• Anonym (frankera?)

Betala med frimärken?

Hej

Jag undrar om någon vet om man kan betala kartonger mm som finns på posten med frimärken?

det är så att vi fått massa frimärken, som är i rullar, de är gamla, med jag vet att man kan använda dem att skicka med. Men jag undrar om man kan köpa kartongerna också med frimärkerna? Valörerna är 10 och 15kr. Vi har för ca 5500kr.

Ex, jag ska skicka paket, Går till Posten och köper kartong, lägger ner det som ska skickas, och sen postar det med frimärkerna.

Jag har kollat om det går att sälja dem, men man får knappt 30% av värdet, och jag tänkte annosera på tradera med fri frakt, om det går att betala med dem...

Någon? 

• Svar på tråden Betala med frimärken?
  • Anonym

Nej, det tror jag inte. Jag upplevde samma sak med gamla märken jag ärvde (min mamma samlade på ostämplat). Problemet var att med paket så accepterades de inte av Posten om de var översållade med frimärken + att det är svårt att frankera t ex 48 kr med 30 öres frimärken (de får inte plats på paketets yta). Varför inte prova att annonsera ut dem på Tradera som ostämplat, till halva priset, i lagom stora buntar? Spara en del och använd för att frankera vid egna försäljningar.

• Anonym (frankera?)

Vi har inte små öresfrimärken, utan endast 5,10,15kr i obrytna rullar med 100 eller 200st.

• Anonym (frankera?)

Ja, inte vet jag, för att frimärkerna är av modell äldre?

Jag vet inte, därav frågan.. 

• Anonym

Frankera kan du nog göra, men jag tror inte du kan byta in en äldre rulle frimärken mot ett osänt emballage, för vad skulle postombudet (t ex din ICA-handlare) göra med din rulle? Men det är enkelt att ta reda på - fråga.

• Anonym (Byteshandel)

Jag har svårt att tänka mig att postombudet idkar byteshandel med gamla frimärken - men det är klart att du kan frankera med dem!

• Leone i Västerås

Har du provat att sälja dem på Tradera? Portot är ju ganska dyrt idag så kan man  spara en slant på att köpa tex dina frimärken med 30% rabatt skulle iaf jag gärna göra det.
    Prova att lägga ut mindre paket, med kanske ett värde på 200:- för tex 130:- 
    Jag tror att det skulle fungera att sälja, särskilt som dina märken är i så stora valörer.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Anonym (frankera?)

Tänkte inte gå till ICA; utan till Posten liksom, De har ett kontor här i stan. 

Kan man skicka stora paket och frankera med frimärken. Ex ett svrigepaket på 5 kg, stort som en banankartong? Eller måste man betala direkt till dem då? 

• tarrrap

Ingår inte frakt i sverige pakenens pris?

• Anonym (frankera?)

jag menade ett inrikespaket. Uttryckte mig slarvigt. 

Om jag har en egen kartong, packar den i brunt papper, klistrar på mina frimärken. Paketet väger 5kg, Ska skickas inom sverige. Funkar det? 

• Leone i Västerås
    Anonym (frankera?) skrev 2011-04-20 21:45:56 följande:
    jag menade ett inrikespaket. Uttryckte mig slarvigt. 

Om jag har en egen kartong, packar den i brunt papper, klistrar på mina frimärken. Paketet väger 5kg, Ska skickas inom sverige. Funkar det? 
    Ja, det kan du göra.
  • tillit71

Posten nekade först mej när jag hade frankerat med egna frimärken på ett paket mellan 3-5 kg.
    Men då frimärkena redan satt där så var dom schyssta och gjorde ett undantag.
    Jag fick fick som svar att man endast kunde frankera brevförsändelser.
    Inga paket och heller inga rek.brev

Men som sagt, sälj dom på Tradera så kommer både jag o andra att lägga bud.

• Leone i Västerås
    tillit71 skrev 2011-04-25 10:14:52 följande:
    Posten nekade först mej när jag hade frankerat med egna frimärken på ett paket mellan 3-5 kg.
    Men då frimärkena redan satt där så var dom schyssta och gjorde ett undantag.
    Jag fick fick som svar att man endast kunde frankera brevförsändelser.
    Inga paket och heller inga rek.brev

Men som sagt, sälj dom på Tradera så kommer både jag o andra att lägga bud.
    Vad konstigt att det tydligen är olika :-/
    På "mitt" postställe är det okej att frankera paket med egna frimärken, men inte om det är rek. brev.
  • mammatill6

Självklart kan man inte betala andra varor med frimärken, det är ju inte pengar. Posten sysslar inte med byteshandel. Kan man gå till ica och köpa ett paket korv och betala med en mjölk för man hade många hemma???

Svar på tråden Betala med frimärken?