• jahl

IVF-gravida med BF i Dec/Jan

Det blev kejsarsnitt med mitt första barn pga av moderkakan började lossna, ett akutsnitt. Tyvärr lyckades de inte sätta ryggbedövning, trots åtta försök, till slut satt jag och skakade och grät och fick sova genom snittet. Skönt tyckte jag då, men kände mig ganska snuvad på första skriket, ja hela grejen.... hade ju inte en enda värk tex. 

Nu är jag mer rädd för ett kejsarsnitt, vill inte ha den där sprutan i ryggen (är absolut inte spruträdd i vanliga fall) och måste gå på aurorasamtal för jag inser ju att risken för snitt är något högre både när man genomgått det förut och att det är tvillingar den här gången....    

Å andra sidan tänker jag att det kanske vore bra med ett planerat snitt, för då kanske allt sker i lite lugnare tempo än när det blir akut....men det är en bukoperation och man blir lite handikappad efteråt....  jag hoppas aurorasamtalen kan ge mig lite lugn!   

• jahl
    Ocean Pearl skrev 2011-08-23 22:55:45 följande:
    Jag har fått så otroligt mycket krypningar i benen, speciellt på kvällarna när jag sätter mig ner framför tv:n och slappnar av. Det kryper i hela benen så jag blir galen. Jag kan inte sitta still utan måste upp och gå och röra på mig hela tiden. Det är så himla irriterande. Har någon av er andra känningar av det? Några tips på hur man ska slippa?
    Jag har lååång erfarenhet av krypningar i både ben och armar. Periodvis i livet har jag haft RRL Restless legs som det heter. Innan jag blev gravid den här gången hade jag en låång period av att slippa, men nu har det kommit igen med besked. Trots att jag är supertrött är det svårt att somna för det kryper i benen och armarna.

Jag försöker stretcha innan jag lägger mig, även massage kan hjälpa något, eller sätta fotleden i kallt rinnande vatten en stund.....  Det gäller på nåt sätt att trötta ut o bedöva musklerna. Jag käkar även Magnesium tuggtabletter (bra när man får kramp oxå) och det hjälper något. har läst nånstans att man tror att brist på magnesium, folsyra och järn kan orsaka krypningarna... Och det är ju så att bebisarna tar en hel del av våra förråd just nu, så det är kanske inte så konstigt...
    Men trots allt detta är det inte alltid det hjälper och jag blir också tokig på krypet ibland!
  • jahl

OceanPearl: fy för din kollega.... Fruktansvärt okänsligt!

• jahl

Grattis Eviglängtan och välkommen! Låter som en lång resa för er!
    Jag är i din sits med två i magen (dock inte lika många försök), 20+5 för mig och känner mig enorm.

BF och magbildstrådarna finns det länkar till i trådstarten.

Kan även tipsa om en annan tråd för tvillinggravida med beräknat runt årskiftet dec/jan
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m59461080.html

• jahl

Det är inte någon som funderat på eller prövat tvättnötter?? Jag har det inte men skulle gärna veta om de faktiskt fungerar. Måste väl vara det mest mijlövänliga man kan använda? 

(ag använder för övrigt både tvätt och sköljmedel med lukt, men försöker använda de som är rekomenderade av astma och allerigförbundet.... tvätta alltid kläderna innan användning, speciellt de till bäbisarna... Nu till treåringen har hon inte alltid ork att vänta och då får hon ta på sig tröjan, men det brukar inte vara nån fara... om de inte luktar massor med kemikalier som vissa kläder gör....  

• jahl

Hej på er! Igårkväll när jag lagt mig fick jag vansinnigt ont i nedre delen av livmodern, som rejäl mensvärk. Det släppte när jag la mig på andra sidan och sedan har det varit lugnt, men ibland känner jag tryck nedåt när jag går, framförallt på kvällen.... fler som har det så?

• jahl

Myggan01: Här går det framåt iallfall... större och större för var dag som går... är i v 27 nu och känner att det väldigt tungt.... ibland kan jag inte sitta normalt utan måste luta mig bakåt för att få luft och för att de små i magen ska få plats!

Har en hel del molvärk och tryck ner mot livmoderhalsen, men när jag var på koll för två veckor sen var inte tappen påverkad iallfall... får väl se på nästa koll om två veckor igen, då är det TUL också. Trött med ett lågt Hb värde... trots käkande av järntabletter sedan vecka 7.. hmm.... jag är inte så bra på att lagra järnet tydligen!

Är halvtidssjukskriven sedan lite mer än en vecka pga sammandragningarna och tror att vid nästa läkarbesök att jag kan bli heltidssjukskriven, om inte kommer jag vara hemma iallafall för jag pallar snart inte att jobba mer.. Har foglossningen också, inte så allvarlig som jag förstår att en del har, men får gå på behandlingsbad en gång i veckan för att stärka bäckenet och för att låta kroppen få vila. (man somnar nästan - med hjälp av lite flytkuddar är man helt smärtfri, fantastiskt)

Men så vill man ju inte klaga, det är ju de här barnen man har längtat efter och väntat på länge!

Hoppas ni andra har det gott! Kramar

~~ Flicka född -08 ~~ Tvillingar BF 12/1-2012 ~~
  • jahl

OcanPearl: Skönt att de växer och frodas! :) Jag ska på mitt TUL om knappt två veckor, ser fram emot det verkligen att se dem igen och se hur stora det blivit... känns som jag är enorm.... passerade 27+0 igår. men tror inte jag är det... har säkert också närmat mig 12 kilo.... vet inte riktigt... 10 kg har passerats iallfall det vet jag....
    men det är tungt som du vet! När var det du skulle ha dina?

Min foglossning har blivit mycket bättre med sjukgymnastik i vatten, små små rörelser som stärker bäckenet, så nu har jag inte alls lika ont, himla skönt... men man vaggar ju nästan fram ändå! *S*

När det gäller humöret är det oförändrat... jag tror inte att jag blir så hormonpåverkad.... (även om mannen säkert inte håller med alla gånger) Visst jag är lite mer lättirriterad och gråter när jag ser nåt fint på tv... men annars rätt okej faktiskt!

Ha en go helg!

• jahl

Hej på er!

Själv har jag nu en massa sammandragningar, igår gjorde de till och med lite ont. Har senaste månaden varit halvtidssjukskriven, men ska på TUL och träffa läkaren idag och hoppas och tror på en heltidssjukskrivning. Min kropp behöver vila mer när det är två därinne...

Halsbrännan och foglossningen är också ett helt kapitel i sig och nu känner jag av kramp i vaderna hela tiden, måste köpa stödstrumpor! Sexigt värre! :)

Men det finns de som har det värre i världen brukar jag tänka! Hoppas ni andra har det bra!

Svar på tråden IVF-gravida med BF i Dec/Jan