• Lundell0

Gå på toaletten borta

Min son är snart två år och går utan blöjor för det mesta dagtid. Det fungerar bra hemma då han nästan alltid säger till innan han behöver kissa/bajsa och jag kan hjälpa honom på en barntoasits. Vi började med potta, men fick rådet att ta bort den för att göra övergången till vanlig toalett lättare.  Men jag vet inte om det stämmer...när jag försöker sätta honom på toaletten utan barnsitsen vägrar han kissa. Detta innebär att han inte kan gå på toaletten någon annanstans än hemma eftersom vi inte kan bära med oss den extra toasitsen när vi åker iväg. 

Idag på IKEA sa han till att han behövde kissa, men när vi kommer till toaletten vill han inte. Vi går därifrån och jag ber honom säga till om han behöver kissa. En minut senare vill han kissa igen, men inte heller den här gången kommer det något på toaletten. Vi går ut igen (visst är det kul när ngn knackar på dörren och ber oss skynda på, NOT) och efter ytterligare några minuter kommer det lite kiss i byxorna och han blir ledsen. Vi går in på toan igen och jag sätter på honom en byxblöja, trots hans protester, för jag vet inte hur jag ska hantera det. Han vill verkligen inte ha blöja på sig och när han tio minuter senare kissar i den gråter han och säger nej... Jag tror han skulle må bättre om han lyckas kissa på en vanlig toalett.

Tacksam om någon kan tipsa mig om hur jag kan försöka göra för att det ska fungera.

• Svar på tråden Gå på toaletten borta
  • sirisdotter

Varför inte köpa en potta,  modell mindre att ta med i ryggsäcken när ni är ute?   När mognaden kommit klarar ni er nog utan att släpa med potta.   Känner du någon vuxen som vägrar toalett p g a att vederbörande fick använda potta i tvåårsåldern?

• Lundell0

Tack för tipset! Jag ska prova detta och ta fram pottan igen och ta med den när vi går ut.

Fler tips?

• Ronjas mamma

Hade en kund som hade en sammanklapplig toasits till sin son den fylde inte mycket i väskan och han kunde kissa över allt när han hade sin "toalett" med sig tyvärr vet jag inte vad de heter eller var man köper dem..

• nollställd

Vi har potta med till vår ettåring alltid. Ettåringen är helt blöjfri och sitter ¨på pottan var som. Ibland behövs lite avledning för hon ska sätta sig som en nyckelknippa att leka med, eller mobilen eller så .  Vi har en i bilen, en under sulkyn och tar med in som typ Ikea (nu sitter hon dock på toa också) eller med till lekplatsen osv.

• Lundell0

Tack för alla tips!

Det blir nog pottan under vagnen tills jag har köpt en portabel toasits. 
    Jag tror att en sådan där portabel toasits blir perfekt. Det blir liksom samma som vi har hemma istället för att "gå tillbaka" till pottan.

• Flickan och kråkan

Min äldsta vägrade toalett som helhet inledningsvis, så det var bara att ta med pottan överallt. Efter 3 månader så ville han gå på toaletten hemma (inte toasits utan som vanligt), och så var det problemet löst. Det var skönt när han började gå på toaletten . Han vägrade att kissa ute utan potta också, så var vi på lekplatsen mitt i sommaren och han blev kissnödig så bara att langa fram pottan....inte tal om att kissa i en buske .

• Lundell0

Hej igen,

har nu inhandlat en portabel toasits och den fungerar! Jippi!
    Men...tror mig ha kommit på att motståndet att gå på toaletten borta till en stor del beror på att dörren till toaletten är stängd, och att det blir trångt, vilket det inte är hemma.

Självklart gick vi till affären, där jag vet att de har en kundtoalett, och hade med toasitsen i stora handväskan. Vi gick länge i affären eftersom jag ville vänta in ett tillfälle att testa toasitsen och efter en stund var det dags. Vi gick in på toaletten och stängde om oss, vilket man brukar göra på offentliga toaletter :). Plockade fram toasitsen och han satte sig snällt på den, men utan att kissa. Lite frusterad blev jag, och tyckte väl att ja, ja, det var värt ett försök ialla fall. Men när jag skulle till att plocka ihop och gå ut, valde jag att öppna dörren lite för att kunna röra på mig på den lilla, lilla toaletten. Då säger lillkillen; kssss och kissar för fullt. (kan ju berätta att det kan skvätta en del så det blir en del torkande efteråt). 

Är en nöjd och glad mamma idag då jag ser hoppfullt på framtiden.

(Måste bara berätta att detta är mitt tredje barn och det är bara sex år sedan jag antagligen höll på så här, men jag har glömt hur jag gjorde då. Minns bara att allt bara fungerade och att de liksom bara slutade med blöjor)

• sirisdotter
    Lundell0 skrev 2011-04-20 14:19:26 följande:
    Hej igen,

har nu inhandlat en portabel toasits och den fungerar! Jippi!
    Men...tror mig ha kommit på att motståndet att gå på toaletten borta till en stor del beror på att dörren till toaletten är stängd, och att det blir trångt, vilket det inte är hemma.

Självklart gick vi till affären, där jag vet att de har en kundtoalett, och hade med toasitsen i stora handväskan. Vi gick länge i affären eftersom jag ville vänta in ett tillfälle att testa toasitsen och efter en stund var det dags. Vi gick in på toaletten och stängde om oss, vilket man brukar göra på offentliga toaletter :). Plockade fram toasitsen och han satte sig snällt på den, men utan att kissa. Lite frusterad blev jag, och tyckte väl att ja, ja, det var värt ett försök ialla fall. Men när jag skulle till att plocka ihop och gå ut, valde jag att öppna dörren lite för att kunna röra på mig på den lilla, lilla toaletten. Då säger lillkillen; kssss och kissar för fullt. (kan ju berätta att det kan skvätta en del så det blir en del torkande efteråt). 

Är en nöjd och glad mamma idag då jag ser hoppfullt på framtiden.

(Måste bara berätta att detta är mitt tredje barn och det är bara sex år sedan jag antagligen höll på så här, men jag har glömt hur jag gjorde då. Minns bara att allt bara fungerade och att de liksom bara slutade med blöjor)
Svar på tråden Gå på toaletten borta