• Buspojkarna

    Köpt dvärghamstrar men kanske skulle ha köpt guld hamster istället =(

    Har köpt 2st dvärghamstrar som går i samma bur. De kommer än så länge överens, men jag är orolig att de skall ryka ihop. Det brukade ofta gå bra enligt djuraffären då båda var tjejer. Det är en sibirisk och en safir blå om det har betydelse.

    De bits och är tjuriga. Den ena bits när den sitter i handen. helt utan förvaring och hot. Borde ju istället springa ivög tycker man.

    De är otroligt snabba och jag förstår inte hur man kan rekommendera de till små barn. Jag själv har ju svårt att hinna med och är rädd att jag ska tappa de.

    Känns så tråkigt. Borde ha valt en guld hamster för barnen att dela på. Då hade de kunnat klappa den mer. Dessa små vilda går ju knappt att ta i, även om hon sa att hon tog de lugnaste.

    Får man åka tillbaka till affären och byta tro? Vi köpte de i fredags, så vi har snart haft de en vecka.

    Mina barn är snart 3 och 5år.

  • Svar på tråden Köpt dvärghamstrar men kanske skulle ha köpt guld hamster istället =(
  • Stårscha

    Vi har också en sibirisk dvärghamster, och vi blev definitivt avrådda från att ha fler än en i samma bur. Vår hamster är lugn och jättebra med barnen. Den bits inte alls, vilket jag hade tagit för givet att den skulle göra.

    Testa att skaffa en varsin bur åt dem och se om det blir lugnare. Eller kontakta djuraffären och hör om du får byta.


    En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Buspojkarna

    ville bara ha en bur då vi bor rätt trångt. Talade om detta för personalen. 4 pers på 80kvm.

  • L inda

    Jag har haft dvärghamster med fick då rådet att bara köpa en. Tyvärr blev den inte jätte tam, den sprang alltid runt när man skulle ta upp den men kunde sen sitta i handen och kröp på kroppen och så. Kändes dock tråkigt att den aldrig blev tam. Ni kan säkert få dem tama, men det krävs mycket engagemang i början.

    Självklart kan du gå tillbaka med dom till affären. Har i för sig bara erfarenhet av att gå tillbaka med ett par råttor som bet hela tiden trots att råttor egentligen är hur tama som helst. Då ringde jag bara affären och åkte och lämnade tillbaka dom.

    Om ni inte är rädda för svansarna måste jag ju säga att råttor är de tamaste och underbaraste djuren man kan ha (enligt mig). Så extremt tama och nyfikna. Jätte bra för barn. De råttor jag har haft (förutom de jag berättade om ovan) har aldrig heller bitits även om man stoppade in fingrarna i buren etc.

    Lycka till!

  • Josse112

    Testa att mata dem med solrosfrön i handen, min dvärghamster har blivit jättetam, då jag matar henne med frön i handen och i buren.

  • silhuett

    Det tar (oftast) betydligt längre tid än en vecka att få en zoo-hamster (oavsett guld eller dvärg) att bli tam.. Jag köpte från uppfödare och där tog det flera månader innan hon slutade vara rädd för mig (men framförallt för mina barn, det tog ännu längre tid!).

    Kan tänka mig att de är lite extra rädda för små barn som kan vara väldigt nyfikna och inte riktigt har samma respekt för djuren som en vuxen har. Om jag var du skulle jag börja med att som vuxen få hamstern tam, innan jag låter barnen leka med hamstrarna.

    Barnen kan hjälpa till med matning och städning och sånt, men bör kanske inte hålla så mycket i hamstrarna förrän de är helt tama. För att de ska bli tama krävs daglig hantering, det underlättar om man mutar dem med godsaker. Lägg något gott i handen och vänta på att de ska komma fram och ta maten.

  • IngvarIsbjorn

    Mitt tips till dig är att gå in på www.hamster.ifokus.se där finns en massa kunnigt folk, bland annat flera hamsteruppfödare, som säkert kan ge dig råd om hur du kan gå tillväga. Lycka till Glad

  • Buspojkarna

    alltså det som jag reagerar mest på är att de är så förbaskat snabba. De blir ju inte mindre snabba bara för att de blir tama. Att få de tama kommer vi nog lyckas med, men om barnen inte kan hålla på med de för att de är så snabba och risken är stor att de tappar dem. Då blir det ju bara mina hamstrar och så skulle det ju inte bli.

    När jag var liten hade jag guldhamster och de var inte alls så här snabba.

  • silhuett
    Buspojkarna skrev 2011-04-20 16:28:20 följande:
    alltså det som jag reagerar mest på är att de är så förbaskat snabba. De blir ju inte mindre snabba bara för att de blir tama. Att få de tama kommer vi nog lyckas med, men om barnen inte kan hålla på med de för att de är så snabba och risken är stor att de tappar dem. Då blir det ju bara mina hamstrar och så skulle det ju inte bli.

    När jag var liten hade jag guldhamster och de var inte alls så här snabba.
    Det stämmer nog, att dvärghamstrar generellt sett är snabbare än guldar. Om du ångrar ditt köp kan du ju fråga affären om de går med på ett byte.
  • Buspojkarna
    silhuett skrev 2011-04-20 18:09:48 följande:
    Det stämmer nog, att dvärghamstrar generellt sett är snabbare än guldar. Om du ångrar ditt köp kan du ju fråga affären om de går med på ett byte.
    Ja jag tänkte ringa och prata med de i affären. Bryr mig inte ett dugg om pengarna, så de kanske går med på att byta våra 2 mot en stor. De kostar lika mycket oavsett storlek.
    Jag skulle ju komma tillbaka om de skulle börja bråka så då kan de inte vara så hårda tycker man.
  • silhuett

    Hoppas det går bra!

    Om du får lämna tillbaka dem så bör du allra helst köpa en guldhamster från en uppfödare istället. De (hamstrarna) brukar vara mer vana vid människor, och tamare redan från början. Där kan man ju även fråga uppfödaren specifikt efter en hamster som har ett lugnt temperament.

Svar på tråden Köpt dvärghamstrar men kanske skulle ha köpt guld hamster istället =(