• Åsa

Vad ingår i "sambodelning"?

Vad är det egentligen som ingår vid en "sambodelning" om man separerar eller ena sambon avlider, vet du? Och nej, det spelar normalt ingen roll hur länge man bott ihop.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 22:25
    "Facit" finns här:
    www.riksdagen.se/webbnav/&bet=2003:376

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ingår i "sambodelning"?
  • GrodanHopp

Sambon dör- inget testamente- man ärver inte.
    Bostad och bohag inskaffat för gemensamt bruk delas.
    Bla. Jag har sten koll på de där;)

• GrodanHopp

kluckis: TS kan det där, hon vill se om vi andra också gör det;D det finns ju en hel del felaktiga påståenden osv.

• kluckis

Jaha ;) Ja det är lite klurigt det där! Läser till socionom och läser just nu Juridik och det är inte allttid som man tror!

• Miss Cee

Det kanske är jag som missförstår svarsalternativen, men som jag tolkar dem så är det inget av dem som är rätt.

2 och 4 är väl de som kommer närmast.

Bostaden ingår, om den skaffats med tanken att man skulle bli sambo, oavsett vem som betalat den.

BOhaget däremot ingår alltid, oavsett vem som betalat eller när det skaffades.

Om mannen bott i bostaden i åratal innan han ens träffade sambon, så ingår alltså INTE Bostaden. Om han samma vecka som lägenheten köptes skaffade en soffa så igår dock soffan. TRots att han inte ens träffat sin framtida sambo än!

• Åsa
    Miss Cee skrev 2011-04-19 21:43:20 följande:
    Det kanske är jag som missförstår svarsalternativen, men som jag tolkar dem så är det inget av dem som är rätt.

2 och 4 är väl de som kommer närmast.

Bostaden ingår, om den skaffats med tanken att man skulle bli sambo, oavsett vem som betalat den.

BOhaget däremot ingår alltid, oavsett vem som betalat eller när det skaffades.

Om mannen bott i bostaden i åratal innan han ens träffade sambon, så ingår alltså INTE Bostaden. Om han samma vecka som lägenheten köptes skaffade en soffa så igår dock soffan. TRots att han inte ens träffat sin framtida sambo än!
    Stämmer inte riktigt är jag rädd. Kasta ett öga på 3§
     http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2003:376
  • Miss Cee
    Åsa skrev 2011-04-19 22:24:11 följande:
    Stämmer inte riktigt är jag rädd. Kasta ett öga på 3§
     www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3911&bet=2003:376
    Se där, då har jag lärt mig något nytt idag :)

Jo det är ju betydligt mera logiskt att det ska fungera så. Tack för uppdateringen!
  • Åsa

De flesta vet men att en fjärdedel inte har koll är lite nedslående.

• Åsa

Lite mer rätt svarsfrekvens blev det med de senaste svaren.

• Åsa

Drygt var femte som behöver uppdatera sig så här långt.

Svar på tråden Vad ingår i "sambodelning"?