• drpepper

Silver eller guldsmycke till bebis? Risk för nickelallergi med silver?

Skulle vilja att min lilla dotter bär ett halsband med namnuppgift samt våra telnr ifall hon skulle komma bort sig. Nu undrar jag om det är så att silver går bra eller ska det undvikas för små barn? Tänker på nickelallergi. Skall man bara låta barnet bära 18K guld?

Ni som av någon anledning tror att halsband innebär dödsfara kan bespara er att kommentera. Jag önskar bara svar på frågan ovan.

• Svar på tråden Silver eller guldsmycke till bebis? Risk för nickelallergi med silver?
  • Jopja

Hon kan reagera på både guld och silver, nästan all metall innehåller nickel. Det är avgörande av hur stor del nickel som "läcker" när man använder det.
    Ber man i butiken om ett smycke som är nickelfritt brukar det vara ytterst lite nickel i.
    Min son har inga hudbesvär och ingen i varken min eller pappans släkt är nickelallergiker så vi valde silver - bara för att jag tycker att det är finare.

• NinnaBus

Ett silversmycke som är märkt med 925 är så pass "rent" att det inte borde kunna ge allergi.
    Jag har själv nickelallergi och om jag ska köpa silversmycken så köper jag dem som är märkta med 925.
    Det är dem som klassas som "nickelfria", sterling silver...

• Tattyn

Allt silver som säljs i Sverige ( och tas in på "rätt sätt", dvs inte det som säljs på typ torg och marknader) renas på så mycket nickel som det bara går och får innehålla max 0.05% nickel. Är man inte väldigt nickelallergisk sedan tidigare så ska man inte bli det av det silver som säljs idag. Därmed inte sagt att ingen nånsin reagerar på silvret, man kan reagera mot alla material. Guldallergi är ovanligare ( bara ca 2 % av världens befolkning är guldallergiker) men det förekommer.

Satsa på ett silverhänge i första hand, skulle ni märka att hon får besvär får ni väl byta mot ett i guld.

• drpepper

Tack för era synpunkter. Är det smartare att skaffa ett silversmycke, i o m att det är billigare, när barnet är såhär litet tanke pä att det nog kommer att bitas på m.m.?

• Tattyn

Jag tycker nog att ett silverhänge är smartare iom att det är billigare, inte bara för att det lär bitas på, men även för att det kasnke helt plötslligt inte hänger kvar runt halsen. Då känns det bättre om man bara betalt ett par hundra jämfört med ett par tusen för hänget.

• Cyborg

Köp i titan! Lika fint som gul och silver.
    www.titanringar.se kan jag varmt rekommendera.

Jag är allergiker och kan varken ha silver eller guld, men det kom inte hux flux, startade med dåliga örhängen i tonären som ledde till nickelallergi som ledde till kontaktallergi. På den vägen är det.
    Du behöver säker tinte vara orolig för guld/silver men med titan är man helt safe.

• Tattyn

Nej tyvärr är man inte helt safe med titan eftersom även det innehåller nickle. Skilnaden är att titanet är hårdare och därför inte släpper ut samma mängder nickel till ytan där det kan göra skada. Det finns gott om folk som är allergiska mot titan också.
    När jag gör hål i öronen på folk ( ok way off topic) som sedan tidigare är känsliga eller har någon inom närmsta familjen med allergier så rekommenderar jag att de använder medicinsk plast eftersom ett flertal kunder blivit allergiska trots titan. Sen finns det de som är allergiska även mot medicinsk plast. Enkelt sagt, det finss inga material som är helt safe, vissa är dock bättre än adnra.

Svar på tråden Silver eller guldsmycke till bebis? Risk för nickelallergi med silver?