• Anonym (undrande)

bajsfråga - 7-månaders bebis

Hej!
    Jag har en dotter som är 7 månader. Jag ammar fotfarande men hon äter mer och mer fast föda:gröt, smakportioner och fruktpuré. Sen vi började med fast föda har hon börjat bajsa mer sällan, när jag helammade var det varje dag, nu är det 2-3 gånger i veckan. Men det är väl normalt?

Idag när hon bajsade så krystade hon och stönade tyst några gånger, verkade inte ha ont men fick anstränga sig för att bajsa. När jag öppnade blöjan upptäckte jag att det var en tillplattad seg korv i blöjan, inte det där hyfsat lösa som det brukar vara (ursäkta de äckliga detaljerna). Är detta normalt eller är hon på väg att bli förstoppad? Bajset var mörkare än normalt, ganska mörkt brunt, skiftade lite i färg. Hon har ätit nästan en halv burk päronpuré idag men jag antar att detta inte alltid hjälper mot förstoppning?

tack för att du finns här på familjeliv förresten!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-22 23:53
    Sen jag skrev det här har hon bajsat varje dag. Det ser olika ut varje gång, ibland "korvar", ibland jättelöst. Det är olika färg på det också. är det normalt att det skiftar så?

• Svar på tråden bajsfråga - 7-månaders bebis
  • BVC Sköterskan

Hej!

Bajs i alla former och färger är ganska stor del av en BVC-tants vardag! Jag är van.

Mycket riktigt ändras bajset naturligt när barnen börjar med smakisar. I princip förändras det både i färg och form under hela första och en bit in under andra levandsåret. Inte förrän då vet man egentligen hur ens barns bajs normalt ser ut.

Skiftningarna beror framför allt på vad barnet äter men påverkas även av hur det mår, infektioner kan till exemepl göra bajset mer löst och illaluktande. Generellt brukar det dock skifta mellan gult-grönt-brunt och allt där emellan.

Är bajset rött, svart eller vitt bör man däremot kontakta sjukvården för att utesluta att det rör sig om något allvarligt. Man bör även vara vara observant på att barnet bajsar hyfsat regelbundet. Det bör inte gå längre än tre-fyra dagar då det äter övervägande fast mat.
    Dessutom bör man uppmärksamma om barnet har sprickor eller sår i analöppningen, vilket kan tala för förstoppning.

Vid misstänkt förstoppning kan man i första hand erbjuda lösande kost. Är barnet däremot väldigt påverkat eller kosten inte har någon effekt bör man kontakta BVC för råd. Då kan det vara aktuellt med behandling av till exempel microlax.

Är din dotter i övrigt välmående brukar katrinplommon och päronpuré göra susen om magen upplevs trög. Erbjud det gärna dagligen i preventivt syfte. Lite messmör i vällingen eller gröten är också bra.

MVH Christine

Svar på tråden bajsfråga - 7-månaders bebis