Hej,
Vi har en svart 07'a Passat V6 som familjebil.
Vi har två barn, 2.5 år och 8 mån.
Jag tycker den fungerar utmärkt som familjebil. Den lastar mycket bra och förutom packning brukar vi oftast ha Urban Jungle Duo i bagaget och den går också in. (behöver inte ta av hjul eller så)
Förutom ett motorproblem som jag inte tror ens är relevant för dig att veta, så har det inte varit några överraskningar. Servar som vanligt och bytt bromsar en gång. That's it.
Det stämmer som andra säger att VAG/DinBil inte har den bästa serviceorganisationen. För mig är det inget större problem eftersom jag har en verkstad (auktoriserad på VW/AUDI/Skoda) sedan 15 år tillbaks som är kanon, så det är ofta det som styr mitt bilval (även om jag självklart också väljer VW eller Audi för jag verkligen gillar dessa bilar).
Jag har servat en annan av mina VW på DinBil också när "min" verkstad hade sommarstängt, och jag kanske har haft tur för det har varit bra också.
Jag håller med föregående talare om att de vanliga tygklädslarna är lite halvtråkiga på de exemplar vi testat innan den vi bestämde oss för, men i den är det skinn/Alcantara och de sätena är kanon. Bilen som sådan går perfekt på vägen och är kul att köra. Mitt allra första val hade kanske varit en Audi A6'a då de är snäppet mer omsorgsfullt ihopsatta. Passaten lider lite granna av vägljud i kupén faktiskt, som motsvarande Audi A6 inte hade gjort. Min far har en 06'a A6 och generellt ger den lite mer i "känsla" i sin sammansättning, men det är ju något man får betala för.
Ett tips jag kan ge är att kolla bakluckan runt nummerskyltbelysningen. Även så "nya" Passater som 07'or har lite problem där. Just nu försöker jag (och min verkstad) driva ett garantiåtagande mot VW just gällande rostangrepp i den regionen. Det är faktiskt inte acceptabelt. Jag vet att jag inte är ensam om det problemet heller.
Sen kan jag tipsa om att VW Passat Club (www.vwpc.se) har ett riktigt bra forum!
Och sist men inte minst, en liten kommentar kring det du säger om "..har endast körts korta sträckor". Det är alltså inte ett positivt laddat argument. Jag vill bara komma med den rättelsen. Bilar mår bra av att köras långt/längre sträckor. Då kommer motorn upp i rätt temp ordentligt och den slits egentligen mindre av det än om den körs korta sträckor hela tiden. Bara så du vet.