• brokig

Du som bor i lägenhet med egen tvättmaskin OCH tvättstuga (inkluderad i avgiften), var tvättar du?

Jag bor i en fyra med tvättmaskin och torktumlare i det ena badrummet. Därinne har jag även en torkställning samt att jag kan torka plagg på balkongen. Jag väljer att tvätta all min tvätt där trots att det finns en fin tvättstuga i min bostadsrättsförening i huset bredvid, en trappa ner. Har inte ens reflekterat över detta förrän igår när en kompis undrade varför jag betalade för att tvätta när det fanns gratistvätt i huset bredvid.

Jag motiverar mitt val med att jag inte behöver boka tid, jag har en ny tvätt/tork som är energisnål och ofta känns det vettigare när man kör ett fåtal plagg att köra i en liten maskin istället för en stor tvättstugemaskin. Just nu väntar jag på bebis, men kan inte tänka mig att jag ändrar mig när jag är i behov av att tvätta enstaka nerbajsade bebisplagg och kan välja mellan att ta med mig bebisen till tvättstugan eller tvätta hemma.

Hur gör ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som bor i lägenhet med egen tvättmaskin OCH tvättstuga (inkluderad i avgiften), var tvättar du?
  • Maddiss

Tvättar bara hemma. Jag tycker det är besvärligt att gå till tvättstugan och hålla på att passa tiden. Dessutom riskerar man att nån granne rotar i ens kläder. Har också funderat på hur fräscht det egentligen är i dom allmänna tvättmaskinerna?! Folk tvättar kanske bajs och kräks-kläder på 40 grader. Inga baciller dör i den temperaturen, sen kommer nån annan och tvättar efter..Usch!

• lia76
    brünnhilde skrev 2011-04-20 12:55:37 följande:
    Vi var tvungna att skaffa egen maskin, då vi bor i ett hus där man får tvättid max varannan vecka om man har tur. Funkar inte med småbarn. Vi tvättar allt vad vi kan i den gemensamma och använder vår egen när vi måste.
    Ja just... samma här. Black out hehe
    Här kan man inte komma på att spontantvätta i husets tvättstuga för det är alltid fullt 2 veckor framåt.
    Har man tur finns det en ledig tid som man kan ta, om man har tur att vara ledig så man kan tvätta just den tiden.
    (=
  • Zimlis

Nu bor jag i hus, men tidigare så bodde vi i lägenhet med tvättmaskin och tvättstuga.
    Jag tvättade ALLT i tvättstugan - på 5 år så kan jag nog räkna gångerna jag använde den maskinen - det va vid akutfall och mest för att inte packningarna skulle torka ihop

Orsaken va superenkel - Vi va bara två vuxna, jag hade tvättstugan en trappa ned = behövde inte gå ut. På de 5 timmar tvättiden varade så hann jag tvätta upp och torka all tvätt.
    Vi hade även ett bra system, så det va aldrig några problem. Det värsta som kunde hända va att någon höll på med det sista av sin tvätt eller att någon glömt av sin tvätt kvällstid och då inte kom in igen, eftersom bara den som tvättar + vaktmästare och hyresvärden kunde komma in.
    EN futtig gång hände det att jag möttes av en lapp från en som hade glömt sin tvätt, men jag hämtade han så tog han sin tvätt lite skamset och gick.

Charm är att få svaret ja utan att ha ställt någon bestämd fråga.
  • Bordeaux

Vi har faktiskt egen liten tvättstuga och gemensamt torkrum. Finns sju lägenheter i huset som har varsin liten tvättstuga,  4kvm med maskin och tumlare samt lite plats för tvätten och saker man behöver därnere. Helt underbart, och obegripligt att det inte är så på fler ställen.

• Anwen

Alltid hemma - för att det är så otroligt mycket bekvämare såklart. Var ju därför vi skaffade egen maskin från början. Hatade att tvätta i gemensamma tvättstugan (i annan byggnad).

• Lindreas

Vi tvättar alla saker som tillhör vår bebis i vår tvättmaskin, och om vi behöver något tvättat så tvättar vi våra grejer också såklart. Annars gillar jag tvättstugan, man får allting tvättat på en gång, och om man inte tvättar för mycket så får man allting torrt och vikt också. Vi har lite dåligt med torkmöjligheter i lägenheten, och ingen bra plats att stå och vika den på, så då gillar jag tvättstugan med höga bänkar och sånt.

• Majuni

Tvättar alla kläder hemma, men mattor och täcken och kuddar tvättar jag i tvättstugan. Har sån liten maskin så dessa saker får inte plats i den.

• Miew

Jag använde oftast tvättstugan då det var så skönt att få allt gjort på en gång. Och att kunna hänga upp alla lakan och handdukar ochg dylikt, plus torkumlaren

Men jag hade dock spybebisar så vår egna användes flitigt också, fast mest till barnens kläder.

Nu när jag bor i hus så saknar jag faktiskt tvättstugan, just torkrummet

Viggo & Gry & Veras mamma
  • dooleys85

Vi har tvättmaskin,torktumlare och torkskåp, men maken tvättar i princip alltid i tvättstugan som ligger precis intill vårat hyresradhus, vill få allt tvättat och torrt på en gång.

Använder bara våran tvättmaskin nån enstaka gång om det hänt nån olycka eller så som behövs tvättas direkt.

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • UnderbaraMix

Jag har en minimaskin för att den ska få plats snyggt under bänken i badrummet. Att tvätta handdukar och sängkläder där är nästan omöjligt sp då får det blir tvättstugan även om jag måste gå ut för att komma till den. Usch, att tvätta hemma är inte jobbigt alls men i tvättstuga; heldagsprojekt.

• logg81

Tvättar i maskinen hemma.
    Det är väl när jag ska tvätta täcken och kuddar och sånt som jag går till tvättstugan.

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Twilight

Hemma! Elen ingår i hyran här, så det är inget svårt val direkt

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Nifelheim

Tvättar det mesta hemma, men om jag ska tvätta mycket lakan och handdukar eller om jag bara har väldigt mycket tvätt brukar jag boka tvättid. Jag har dock ingen torktumlare hemma vilket är det största bekymret. Hade jag haft det hade jag alltid tvättat hemma. Skitbökigt med tvättstuga ju (och lite äckligt för folk grisar ner så mycket).

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • LilaRos

Röstade för hur vi ska göra om en månad när vi flyttat (har ingen egen maskin nu).

Alla kläder ska köras i tvättmaskinen hemma, torka på balkongen och på torkställning. Övrigt som gardiner, handdukar, lakan, jackor etc ska köras i tvättstugan eftersom det finns tortkummlare där.

• kokos

Med två småbarn blir det mycket tvätt så det blir mycket kläder i egen maskin. Har dock ingen tumlare utan hänger allt. Däremot samlar jag inför de gånger jag har tid i tvättstugan och tvättar då även lakan, ytterkläder osv.
    Svårt att få tid här vi bor så det blir ungefär en gången på 2 veckor....

• Fru Sveden

Alltid hemma. Vår tvättstuga är jätte dålig. Har tvättat där en gång sedan i feb förra året. (tvättade en matta)

• Verkligen

Tvättar bara hemma. Har inte tid att hänga i tvättstugan varannan dag och tycker att det är smidigt att kunna sköta allt i lägenheten.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Empiiis

Vi tävvar nästan allt i våran tvättmaskin och hänger kläder på tork på torkställningen.
    Täcken och kuddar tvättas i tvättstugan. Men det blir ju inte så ofta.

Svar på tråden Du som bor i lägenhet med egen tvättmaskin OCH tvättstuga (inkluderad i avgiften), var tvättar du?