• Elsa o jag

VW Passat -07

Vi ska köpa vår första familjebil och har fått ett erbjudande om att köpa en VW Passat -07. Bilen har enbart körts kortare sträckor och har servats regelbundet. Är det någon som har erfarenhet av denna typ av bil? Är det en bra bil eller har ni upplevt problem med den?

• Svar på tråden VW Passat -07
  • Fruochmamma

Vi hade iofs en nyare modell men var jätte nöjda med den på alla sätt och vis. Har två barn och allt gick in i bilen som det skulle - även vid långresor.

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • FrökenElsa

Mina föräldrar hade denna bil när jag växte upp och jag älskar den! Ska själv köpa en sådan så fort jag fått mitt körkort (hoppas starta familj snart och då blir den perfekt!).

• Elsa o jag

Vad kul att ni gillar dem. Ja rent praktiskt med packning o.dyl. känns det som en bra bil med mycket utrymme. Det är mer om det skulle bli mycket fel på den som oroar mig.

• Cervelio

Jag har en sådan. En -09
    Jag är mycket nöjd med den. Det går in hur mycket packning som helst.
    Jag valde bensin-motorn på 200Hk. Dieslarna upplever jag som rätt slöa, men den jag har gör man snabba och säkra omkörningar med :)
    Den drar ca 0,8l/mil blandad körning. (automat)

Vad är det för säten?
    Vi har skinnstolar.
    Provade en bil med tygstolar och upplevde dom som ganska svampiga.

Vad ni ska vara medvetna om är att VAG-verkstäderna är ganska dåliga och har dåligt betyg i ägartester och sånt.
    VAG =  Volkswagen/Audi-koncernen (som man oftast servar sin bil hos).

• Elsa o jag

Det här är också en bensin-motor men med manuell växellåda. Vi gillade den verkligen när vi körde. Kändes pigg och fräsch.

Kollade nu upp VAG-verkstaden här i stan och precis som du (Cervelio) säger har den fått ganska dåliga omdömen även om det var en mix av bra och dåligt.

• Rabarbapuppa

Hej,

Vi har en svart 07'a Passat V6 som familjebil.
    Vi har två barn, 2.5 år och 8 mån.
    Jag tycker den fungerar utmärkt som familjebil. Den lastar mycket bra och förutom packning brukar vi oftast ha Urban Jungle Duo i bagaget och den går också in. (behöver inte ta av hjul eller så)

Förutom ett motorproblem som jag inte tror ens är relevant för dig att veta, så har det inte varit några överraskningar. Servar som vanligt och bytt bromsar en gång. That's it.

Det stämmer som andra säger att VAG/DinBil inte har den bästa serviceorganisationen. För mig är det inget större problem eftersom jag har en verkstad (auktoriserad på VW/AUDI/Skoda) sedan 15 år tillbaks som är kanon, så det är ofta det som styr mitt bilval (även om jag självklart också väljer VW eller Audi för jag verkligen gillar dessa bilar).

Jag har servat en annan av mina VW på DinBil också när "min" verkstad hade sommarstängt, och jag kanske har haft tur för det har varit bra också.

Jag håller med föregående talare om att de vanliga tygklädslarna är lite halvtråkiga på de exemplar vi testat innan den vi bestämde oss för, men i den är det skinn/Alcantara och de sätena är kanon. Bilen som sådan går perfekt på vägen och är kul att köra. Mitt allra första val hade kanske varit en Audi A6'a då de är snäppet mer omsorgsfullt ihopsatta. Passaten lider lite granna av vägljud i kupén faktiskt, som motsvarande Audi A6 inte hade gjort. Min far har en 06'a A6 och generellt ger den lite mer i "känsla" i sin sammansättning, men det är ju något man får betala för.

Ett tips jag kan ge är att kolla bakluckan runt nummerskyltbelysningen. Även så "nya" Passater som 07'or har lite problem där. Just nu försöker jag (och min verkstad) driva ett garantiåtagande mot VW just gällande rostangrepp i den regionen. Det är faktiskt inte acceptabelt. Jag vet att jag inte är ensam om det problemet heller.

Sen kan jag tipsa om att VW Passat Club (www.vwpc.se) har ett riktigt bra forum!

Och sist men inte minst, en liten kommentar kring det du säger om "..har endast körts korta sträckor". Det är alltså inte ett positivt laddat argument. Jag vill bara komma med den rättelsen. Bilar mår bra av att köras långt/längre sträckor. Då kommer motorn upp i rätt temp ordentligt och den slits egentligen mindre av det än om den körs korta sträckor hela tiden. Bara så du vet.

• Cervelio

Jag kom på några saker till.

Dels som föregående talare säger så är såklart en A6:a att föredra.
    Den som säger att Audi och VW är samma bilar med olika prislapp har inte ägt båda.
    Det har jag och det är INTE samma känsla.

Dock tycker jag att Passaten håller betydligt högre kvalité än sina klasskamrater: Mazda 6, Ford Mondeo, Saab 9-3, Volvo V50 osv. Men det är min åsikt.

Något som du måste kolla upp är tutan. Det är inte så ofta man provar den när man provkör en bil, men signalhornen på Passaten har en förmåga att rosta ihop i tid och otid. På min bil har jag fått byta 3 horn (Det sitter två st. på bilen.) inom garantitiden. Nu - 20 dagar efter garantin har gått ut är båda trasiga igen. VAG bryr sig inte alls.
    Hur som helst så ska det låta högt när man tutar.
    Det finns som sagt två horn. Ett högfrekvens och ett lågfrekvens.
    Om det ena har pajat så hör man bara en mesig ton när man tutar.
    Kolla upp det och se till att få dom bytta innan du köper bilen.

Lycka till!! 

• Elsa o jag

Toppen! Tutan testade vi aldrig när vi provkörde den, men vi ska titta på den i helgen igen så då ska jag testtuta Glad.
    Jo, vi har ju en begränsad budget, så även om det finns bilar som är bättre är nog det här det bästa vi kan få för tillfället. Det blir vår första egna bil.

• Ulf Harrys Farsa

Passat är bra grejjer, VW har haft problem i vissa delar av landet med just verkstäder, men jag tror dom kommit på banan igen.
    Snart kanske nån säger att VW och Skoda är samma sak också, det är det inte heller =)

• Cervelio

Faktum är att jag har en kompis som kollade lite på en Skoda oktavia RS.
    Ha hävdade bestämt att Skoda, VW och Audi är samma bilar.

Mm... visst... 

• Ulf Harrys Farsa

Ungefär som att säga att Seat Alhambra, Ford Galaxy & WV Sharan är samma bil.

Samma chassi extrema skillnader i kvalité

Svar på tråden VW Passat -07