• DramaQueen

Rättigheter till förskola när man jobbar som timvikarie?

Jag studerar på distans och arbetar extra utöver detta.
    Fick en kvälls tur i morgon 14-21 som jag givetvis tackade ja till.
    Ringde dagis och sa att jag behövde barnorsorg i morgon, sonen var egentligen ledig.
    Fick prata med hon som stängde i morgon, sa att jag vill ha sonen där till 17.15 då min man slutar 17. Men det gick inte, sista barnet skulle faktist gå hem 16.30 så kanske de kunde vara där till 17, men inte senare. Man skulle tydligen säga till 2 veckor innan, men hur kan man göra det när man jobbar som timvikarie, ska man behöva tacka nej till jobb för att man inte får dagis? Känns tråkigt att min man måste sluta tidigare?
    Min son är annars där ca 30 timmar i veckan beroende på hur mycket jag pluggar och jobbar.
    Men vad har man som rättigheter tänkte jag då som vikarie? Någon som vet?

• Svar på tråden Rättigheter till förskola när man jobbar som timvikarie?
  • sirisdotter

Om du har en man som kan hämta barnet -  är det något problem?  undrar jag som arbetat obekväma arbetstider år efter år som ensam förälder.   För LÄNGE sedan fantastisk kommunal barnomsorg några år -  dessförinnan svart dagmamma,  som kostade MASSOR. 

Väninnor,  grannar,  föräldrar till andra barn på dagis,  släktingar -  alla har jag anlitat år efter år.  Och tonårsflickor när barnet var äldre någon kväll då och då.

• DramaQueen
    sirisdotter skrev 2011-04-20 15:53:29 följande:
    Om du har en man som kan hämta barnet -  är det något problem?  undrar jag som arbetat obekväma arbetstider år efter år som ensam förälder.   För LÄNGE sedan fantastisk kommunal barnomsorg några år -  dessförinnan svart dagmamma,  som kostade MASSOR. 

Väninnor,  grannar,  föräldrar till andra barn på dagis,  släktingar -  alla har jag anlitat år efter år.  Och tonårsflickor när barnet var äldre någon kväll då och då.
    Ja det blir problem för han kan egentligen inte sluta tidigare. Men komunala förskolor ska ju ha öppet till 18:00?

Men det är inte det jag frågar i detta utan vad har man för rättigheter som tim vikarie, hur gör ni som jobbar som timvikarie med barnomsorg? Kan ni ringa samma dag eller dagen innan och medela tid?

• msmalin

Man har rätt att lämna arbetstid+ restid på fsk i malmö så länge fsk har öppet de tiderna. Har de öppet till 18 så kan de inte neka

• sirisdotter
    DramaQueen skrev 2011-04-20 16:48:18 följande:
    Ja det blir problem för han kan egentligen inte sluta tidigare. Men komunala förskolor ska ju ha öppet till 18:00?

Men det är inte det jag frågar i detta utan vad har man för rättigheter som tim vikarie, hur gör ni som jobbar som timvikarie med barnomsorg? Kan ni ringa samma dag eller dagen innan och medela tid?

Den barnomsorg  jag haft;   i Stockholm och en något mindre kommun,  krävde att man skulle lämna in schema i förväg.  Det var därför jag hade svart dagmamma tills jag fick fast schema.  Det var enda sättet att få in en fot i mitt yrke där och då;  att vara flexibel och ta de timmar jag fick.

Vore intressant att få veta om reglerna ändrats!
  • violis

Här gäller 15 h /veckan på fasta tider men blir man inrigd så får barnet självklart komma den tid som behövs- vi har maxtaxa så föräldern får lämna en snitt inkomst som avg.baseras på .
    blir förälderna inringd så får barnet komma den tid som behövs.
    MEN ibland kan det bli problem-som tex vid klämdagar/semester odyl. eftersom vi då kanske inte har personal- vi sätter bara in vikarier om det är nödvändigt och då bara precis de timmar som behövs-så även om vi stänger 17.30 så kanske vi usr den dagen bara har barn till 16.30, ja då sätts bara vikarie in till 16.45. Vi ändrar också våra egna scheman för att "lösa dagen" ibland när någon ur personalen är ledig och vi enl schemat har få barn
    och då kan öppettiderna minskas.I morgon kan var just en sådan dag iom att det är skärtorsdag och påsklov så har många fsk mindre barn och framför allt just i morgon är en sådan dag som många tar semester och om man då räknat med att ha barntomt ett visst klockslag så har man kanske inte satt in personal senare än det heller och kommer det då ett barn extra just då så kan det bli problem.

• Simben

jag jobbar precis så och hos oss är det aldrig några problem att ringa tom samma dag och säga att nu kommer dom för jag fått jobb. har aldrig hört att dom stänger redan den tiden nån gång hos oss och skulle förutsätta att dom fixade det om det behövdes vid nåt tillfälle men som sagt aldrig hänt och aldrig några problem hos oss som tur är.

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
Svar på tråden Rättigheter till förskola när man jobbar som timvikarie?