstans och juristhjälp behövs inte om man är överens. Men en bodelning ska man skriva så det inte blir något bråk eller missförstånd i framtiden.
    Jag tänker mig att banken kan kräva någon slags bodelningsavtal om det är som i ts fall, nämligen att ena parten ska ta över lånet på huset. Då kan ägarförhållandena behöva klargöras, eftersom lånen ska läggas om och lagfarten måste ändras. 

I vårt fall sålde vi huset och delade lika på pengarna förra året. Han tog bilen och billånet. Några andra krångligheter finns inte. Men jag kan tänka mig att det är annorlunda om man har hus, aktier, barn och annat. 
  • elisabeth79
    Anonym (Ex fru) skrev 2011-04-19 18:10:15 följande:
    För att din man ska kunna få ny lagfart där han står som ensam ägare av huset så måste en lagfartsansökan samt ett bodelningsavtal skickas in till inskrivningsmyndigheten. Ni behöver dock inte ta hjälp av jurist för detta utan ni kan själva skriva ned vad ni kommit överens om, det finns enkla mallar för bodelning också på nätet.
  • Linda1976
    Joual skrev 2011-04-19 20:23:49 följande:
    Jag tänker mig att banken kan kräva någon slags bodelningsavtal om det är som i ts fall, nämligen att ena parten ska ta över lånet på huset. Då kan ägarförhållandena behöva klargöras, eftersom lånen ska läggas om och lagfarten måste ändras. 

I vårt fall sålde vi huset och delade lika på pengarna förra året. Han tog bilen och billånet. Några andra krångligheter finns inte. Men jag kan tänka mig att det är annorlunda om man har hus, aktier, barn och annat. 
    Precis. Min man tog över huslån och då var det käckt att ha en bodelning gjord av en jurist. Eller rättare sagt, en bodelning kollad och underskriven av en jurist, eftersom vi var så överens om allt.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym (Ex fru)

Vi skall skriva egen, har googlat lite. Skriver man belopp, tex tv 1000:- eller bara rada upp alla saker och sedan de pengar vi har?

• Anonym

Tänk på att han ska köpa ut dig från huset om huset idag är värt mer än när ni köpte den. Så om ni köpte för 1miljon och nu är den värderad till 1,2 miljoner så ska du ha halva det ni först la in i huset+ vinsten på huset- reavinstskatt mm. Så det är en del saker runt huset som kan vara värt att kolla upp, så att du inte blir lurad. Det handlar inte bara om att ta över lånet.

• Anonym (Ex fru)

Vi har fått huset värderat och kommer skriva papper på att hälften av mellanskillnaden är min.

• Dellan

Det brukar finnas färdiga avtal  att fylla i på olika bokhandlar =)

• Anonym

Lånar tråden lite för liknande fråga. Vi är separerade sedan 1½ år men fortfarande gifta rent tekniskt men skilsmässan blir klar om några veckor. Vi sålde vårt gemensamma hus för 1 år sedan och delade upp allt gemensamt i största samförstånd. Nu pratas det om en bodelning och vad jag förstår kan man göra en sådan själv. Det borde innebära att vi kan skriva ett papper  där det står att allt är uppdelat i samförstånd och skriver på varsitt ex. och sen är det klart? Det måste inte registreras någonstans utan var och en behåller sitt exemplar och om ev tvist skulle uppstå i framtiden har var och en ett papper som visar att allt redan är klart? Behöver det vara märkvärdigare än så?

• Anonym

Jag håller med banken , tror att det är bättre att göra det via en jurist så att det inte blir något tjafs om sakerna senare.... om ni först kommer överens själva om hur ni ska göra och sedan gemensamt går till en jurist för att få det nerskrivet på ett lagligt bindande dokument så behöver det inte bli så dyrt.

• Whataday

Vi gjorde vår bodelningen själva för  ca 8 månader sedan. Vi var inte överrens på slutet men det mesta fram tills att det skar sig är nerskrivet. Jag är inte nöjd med hur fördelningen blev och har påtalat detta hela tiden under delningsföfarandet.  Jag kan inte se när jag räknar på det att jag fått hälften av värdet av boet, tvärtom förlorar jag mycket. 
    Han tog bla bil och tekniskt dyra saker och jag skulle få av det gemensamma lösöret så att jag kom upp I samma värde. Vilket jag inte lyckades med och han vägrar att ge mig ekonomisk pengar. Därav att det skar sig...

Någon som vet eller har förslag på hur jag ska gå till väga för att få det jag har rätt till?   

• Anonym (NN)

Om ni är överens behövs ingen jurist. Ni behöver inte heller skriva ner allt på papper. Det viktiga är att ni skriver ner vem som ska ha huset osv. TV etc är det bara att skriva tex lösöret har parterna delat i sämja.

• Anonym (NN)
    Whataday skrev 2013-07-25 12:56:24 följande:
    Vi gjorde vår bodelningen själva för  ca 8 månader sedan. Vi var inte överrens på slutet men det mesta fram tills att det skar sig är nerskrivet. Jag är inte nöjd med hur fördelningen blev och har påtalat detta hela tiden under delningsföfarandet.  Jag kan inte se när jag räknar på det att jag fått hälften av värdet av boet, tvärtom förlorar jag mycket.  Han tog bla bil och tekniskt dyra saker och jag skulle få av det gemensamma lösöret så att jag kom upp I samma värde. Vilket jag inte lyckades med och han vägrar att ge mig ekonomisk pengar. Därav att det skar sig... Någon som vet eller har förslag på hur jag ska gå till väga för att få det jag har rätt till?   

Varför skrev du under avtalet om du inte var nöjd? Om bodelningen är gjord av någon annan, dvs en bodelningsförättare hade du kunnat klandra bodelningen inom 4 veckor. Men nu har du själv ingått ett bodelningsavtal av egen fri vilja. Därmed är bodelningen helt avslutad. Det går inte att ångra sig 8 månader i efterhand. Om det inte har framkommit något nytt som du inte visste om när du skrev under bodelningsavtalet. Tex att ditt ex har gömt undan pengar eller något liknande.
  • Anonym (NN)
    Anonym skrev 2012-05-14 16:07:59 följande:
    Lånar tråden lite för liknande fråga. Vi är separerade sedan 1½ år men fortfarande gifta rent tekniskt men skilsmässan blir klar om några veckor. Vi sålde vårt gemensamma hus för 1 år sedan och delade upp allt gemensamt i största samförstånd. Nu pratas det om en bodelning och vad jag förstår kan man göra en sådan själv. Det borde innebära att vi kan skriva ett papper  där det står att allt är uppdelat i samförstånd och skriver på varsitt ex. och sen är det klart? Det måste inte registreras någonstans utan var och en behåller sitt exemplar och om ev tvist skulle uppstå i framtiden har var och en ett papper som visar att allt redan är klart? Behöver det vara märkvärdigare än så?

Du har rätt. Bodelningsavtalet behöver inte registreras för att vara giltigt.
  • Anonym (12345)

Avtal24.se är bra för att skriva riktiga avtal online mot en mindre avgift.

Svar på tråden Har gjort egen bodelning?